- Do jaké míry představují/zahrnují následující informační systémy umělou inteligenci? Které techniky umělé inteligence jsou (mohou být) v těchto IS využity?
- snímač čárových kódů v supermarketu;
- webové vyhledávače (Google, Seznam...);
- hlasem ovládané telefonní menu;
- síťové směrovací algoritmy které dynamicky reagují na stav sítě.
- Popište rozdíl mezi reaktivními agenty a agenty s vnitřní reprezentací. Uveďte příklad úlohy, kterou by reaktivní agent neuměl racionálně řešit, ale agent s vnitřní reprezentací ano.
- Popište slovně algoritmus prohledávání stavového prostoru do hloubky a do šířky. Nakreslete úplný binární strom hloubky 2 (bude mít tedy 4 listy). Všechny uzly očíslujte a napište, v jakém pořadí budou prohledány do hloubky, a v jakém do šířky.
- Popište princip alfa-beta ořezávání v hrách. Nakreslete příklad stavového prostoru hry s ohodnocenými listy, kde alfa-beta ořezávání umožní přeskočit některou část stromu.
- Základní typy úloh strojového učení jsou klasifikace, regrese a shlukování. Pod jaký typ byste zařadili následující problémy, a proč? (a) odhad vývoje kurzu měny na následující den (b) analýza zákaznického chování v supermarketu (pomocí věrnostní karty získáme údaje, co a kdy zákazník kupuje, jakého je věku, pohlaví, příjmové skupiny atd.) (c) rozlišení hub podle fotografie na jedlé a nejedlé.
- Uveďte jednoduchý příklad použití SVM na konkrétní úlohu: Nakreslete v 1D nebo 2D tréninkovou množinu, která není lineárně separabilní. Transformujte ji do jiného 2D prostoru, v němž lineárně separabilní bude (transformaci si vhodně zvolte). Spočítejte, kolik je okraj (margin) dělící nadroviny.
- Pozn. pokud nebyly SVM probírány, nebudou samozřejmě ani u zkoušky.