Základy kamery a střihové skladby II
Základy kamery a střihové skladby II

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky

Cílem je seznámit posluchače se základními pojmy střihové sklady jako jsou filmový prostor, čas, předsnímací jednoty apod. Student si pomocí praktických cvičení i teoretického výkladu má uvědomit základní principy filmové tvorby. V tomto kurzu se budeme zaměřovat hlavně na hraný narativní film.


Osnova - bloky

1.–2. Úvod do práce se střihovým programem (Avid, Premiere Pro, Final cut)

3. Workflow střihače

4. Předsnímací jednoty

5. Práce s filmovým časem

6. Specifika střihu dokumentárního filmu

7. Principy střihu výpovědi

8. Paralelní montáž vs. křížový střih, vnitrozáběrová montáž

9. Detail a celek a jejich funkce ve střihové skladbě

10. Střih pohybu, popisný versus tvůrčí přístup

11. Jak vybírat materiál ve střižně

12. Prezentace námětů krátkometrážního dokumentárního filmu – pitching

13. Prezentace obrazové skladby a finálního střihu krátkometrážního dokumentárního filmu

 

Vyučující

prof. MgA. Marek Jícha

MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


Podmínky absolvování

Vypracování série 8–12 černobílých fotografií představujících jednotlivé skladebné záběry postupu práce, ústní prezentace analýzy vybrané scény hraného filmu (ppt), střih krátké obrazové sekvence v AVIDu, pravidelná docházka (75 %)


    literatura povinná:

    BORDWELL, D. a THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU 2018

    VALUŠIAK, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: AMU 1993.

    VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU 2005.


    doporučená:

    AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

    Avid. Dokumentace.

    XpressDV. Dokumentace.

    PŁAŻEWSKI, J. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.

Studenti se seznámí se střihovým softwarem AVID Media Composer a dalšími software používanými v profesionální sféře. Naučí se založit projekt, nastavit si klávesnici a interface a zkusí si střihnout krátkou sekvenci.

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Studenti se seznámí s postupem práce střihače na celovečerním filmu od příprav až po závěrečné fáze postprodukce. Zaměří se na organizaci projektu ve střihovém software a seznámí se také s pojmy jako výběrka, hrubý střih, čistý střih a picture lock.

Opora Základy střihové skladby: s. 77–81

Studenti se seznámí s tvorbou filmového časoprostoru a základními pravidly pro jeho konstrukci. Naučí se také pravidla kontinuity.

Opora Základy střihové skladby: s. 14–33

Studenti se seznámí s možnostmi vyjadřování času ve filmu a křivkou zrání záběru.

Opora Základy střihové skladby: s. 38–61

Studenti se seznámí se základními pravidly pro konstrukci filmového prostoru. Zopakují si tak látku z předchozích hodin na příkladech současných filmů.

Opora Základy střihové skladby: s. 14–33

Studenti se seznámí s definicí pojmu dokumentární film, s dokumentaristickými mody Billa Nicholse a základními dokumentárními žánry, dále s rolí střihače dokumentárního filmu, včetně postupu jeho práce.

Opora Základy střihové skladby IV: s. 33–45

Studenti se seznámí s typy mluveného slova a principy střihové práce s nimi. Seznámí se též s možnosti práce s výpovědí mimo obraz nebo v obraze, případně s jejich kombinací, a rovněž s praktickými tipy, jak vytvořit plynulou a srozumitelnou výpověď. Stručně se seznámí také s etickými otázkami týkajícími se střihu výpovědi.

Opora Základy střihové skladby: s. 70–75; Základy střihové skladby IV, s. 63–67

Studenti se seznámí se základními způsoby vyprávění v závislosti na střihové práci s časem.

Opora Základy střihové skladby: s. 40–58

Studenti se seznámí s funkcí detailu a celku ve střihové skladbě hraného filmu.

Opora Základy střihové skladby: str. 9-12

Studenti se seznámí se střihem pohybu a možnostmi napojení pohybů v jednotlivých záběrech, a to v případě jedné časově i obsahově navazující sekvenci dodržující klasické jednoty místa, času a děje. Seznámí se také s prostředky diskontinuitní střihové skladby, např. jump cutem, skokem po ose či stop trikem. Na příkladu taneční sekvence se studenti prakticky naučí, jak se dá stříhat pohyb.

Opora Základy střihové skladby: s. 81–84; Opora Základy střihové skladby III: s. 7–37

Studenti se seznámí s postupem práce střihače, od založení projektu a importu materiálu přes jednotlivé fáze střihu až po závěrečný střih, tzv. picture lock. Následně se seznámí s jednotlivými specifiky týkajícími se střihu záběrů a návazností mezi nimi.

Opora Základy střihové skladby: s. 77–82

Prezentace námětu formou pitchingu, téma/logline, synopse, respondenti/sociální herci, režijní koncept/explikace, lokace, situace atd...

Viz PPT pitching.

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Studenti prezentují střihovou skladbu dokumentárního filmu. V tvůrčí diskuzi se učí přijímat konstruktivní kritiku a hledat optimální řešení vzniklých skladebných problémů.

Předchozí