Současná česká próza

O kursu podrobněji

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:

Cílem předmětu je ukázat situaci v české próze od 90. let minulého století až po dnešek. Vymezujeme zde dvě hlavní narativní linie objevující se od 90. let a pokoušíme se popsat ne zcela přehlednou situaci v letech desátých. Předmět nemá ambici na pozadí tak heterogenního materiálu i období poskytnout vyčerpávající literárněhistorické přehledy, ale nastiňuje především základní orientaci, poukazuje na zásadní jména, díla, tendence a klíčové trendy v této literární oblasti. Neopomíjí se tu součásti literární život ve svém pestrém celku (literární nakladatelství, časopisy a ceny).

Osnova - bloky:

1.       Rok 1989 a léta devadesátá

2.       Literární život (časopisy, nakladatelství, literární ocenění)

3.       Vypravěčské linie I.: „autenticitní“ (dokumentarizující)

4.       Vypravěčské linie II.: linie fantaskní, postmoderní

5.       Vypravěčské linie III.: přechodné útvary

6.       Situace v novém miléniu

7.       Vybraní autoři I. – Michal Viewegh

8.       Vybraní autoři II. – Jáchym Topol

9.       Vybraní autoři III. – Jan Balabán

10.    Vybraní autoři IV. – Miloš Urban

11.    Vybraní autoři V. – Jaroslav Rudiš

12.    Vybraní autoři VI. – Petra Hůlová

13.     Vybraní autoři VII. – Petra Soukupová

Vyučující

Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D., Mgr. Jakub Záhora, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu v prostředí LMS Moodle. Předmětem zkoušky jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v systému is.slu.cz.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: oskar.mainx@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 428

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému is.slu.cz), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta.

3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

FIALOVÁ, A. et al. V souřadnicích mnohosti. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2410-7

HRUŠKA, P. et al. V souřadnicích volnosti. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1630-0

MACHALA, L. et al. Panorama české literatury 2. Po roce 1989. Praha: Knižní klub, 2015. ISBN 978-80-242-5054-0

MACHALA, L. Literární bludiště. Praha: Brána, 2001. ISBN 80-7243-139-0

Doporučená literatura

DOKOUPIL, B. a kol. Slovník české prózy 1945-1994. Ostrava: Sfinga, 1994. ISBN 80-85491-84-2

FIŠER, Z. „Světy a zásvětí současné české prózy“. In Host, 1995, č. 2, s. 74

GILK, E. Prozaická zastavení. První dekáda recenzentova. Praha: Protis, 2010. ISBN 978-80-7386-070-7

HÁJEK, I. Prokletá i požehnaná. Eseje o české literatuře. Praha: Dokořán, 2007. ISBN 978-80-7363-087-4

HAMAN, A. Prozaické surfování. Olomouc: Votobia, 2001. ISBN 80-7198-493-0

HORÁK, O. „Prozaické žánry a česká literatura devadesátých let“. In Tvar, 11, 2000, č. 4, s. 12-13

JANOUŠEK, P. Hravě i dravě: kritikova abeceda. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1777-2

JANOUŠEK, P. Time-out. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-025-2

JANOUŠEK, P. „Současná česká próza z rychlíku“. In Host 23 (příloha Host do školy IV), č. 7, s. 3-9

JUNGMANN, M. V obklíčení příběhů. Brno: Atlantis, 1997. ISBN 80-7108-131-0

KRATOCHVIL, J. Vyznání příběhovosti. Brno: Petrov, 2000. ISBN 80-7227-089-3

MACHALA, L., KOŽUŠNÍKOVÁ, P. (eds.) Cenová bilance 2013. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4448-2

MACHALA, L., DAMBORSKÁ, A. (eds.) Cenová bilance 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4881-7

MAINX, O. Nejmladší česká próza, 1. díl. Ostrava: Scholaforum, 1996. ISBN 80-86058-03-4

MAINX, O. Nejmladší česká próza, 2. díl. Ostrava: Scholaforum, 1996. ISBN 80-86058-04-2

NOVOTNÝ, V. Ta naše postmoderna česká. Praha: Protis, 2007. ISBN 978-80-7386-015-8

ŠPIRIT, M. Počátky potíží. Praha: Revolver Revue, 2006. ISBN 80-87037-02-2

ŠRÁMKOVÁ, J., NĚMEC, J., MYŠKOVÁ, I. „12 odstavců o próze“. In Respekt, 16.-29. prosince 2013, č. 51-52, s. 116-117

TRÁVNÍČEK, J. Příběh je mrtev? Brno: Host, 2003. ISBN 80-7294-079-1

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.