Literatura v intermediální perspektivě 1

Základní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora

1. Průvodní list a organizace kurzu

Cíl výuky:

Kurs seznamuje s literaturou v intermediální perspektivě v blocích věnovaných postupně otázkám intermediality a spojení literatury a hudby, filmu a výtvarného umění.


Osnova:

1. Intermedialita

2. Literatura a hudba

3. Literatura a hudba v intermediálním vztahu

4. Vztah hudby a jazyka. Vztah řeči a hudby. Hudba a mytologie

5. Vztah hudby a literatury u starověkých blízkovýchodních národů a ve starém Řecku. Křesťanský liturgický zpěv. Duchovní písně a hry. Umělá světská tvorba

6. Vznik vícehlasu. Literatura a hudba v ars antiqua a ars nova. Literatura a hudba v české gotice a husitství. Literatura a hudba v renesanci, v období zaalpského humanismu a reformace. Slohová syntéza. Literatura a hudba v českých zemích v 16. století

7. Vztah hudby a literatury v období baroka, klasicismu a romantismu

8. Literatura a výtvarné umění - úvod a základní pojmy

9. Vývoj starověkého umění a jeho reflexe v literární tvorbě

10. Vývoj středověkého umění a jeho reflexe  literární tvorbě

11. Vývoj renesančního umění a jeho reflexe  literární tvorbě

12. Vývoj barokního výtvarného umění a jeho reflexe  literární tvorbě

13. Umění klasicismu a romantismu a jeho reflexe  literární tvorbě

Vyučující

Mgr. Ondřej Haničák, doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs je zakončen zápočtem ve formě testu.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: libor. martinek@fpf.slu.cz, ondrej.hanicak@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 421, (+420) 553 684 490

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací.Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura:

BORDWELL, D. – THOMPSON, K. Umění filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.

CHATMAN, S. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008.

HUTCHEON, L. Teória adaptácie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012.

LAHODA, V. et al. Dějiny českého výtvarného umění IV/1–2, 1890–1938. Praha 1998.

MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Světová literatura ve filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2001.

PEČMAN, R. (ed.) Hudba a literatura. Frýdek-Místek: Okresní vlastivědné muzeum, 1983.

SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001.


Doporučená literatura:

ADORNO, T. W. Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia, 2015.

AUJEZDSKÝ, P. Od knížky k televiznímu filmu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009.

BROWN, C. S. Music and literature. Hanover, London, University Press od New England, 1987.

BUBENÍČEK, P. Filmová adaptace: hledání interdisciplinárního dialogu. In: Iluminace 2010, č. 1, s. 7–21.

FUKAČ, J. O mnohoznačnosti vztahu hudba–slovo. In: Vokální hudba národů, Brno 1976, s. 55–73.

HUYGHE, R. et al. Umění a lidstvo, encyklopedie 1.4. díl, Praha 1967–974.

JUNGMANN, S. Hudba přítelkyně. Brno: Schneider, 1997.

LÉBL, V. O mezních druzích umění. Nové cesty hudby. Praha 1960.

MACUROVÁ, A. – MAREŠ, P. Text a komunikace: jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum, 1993.

MATĚJČEK, A. Dějepis umění, I–VI, Praha 1922–1936.

MATĚJČEK, A. Dějiny umění v obrysech, Praha 1948.

MATHAUSER, Z. K intersémiotické problematice uměleckých druhů. In: Uměnovědné studie V. Praha, ÚTDU ČSAV 1984, s. 67–85.

MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.

Music & Word. Sborník z konference Hudba a slovo. Brno 1969.

NOVÁK, R. Hudba jako inspirace poezie. Ostrava: Tilia, 2005.

PIJOAN, J. Dějiny umění 1–10, Praha 1982–1987. 


Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.