Info
Cíle výuky:
Seminář nahlíží celou
problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z
hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst
dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a
nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.
Osnova - bloky:
- Definice divadelní dramaturgie v kontextu evropské židovsko-křesťanské tradice.
- Stručné nastínění vývoje a proměny dramaturgie v souvislosti s rozvojem moderního interpretačního divadla.
- Dramatik v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- Dramaturg v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- Režisér v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- Herec v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- Hledání poslání divadelní dramaturgie a jejího místa uprostřed procesu vzniku inscenace a kultury vůbec.
- Rozvíjení umění číst dramatický text – nahlédnutí do interpretačních principů.
- Rozvíjení umění číst dramatický text – definice koncepce.
- Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (koncepce sezóny, výběr jednotlivého titulu).
- Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (výběr režiséra, hledání režijně-dramaturgické koncepce, úprava a krácení hry).
- Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (volba obsazení, umění sledovat a analyzovat práci režiséra a herců během přípravy inscenace, příprava divadelního programu, psaní anotací, dozorování repríz atp.).
- Rekapitulace základních dramaturgických principů (společné hledání/formulování prostřednictvím reflexe studentů).
Vyučující
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. MgA. et MgA. Pavel Ondruch
Organizace kurzu
Kurs
je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To
studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé
tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Pro absolvování kurzu je nutno splnit následující úkoly:
Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru.
Esej na zadané téma týkající se vybraného dramatického textu.
Písemná analýza některého z diskutovaných problémů.