Kapitolu studujeme na s. 9-12.
Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Úvod a organizace předmětu
Cíle výuky
Předmět je určen k podávání vstupních informací a k průběžným konzultacím o problémech vzniklých při zpracování závěrečné práce. Cílem semináře je poukázat na metodické základy odborných textů, jejich strukturu, vlastnosti a očekávání čtenářů.
Osnova - bloky:
1. Kategorizace odborného stylu
2. Jazykové prostředky odborného vyjadřování
3. Výběr tématu a název bakalářské práce
4. Úvod bakalářské práce I.
5. Úvod bakalářské práce II.
6. Osoba autora: autorský a inkluzivní plurál
7. Osoba autora: modalita a vztah k tématu
8. Výkladový postup a rozvíjení tématu
9. Typy výkladu a jeho znaky
10. Kapitola a odstavec I.
11. Kapitola a odstavec II.
12. Esej a esejistický postup
13. Opakování důležitých pojmů
Organizace předmětu
Předmět je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To
studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé
tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Předmět se ukončuje zápočtem, který má formu testu v prostředí IS SU. Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období, termíny jsou vypsány v IS SU.
Povinná literatura
ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999.
SCHNEIDEROVÁ, S. Jak nepsat diplomovou práci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011.
Doporučená literatura
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
KAPOUNOVÁ, J. – KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017.
KATUŠČÁK, D. et al. Informační výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, 1998.
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000.
1. Kategorizace odborného stylu
Tato kapitola se soustředí na vymezení oblastí odborného stylu. Přináší vysvětlení rozdílu mezi teoretickým odborným stylem a populárně naučným. Ukazuje na specifika odborného stylu a na některé výjimečné příklady záměrného "vykloubení" z tohoto žánru (eseje Ladislava Šerého).
2. Jazykové prostředky odborného vyjadřování
Kapitola
se zabývá charakterem odborného stylu, jeho postavením mezi styly
funkčními a rozrůzněností této stylové oblasti. Ukazuje se, že při
psaní odborných textů užíváme prostředky stylově vyšší. Do popředí se
dostává denotát znaku, konotace mají být potlačeny.
V opoře studuje na s. 12-15.
3. Výběr tématu a název bakalářské práce
Kapitola se věnuje tomu, jak vybrat téma BP, jaké je doporučení při formulování titulu BP. Zdůrazněna je důležitost formulovat cíl BP.
V opoře studujeme na s. 16-18.
4. Úvod bakalářské práce I.
Cílem této kapitoly je uvést formální parametry úvodu BP a popsat vhodnou stylizaci a jednotlivé jazykové prostředky úvodu bakalářských prací.
V opoře studujeme na s. 19-22.
Níže se podívejte na různá zadání BP a DP
5. Úvod bakalářské práce II.
Kapitola se zabývá dalšími konkrétními postřehy ke zpracovávání bakalářských prací, všechny příklady vycházejí z praxe.
V opoře studujeme na s. 22-24.
Prostudujte titulní list, abstrakt, čestné prohlášení, poděkování, seznam literatury a příklady hodnocení BP a DP.
6. Osoba autora: autorský a inkluzivní plurál
V této kapitole je soustředěna pozornost na to, jak se autor BP projevuje v textu BP, ale na druhé straně jakými prostředky je osoba autora upozaděna. Je zde vysvětlen rozdíl mezi autorským plurálem a inkluzivním plurálem a jsou zde popsána místa textu, kde lze zejména inkluzivní plurál nejvhodněji použít.
V opoře studujeme na s. 25-28.
7. Osoba autora: modalita a vztah k tématu
Charakterizován je zde i vztah autora BP ke čtenáři a různé projevy ohledu na něj v textu BP. S osobou autora a jeho formulováním tématu také souvisí používání prostředků modality. Tím je určován především vztah autora BP k tématu, znalostem souvislostí v rámci daného oboru a tématu, o kterém píše, a vztah ke čtenáři.
V opoře studujeme na s. 28-30.
8. Výkladový postup a rozvíjení tématu
Kapitola přináší základní informace o výkladovém slohovém postupu jako základním stylizačním prvku odborné písemné práce. Takovýto postup sice nepovažujeme za jediný, ale za základní.
V opoře studujeme na s. 31-35.
9. Typy výkladu a jeho znaky
Kapitola se zabývá různými typy výkladu, tak, jak se s nimi setkáváme v odborném textu. ale také s dalšími slohovými postupy, jako je např. popis atd. Neopomíjí však ani některé specifické znaky výkladového postupu.
V opoře studujeme na s. 36-38.
10. Kapitola a odstavec I.
V této kapitole se pozornost soustředí na důležitost strukturace BP. Struktura BP podporuje hierarchické uspořádání obsahu BP, pomáhá snadnější orientaci v textu i daném tématu, jež je formálně uspořádáno v kapitoly a odstavce. V této části se nejprve soustředíme na funkci kapitol a desetinného třídění.
V opoře studujeme na s. 39-40.
11. Kapitola a odstavec II.
Důležité je uvědomění si soudržnosti jak kapitol, tak odstavců, jejich na jedné straně relativní samostatnosti, ale na druhé straně jejich návaznosti a vzájemné propojenosti. V této části jsou popsány zásady strukturování BP, přechodové věty mezi odstavci.
V opoře studujeme na s. 40-41.
12. Esej a esejistický postup
Cílem této kapitoly je ukázat charakteristické znaky eseje, vymezit esej vůči výkladu, popsat jazykové a kompoziční prostředky tohoto žánru. Zároveň jsme chtěli ukázat esej jako velmi náročný stylistický útvar na pomezí odborného stylu a stylu uměleckého a upozornit studenty na nesnadnost takovéto stylizace a formulace tématu.
V opoře studujeme na s. 42-45.
13. Opakování důležitých pojmů
Opakujeme nejdůležitější pojmy týkající se odborného stylu, jazykových prostředků, pojetí a způsobu práce na BP, jakož i výkladového postupu apod.