Bohemistický proseminář
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Bohemistický proseminář
Info
Term
Winter 2023
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.
Chapter contains:
1
ROPOT
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/12/2023 to 31/12/2023.

Vstupní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus


Cíle výuky:

1. Pojem univerzity a vzdělanosti

2. Bohemistika jako vědecký obor

3. Jazykovědná bohemistika (lingvistika)

4. Literárněvědná bohemistika

5. Vědecký život

6. Vědecké časopisy a nakladatelství

7. Literární život

8. Informační zdroje v bohemistice I. (zdroje a publikace)

9. Informační zdroje v bohemistice II. (knihovny a archivy)

10. Citace (citační etika)

11. Nejdůležitější literatura a další zdroje

12. Studentské práce (forma a náležitosti)

13. Slovníček pojmů z lingvistiky a literární vědy


Vyučující

Mgr. Jan Heczko, Ph.D.


Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.


Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu testu . Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: 

jan.heczko@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 490

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

3. Tipy ke studiu a literatura

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

HOLMEROVÁ, E. Minimum akademického bonmotu aneb Jak neuklouznout na akademické půdě. Praha: Grada, 2014.

MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA, J. et al. Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006.

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.

ŠTOCHL, M. Jak na VŠ: Bohemistika. Praha: Akropolis, 2007.

Doporučená literatura

DROZENOVÁ, W. Etika vědy v České republice. Praha: Filosofia, 2010.

ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Votobia: Olomouc, 1997.

FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015. 

HALÍK, T. et al. K čemu dnes humanitní vědy? Praha: Togga, 2008.

KRÁMSKÝ, D. O povaze humanitních věd. Liberec: Bor, 2008.

LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2009.

NUSSBAUMOVÁ, Martha C. Ne pro zisk: Proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha: Filosofia, 2017.

SOKOL, J. Dluh života: Články eseje, glosy. Praha: Univerzita Karlova, 2016.

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.

ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 1999.


Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 


1. Pojem univerzity a vzdělanosti

Kapitola se zabývá pojmem univerzita a proměnou rolí této instituce. Popisuje základ-ní komunikační dovednosti v univerzitním a akademickém prostředí. Současně naznačuje základní strukturu a status univerzity a její hlavní představitele (rektor, děkani, akademický senát). Přibližuje také strukturu Slezské univerzity v Opavě.

V opoře studujeme s. 7-12

2. Bohemistika jako vědecký obor

V kapitole se setkáme s vymezením filologie, jednoho z vědeckých oborů, který je tvo-řen dalšími podobory věnovanými jednotlivým jazykovým studiím. Dále se věnuje vyme-zení jazykovědy a literární vědy a jejich klíčových pojmů: jazyka a literatury. Konečně se také zaobírá bohemistikou a jejím významem.

V opoře studujeme na s. 13-20.

3. Jazykovědná bohemistika (lingvistika)

V kapitole se seznamujeme s tím, co je předmětem zkoumání lingvistiky, jak se dělí na synchronní a diachronní, a dále se zabýváme stručnou charakteristikou jednak lingvistic-kých disciplín základních, obkružujících jednotlivé jazykové plány, jednak dalších nauk.

V opoře studujeme na s. 21-24.

4. Literárněvědná bohemistika

Kapitola studenty seznamuje s pojmem literární věda a s hlavními okruhy jejího zájmu. Vymezuje také klíčové i pomezní disciplíny literární vědy. Konečně také popisuje způsob výuky této vědecké nauky na SU.

V opoře studujeme na s. 25-29.

5. Vědecký život

Kapitola se zabývá stručným přehledem vědeckých institucí, které mají zásadní vliv na badatelskou činnost v oblasti bohemistiky, jsou to zejména univerzity, pěstující bohemistiku jako vědu a vědecké ústavy jako Ústav pro jazyk český a Ústav pro českou literaturu. Kromě toho jsou důležitými institucemi v oblasti literárněvědné bohemistiky také literární archivy a muzea.

V opoře studujeme na s. 30-34.

6. Vědecké časopisy a nakladatelství

Kapitola přináší stručný přehled odborných bohemistických časopisů a nakladatelství, která dávají prostor bohemistických vědeckých studiím, monografiím, popř. edicím.

V opoře studujeme na s. 35-40.

7. Literární život

Kapitola podává vhled do literárního života, který se děje prostřednictvím literární komunikace. Tato se odehrává ve velké míře právě na stránkách literárních periodik, ča-sopisů, revuí. Současně se alespoň stručně pozastavujeme u významu a funkce literárních ocenění.

V opoře studujeme s. 41-46.

8. Informační zdroje v bohemistice I. (zdroje a publikace)

Kapitola uvádí do problematiky informačních zdrojů, v této části se nejprve věnuje práci se zdroji a rozdělení na primární a sekundární literaturu. Druhá část je věnována jednotlivým typům odborných publikací.

V opoře studujeme na s. 47-50.

9. Informační zdroje v bohemistice II. (knihovny a archivy)

Kapitola uvádí přehled hlavních vědeckých knihoven, které slouží badatelským účelům, pokračuje jejich podrobnějšími popisy. Ve druhé části se pak věnuje smyslu a účelu literárního archivu.

V opoře studujeme na s. 51-57.

10. Citace (citační etika)

Kapitola se věnuje problematice citací, ať už tzv. citační etice, pro některé studenty 1. ročníku VŠ jistě nové, nebo konkrétní citační normě a správnému vědeckému způsobu citování v bohemistice.

V opoře studujeme na s. 58-62.

11. Nejdůležitější literatura a další zdroje

Kapitola přináší základní přehled bohemistických příruček, slovníků, mluvnicí, literárněhistorických akademických dějin, kompendií a dalších zdrojů. Současně uvádí význam bibliografie pro badatelskou práci.

V opoře studujeme na s. 63-71

12. Studentské práce (forma a náležitosti)

V kapitole uvádíme hlavní kvalifikační žánry vysokoškolských prací, jejich náležitosti a požadavky na ně. Současně se tu věnujeme citační etice, tedy způsobu práce s cizím textem ve vlastním výkladu a zásadám, jak s citováním cizích textů pracovat.

V opoře studujeme na s. 72-75.

13. Slovníček pojmů z lingvistiky a literární vědy. Opakování

Poslední téma je tvořeno příručním a stručným slovníčkem základních pojmů z oblasti bohemistiky a opakovacím testem, kde si můžete sami ověřit své znalosti.

V opoře studujeme na s. 76-92.