Seminář k bakalářské práci 1

8. Výkladový postup a rozvíjení tématu

Kapitola přináší základní informace o výkladovém slohovém postupu jako základním stylizačním prvku odborné písemné práce. Takovýto postup sice nepovažujeme za jediný, ale za základní.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 31-35.

Úkol 7: nevyvážená stylizace
Příklad: "Podle B. Osvaldové rozlišujeme dva základní typy textů. První typ, který je určen zasvěceným čtenářům zajímajících se o danou problematiku. Používání odborných termínů je tedy na místě. Zatímco ten druhý typ textů se obrací spíše k širší laické veřejnosti, a proto je nezbytné každý odborný termín či cizí výraz důkladně zvážit." Úkol: Přeformulujte text tak, aby vznikla jednoznačná spojitost mezi myšlenkami a větami, zamyslete se nad možností/vhodností použití podtržených spojovacích výrazů atd.
Úkol 8: stylizace textu
Příklad: Pojem brainwashing se zrodil z útrap korejské války. Ve Spojených státech si brzy povšimli, že americkým vojákům, zajatým nepřítelem, „se děje něco zvláštního“. Někteří vycházeli ze zajateckých táborů jako přesvědčení komunisté, připraveni zradit svou rodnou vlast a pějící ódy na maoistický styl života. Tento fenomén nebyl samozřejmě ničím novým. Jenže někteří z těch vojáků se nezbavili své bizarní a vášnivé loajality dokonce ani po vysvobození z komunistického zajetí. Američané se začali zajímat o fenomén, který důstojník CIA edward Hunter označil veřejně jako brainwashing v roce 1950. Úkol: Zhodnoťte stylizaci tohoto odstavce – spojitost vět, funkci odkazovacího zájmena (tento); zhodnoťte stylizaci poslední věty – zapojení do předchozího kontextu, její jednoznačnost.