You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Vstupní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
1. Pojem univerzity a vzdělanosti2. Bohemistika jako vědecký obor
3. Jazykovědná bohemistika (lingvistika)
4. Literárněvědná bohemistika
5. Vědecký život
6. Vědecké časopisy a nakladatelství
7. Literární život
8. Informační zdroje v bohemistice I. (zdroje a publikace)
9. Informační zdroje v bohemistice II. (knihovny a archivy)
10. Citace (citační etika)
11. Nejdůležitější literatura a další zdroje
12. Studentské práce (forma a náležitosti)
13. Slovníček pojmů z lingvistiky a literární vědy
Vyučující
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu testu . Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail:
jan.heczko@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 490
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
3. Tipy ke studiu a literatura
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
- Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
- Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
- Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
- Chápu posloupnost cílů?
- Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
- Pamatuji si klíčová slova?
- Znám jejich obsah?
- Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
- Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
- Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
- Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
- Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
- Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura
HOLMEROVÁ, E. Minimum akademického bonmotu aneb Jak neuklouznout na akademické půdě. Praha: Grada, 2014.
MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA, J. et al. Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006.
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.
ŠTOCHL, M. Jak na VŠ: Bohemistika. Praha: Akropolis, 2007.
Doporučená literatura
DROZENOVÁ, W. Etika vědy v České republice. Praha: Filosofia, 2010.
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Votobia: Olomouc, 1997.
FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.
HALÍK, T. et al. K čemu dnes humanitní vědy? Praha: Togga, 2008.
KRÁMSKÝ, D. O povaze humanitních věd. Liberec: Bor, 2008.
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2009.
NUSSBAUMOVÁ, Martha C. Ne pro zisk: Proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha: Filosofia, 2017.
SOKOL, J. Dluh života: Články eseje, glosy. Praha: Univerzita Karlova, 2016.
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 1999.
Distanční prvky
Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.
1. Pojem univerzity a vzdělanosti
Kapitola se zabývá pojmem univerzita a proměnou rolí této instituce. Popisuje základ-ní komunikační dovednosti v univerzitním a akademickém prostředí. Současně naznačuje základní strukturu a status univerzity a její hlavní představitele (rektor, děkani, akademický senát). Přibližuje také strukturu Slezské univerzity v Opavě.
V opoře studujeme s. 7-12
2. Bohemistika jako vědecký obor
V kapitole se setkáme s vymezením filologie, jednoho z vědeckých oborů, který je tvo-řen dalšími podobory věnovanými jednotlivým jazykovým studiím. Dále se věnuje vyme-zení jazykovědy a literární vědy a jejich klíčových pojmů: jazyka a literatury. Konečně se také zaobírá bohemistikou a jejím významem.
V opoře studujeme na s. 13-20.
3. Jazykovědná bohemistika (lingvistika)
V kapitole se seznamujeme s tím, co je předmětem zkoumání lingvistiky, jak se dělí na synchronní a diachronní, a dále se zabýváme stručnou charakteristikou jednak lingvistic-kých disciplín základních, obkružujících jednotlivé jazykové plány, jednak dalších nauk.
V opoře studujeme na s. 21-24.
4. Literárněvědná bohemistika
Kapitola studenty seznamuje s pojmem literární věda a s hlavními okruhy jejího zájmu. Vymezuje také klíčové i pomezní disciplíny literární vědy. Konečně také popisuje způsob výuky této vědecké nauky na SU.
V opoře studujeme na s. 25-29.
5. Vědecký život
Kapitola se zabývá stručným přehledem vědeckých institucí, které mají zásadní vliv na badatelskou činnost v oblasti bohemistiky, jsou to zejména univerzity, pěstující bohemistiku jako vědu a vědecké ústavy jako Ústav pro jazyk český a Ústav pro českou literaturu. Kromě toho jsou důležitými institucemi v oblasti literárněvědné bohemistiky také literární archivy a muzea.
V opoře studujeme na s. 30-34.
6. Vědecké časopisy a nakladatelství
Kapitola přináší stručný přehled odborných bohemistických časopisů a nakladatelství, která dávají prostor bohemistických vědeckých studiím, monografiím, popř. edicím.
V opoře studujeme na s. 35-40.
7. Literární život
Kapitola podává vhled do literárního života, který se děje prostřednictvím literární komunikace. Tato se odehrává ve velké míře právě na stránkách literárních periodik, ča-sopisů, revuí. Současně se alespoň stručně pozastavujeme u významu a funkce literárních ocenění.
V opoře studujeme s. 41-46.
8. Informační zdroje v bohemistice I. (zdroje a publikace)
Kapitola uvádí do problematiky informačních zdrojů, v této části se nejprve věnuje práci se zdroji a rozdělení na primární a sekundární literaturu. Druhá část je věnována jednotlivým typům odborných publikací.
V opoře studujeme na s. 47-50.
9. Informační zdroje v bohemistice II. (knihovny a archivy)
Kapitola uvádí přehled hlavních vědeckých knihoven, které slouží badatelským účelům, pokračuje jejich podrobnějšími popisy. Ve druhé části se pak věnuje smyslu a účelu literárního archivu.
V opoře studujeme na s. 51-57.
10. Citace (citační etika)
Kapitola se věnuje problematice citací, ať už tzv. citační etice, pro některé studenty 1. ročníku VŠ jistě nové, nebo konkrétní citační normě a správnému vědeckému způsobu citování v bohemistice.
V opoře studujeme na s. 58-62.
11. Nejdůležitější literatura a další zdroje
Kapitola přináší základní přehled bohemistických příruček, slovníků, mluvnicí, literárněhistorických akademických dějin, kompendií a dalších zdrojů. Současně uvádí význam bibliografie pro badatelskou práci.
V opoře studujeme na s. 63-71
12. Studentské práce (forma a náležitosti)
V kapitole uvádíme hlavní kvalifikační žánry vysokoškolských prací, jejich náležitosti a požadavky na ně. Současně se tu věnujeme citační etice, tedy způsobu práce s cizím textem ve vlastním výkladu a zásadám, jak s citováním cizích textů pracovat.
V opoře studujeme na s. 72-75.
13. Slovníček pojmů z lingvistiky a literární vědy. Opakování
Poslední téma je tvořeno příručním a stručným slovníčkem základních pojmů z oblasti bohemistiky a opakovacím testem, kde si můžete sami ověřit své znalosti.
V opoře studujeme na s. 76-92.