Základní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora
1. Průvodní list a organizace kurzu
Cíl výuky:
Kurs seznamuje s literaturou v intermediální perspektivě v blocích věnovaných postupně otázkám intermediality a spojení literatury a hudby, filmu a výtvarného umění.
Osnova:
1. Intermedialita
2. Literatura a hudba
3. Literatura a hudba v intermediálním vztahu
4. Vztah hudby a jazyka. Vztah řeči a hudby. Hudba a mytologie
5. Vztah hudby a literatury u starověkých blízkovýchodních národů a ve starém Řecku. Křesťanský liturgický zpěv. Duchovní písně a hry. Umělá světská tvorba
6. Vznik vícehlasu. Literatura a hudba v ars antiqua a ars nova. Literatura a hudba v české gotice a husitství. Literatura a hudba v renesanci, v období zaalpského humanismu a reformace. Slohová syntéza. Literatura a hudba v českých zemích v 16. století
7. Vztah hudby a literatury v období baroka, klasicismu a romantismu
8. Literatura a výtvarné umění - úvod a základní pojmy
9. Vývoj starověkého umění a jeho reflexe v literární tvorbě
10. Vývoj středověkého umění a jeho reflexe literární tvorbě
11. Vývoj renesančního umění a jeho reflexe literární tvorbě
12. Vývoj barokního výtvarného umění a jeho reflexe literární tvorbě
13. Umění klasicismu a romantismu a jeho reflexe literární tvorbě
Vyučující
Mgr. Ondřej Haničák, doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs je zakončen zápočtem ve formě testu.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: libor. martinek@fpf.slu.cz, ondrej.hanicak@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 421, (+420) 553 684 490
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací.Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
3. Tipy ke studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
- Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
- Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
- Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
- Chápu posloupnost cílů?
- Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
- Pamatuji si klíčová slova?
- Znám jejich obsah?
- Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
- Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
- Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
- Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
- Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
- Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura:
BORDWELL, D. – THOMPSON, K. Umění filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.
CHATMAN, S. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008.
HUTCHEON, L. Teória adaptácie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012.
LAHODA, V. et al. Dějiny českého výtvarného umění IV/1–2, 1890–1938. Praha 1998.
MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Světová literatura ve filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2001.
PEČMAN, R. (ed.) Hudba a literatura. Frýdek-Místek: Okresní vlastivědné muzeum, 1983.
SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001.
Doporučená literatura:
ADORNO, T. W. Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia, 2015.
AUJEZDSKÝ, P. Od knížky k televiznímu filmu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009.
BROWN, C. S. Music and literature. Hanover, London, University Press od New England, 1987.
BUBENÍČEK, P. Filmová adaptace: hledání interdisciplinárního dialogu. In: Iluminace 2010, č. 1, s. 7–21.
FUKAČ, J. O mnohoznačnosti vztahu hudba–slovo. In: Vokální hudba národů, Brno 1976, s. 55–73.
HUYGHE, R. et al. Umění a lidstvo, encyklopedie 1.–4. díl, Praha 1967–974.
JUNGMANN, S. Hudba přítelkyně. Brno: Schneider, 1997.
LÉBL, V. O mezních druzích umění. Nové cesty hudby. Praha 1960.
MACUROVÁ, A. – MAREŠ, P. Text a komunikace: jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum, 1993.
MATĚJČEK, A. Dějepis umění, I–VI, Praha 1922–1936.
MATĚJČEK, A. Dějiny umění v obrysech, Praha 1948.
MATHAUSER, Z. K intersémiotické problematice uměleckých druhů. In: Uměnovědné studie V. Praha, ÚTDU ČSAV 1984, s. 67–85.
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
Music & Word. Sborník z konference Hudba a slovo. Brno 1969.
NOVÁK, R. Hudba jako inspirace poezie. Ostrava: Tilia, 2005.
PIJOAN, J. Dějiny umění 1–10, Praha 1982–1987.Distanční prvky
Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.