11. Divadelní festival. Sestavení produkčního týmu. Marketingová strategie. Public relations
Divadelní festival
Zpravidla je divadelní festival jednorázový nebo se může pravidelně opakovat. Opakování je většinou v pravidelných ročních cyklech nebo s víceletými odstupy (bienále, trienále, kvadrienále atd.).
Festival by se měl zaměřovat na konkrétní žánr – loutkové, hudební, pouliční divadlo; pantomima. Další zaměření je na určitý soubor děl (festival barokního divadla, Shakespearovské slavnosti…) na divadlo konkrétního jazyka (Pražský divadelní festival německého jazyka) nebo jinak vymezený (ochotnické divadlo, divadlo neslyšících, divadlo jednoho herce).
Z hlediska vnitřní organizace, struktury pracovního týmu a vnitřního workflow lze na festivaly pohlížet jako na:
• amatérské
• poloprofesionální
• profesionální
Tým festivalu
Tvořivý prvek při koncipování a vyhraňování nového festivalu, nebo při formování programu a repertoáru stávajícího, je zřejmý. Před samotnou strategií festivalu je zapotřebí vytvořit si vizi a tým. Podpůrnou součást strategie tvoří tým festivalu, který je synergicky efektivní. Tým festivalu je tvořen lidmi se společným zájmem a výbornými schopnostmi.
Maketingová strategie
O organizaci divadelního festivalu nemáme mnoho konkrétních odborných studií. I přesto, že festivaly byly ve 20. století velmi profesionálně organizovány, základní terminologie související s jeho organizací se časem měnila, ale vždy zůstala ta stejná kostra (dramaturgie – finance – produkce).
Marketing festivalu je proces plánování a naplňování koncepce, oceňování, propagace a distribuce uměleckých myšlenek, které směřují k uskutečnění vzájemné výměny uspokojující potřeby diváků. Obecným pravidlem marketingu je, že produkt vzniká na základě výzkumu, rozboru trhu a požadavků potenciálního zákazníka. V oblasti umění může být produktem již vytvořené umělecké dílo, které vzniká bez ohledu na situaci trhu a je potřeba jej na tomto trhu uplatnit marketing je především nástroj komunikace mezi dílem a divákem.
Public relations
Public relations v doslovném překladu chápeme jako budování a řízení vztahů s veřejností. Prostřednictvím PR nástrojů se organizace snaží ovlivňovat image a budovat svoji reputaci, zároveň tím získává pozitivní obraz ve společnosti. Ten je totiž podstatný nejen ve vztahu k široké veřejnosti, ale je i jedním z hlavních předpokladů pro financování z veřejných zdrojů. Z této charakteristiky pak jasně vyplývá, že se jedná o dlouhodobou a cílevědomou činnost. Aplikování public relations v neziskovém sektoru přináší řadu výhod, především se pak jedná o vyšší důvěryhodnost a efektivitu, než mohou nabídnout ostatní formy komunikace. Jedna z dalších výhod jsou náklady, které jsou v porovnání s jinými nástroji velmi nízké. Neziskové organizace užívají jakožto široké spektrum nástrojů například tiskové zprávy, vyjádření tiskových mluvčí či pořádání speciálních akcí.