Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!
Základní informace, sylabus, tipy ke studiu, literatura
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
Cílem kurzu je představit studentům vybrané otázky současné literární teorie. Oproti popisné poetice, s níž se posluchači seznámili dříve, je důraz položen na teoretické předpoklady i konsekvence poetiky, na základy literární estetiky, teorie interpretace a filosofie literatury.Osnova – bloky:
- Kontexty zrodu moderní literatury a teorie
- Co je literatura, co je teorie (mnohost přístupů)
- Literatura a komunikace – možnosti a meze
- Estetika produkce – od autorské intence ke smrti autora
- Estetika díla – struktura, fikční světy, událost smyslu
- Estetika recepce – od implicitního čtenáře k rozkoši z textu
- Literární historie jako problém teorie literatury
- Hodnota literárního díla jako teoretická otázka
- Lyrika, epika (narativita) a drama pohledem literární teorie
- Rétorika a stylistika v literární teorii
- Literární hermeneutika – nutnost i nemožnost metody
- Co všechno se děje, když interpretujeme?
- Opakování
Vyučující
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu. Předmětem zkoušky jsou hlavní teoretické pojmy a koncepty a orientace v probíraných teoretických otázkách. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v IS SU.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: libor.martinek@fpf.slu.cz; jan.heczko@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 421
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v IS SU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
3. Tipy ke studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
- Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
- Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
- Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
- Chápu posloupnost cílů?
- Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
- Pamatuji si klíčová slova?
- Znám jejich obsah?
- Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
- Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
- Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
- Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
- Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
- Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura
- CAMPAGNON, A. Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno: Host, 2009.
- HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999.
- PECHLIVANOS, M. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 2000.
- ČERVENKA, M. et al. Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2005.
- ČERVENKA, M. et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2003.
- HODROVÁ, D. et al. (…) na okraji chaosu (…). Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
- CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Brno: Host, 2001.
- MÜLLER, R.; ŠIDÁK, P. et al. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012.
- NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
- ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005.
Distanční prvky
Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.
1. Kontexty zrodu moderní literatury a teorie
Možnosti definování pojmu pojmu „literatura“. Dějiny pojmu „literatura“ – neexistuje žádný přirozený či samozřejmý pojem literatury. Předpoklady vzniku moderní literatury: knihtisk, formování veřejného prostoru a moderních demokracií, moderní národní stát, moderní univerzita, nové formy subjektivity aj.
Po prostudování této kapitoly budete znát:
- původ slova „literatura“ a možnosti definování literatury jakožto pojmu;
- že neexistuje žádná ahistorická (neproměnlivá) esence přítomná v pojmu literatury;
- pojetí literatury i očekávání s ní spojená se během dějin proměňují;
- naše pojetí literatury je dání její moderní definicí;
- moderní pojetí literatury je nepochopitelné bez kontextů a souvislostí, v nichž se utvářela moderní doba (knihtisk, demokratizace vzdělání, demokracie, svoboda projevu, národní stát, moderní univerzita, moderní subjektivita atd.).
V opoře studujeme s. 7–14.
2. Co je literatura, co je teorie (mnohost přístupů)
Funkce literatury. Specifičnost literatury – literárnost – různé přístupy. Estetická funkce – literární estetično. Teorie, literární teorie – jak ji lze definovat a co může znamenat.
Po prostudování této kapitoly budete znát:
- jaké může mít literární sdělení funkce;
- v čem je literární sdělení jedinečné;
- jedinečnost literárního sdělení se označuje slovem literárnost;
- jakými způsoby lze definovat literárnost (specifičnost a jedinečnost literárního jazyka/výrazu);
- co je to estetická funkce a jak se projevuje v literatuře;
- jaké jsou úkoly teorie literatury / literární teorie.
V opoře studujeme s. 15–28.
3. Literatura a komunikace – možnosti a meze
Literární komunikace jako součást širší společenské kulturní komunikace. Základní komunikační schéma: autor – dílo – příjemce. Autor – psychologický, sociologický přístup. Autor a (jeho?) dílo. Proces čtení. Co ovlivňuje recepci literárního díla. – Praradoxy literární komunikace: nekomunikativní komunikace.
Po prostudování kapitoly budete znát:
- že oblast literární komunikace je součástí teorie informace a společenské komunikace;
- jak vypadá základní komunikační schéma literární komunikace;
- jak literární komunikace přistupuje k autorovi a vnímateli literárního díla;
- co ovlivňuje recepci literárního sdělení;
- jak specificky „komunikuje“ estetické sdělení.
V opoře studujeme s. 29–33.
4. Estetika produkce – od autorské intence ke smrti autora
Historické modely autorství: inspirace, kompetence, autorita, individualita. Vznik moderního pojetí autorství. Procesy akcentující funkci autora. Procesy oslabující autorskou funkci. Autoři vně textu a uvnitř textu: autor empirický, reálný, historický, modelový, implicitní, subjekt díla.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- že produkci literárních děl vždy (samozřejmě ne vždy stejně výrazně a stejným způsobem) ovlivňují historicky proměnlivé, společensky a kulturně podmíněné modely literárního autorství nebo literární authority;
- jaké hlavní modely autorství můžeme rozpoznat v naší západní kulturní tradici;
- jak se formovalo moderní pojetí autorství v kontextu nového pojetí subjektivity, vznikajícího kapitalismus, knižního trhu;
- o procesech moderní kultury, které autorskou funkci buďto zdůrazňovaly, nebo naopak oslabovaly;
- jak současné teoretické koncepce rozlišují mezi autorem reálným (historickým, empirickým) a modelovým (implicitním, subjektem díla).
V opoře studujeme s. 34–41.
5. Estetika díla – struktura, fikční světy, událost smyslu
Literární dílo a skutečnost: mimésis, artefakt, estetický objekt, estetický postoj. Fiktivnost a teorie fikčních světů. Literární dílo jako znak a struktura: znak, literární/estetický superznak, reference, význam, mnohoznačnost.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- jak teorie literatury zkoumá vztah literárního díla a skutečnosti;
- jak můžeme uchopit fiktivnost literárních textů a jak k tomuto problému přistupuje teorie fikčních světů;
- jak našlo sémiotika jakožto původně lingvistická a společenská disciplína své úplatnění v literární vědě.
V opoře studujeme s. 42–51.
6. Estetika recepce – od implicitního čtenáře k rozkoši z textu
Čtení jako různorodá a komplexní aktivita. Naivní čtení, kritické čtení. Čtení a interpretace. Literární dílo jako schéma, které čtenář přijímá a dotváří (konkretizace). R. Barthes a otázka perifráze – esej jako adekvátní forma výrazu čtenářské zkušenosti. Dobrá vůle čtenářova, odpovědné čtení. – Modelový čtenář, implicitní čtenář. Recepční estetika, W. Iser: konkretizace, horizont očekávání. S. Fish, interpretační komunita.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- že četba však má mnoho jiných poloh: může být naivní, vděčná, důvěřivá až nepraktická, zaměřená pouze na to, co je sdělováno, nebo může být formalistická, analytická, podezíravá, zaměřená na samotný způsob a proces sdělování; kritická četba je uvědomělá činnost, jejíž výsledek je následně uváděn ve známost jazykem teorie (metajazykem);
- že čtení je autonomní proces, a autor či literární experti mohou čtenáři jen doporučit, aby s textem manipuloval odpovědně, podle nejlepšího vědomí a svědomí, aby laskavě přihlédl k interpretačním signálům v podobě předmluv a doslovů;
- co je to implicitní čtenář a jaké další podněty do teorie četby a recepce vnesla recepční estetika.
V opoře studujeme s. 52–59.
7. Literární historie jako problém teorie literatury
Dějiny literatury jako otázka literární teorie. Literární vývoj jako teoretická otázka. Přínos recepční estetiky k diskutované otázce – horizont očekávání. Literatura v kontextu společenském (Bourdieu, nový historismus). Kritika objektivistických a exaktních nároků literární historiografie (H. White).
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- že literární teorie se zabývá také obecnými otázkami dějin literatury;
- že koncepce literárního vývoje se prosadila během 19. století;
- jak k teoretickému uchopení lit. dějin přispěla recepční estetika (H. R. Jauss) svým pojetím „horizontu očekávání“;
- jak se na literaturu jakožto součást společenského přediva díval P. Bourdieu nebo americký nový historismus;
- že každé dějiny (historiografie) jsou svého druhu vyprávěním, tedy literaturou (s touto myšlenkou přišel H. White).
V opoře studujeme s. 60–70.
8. Hodnota literárního díla jako teoretická otázka
Hodnota literárního díla: objektivní (literárněvědný) a/versus subjektivní (čtenářský) pohled – jde o nesmiřitelný protiklad? Kánon, formování kánonu – díla, která prošla zkouškou věků. – Až do moderní doby byla krása takřka vždy považována za objektivní vlastnost věci (uměleckého díla), v moderní době je stále častěji východiskem stanovení hodnoty lit. díla subjektivní vkus vnímatele (Kant). – Jako reakce na subjektivní charakter hodnoty lit. díla se objevily pokusy stanovit hodnotu lit. díla také „objektivněji“ – obhajoba klasiků a kánonu (Gadamer aj.). – Jistým usmířením představených protikladných pozic může být tzv. umírněný relativismus.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- jak se vyvíjel pohled na hodnotu uměleckého/literárního díla;
- že před nástupem moderní doby byla hodnota a krása objektivní vlastností věci, předmětu, uměleckého díla;
- že po vystoupení filozofa I. Kanta byla krása a hodnota (uměleckého díla) stále častěji chápana jako věc subjektivního vkusu vnímatele;
- že také v moderní době existují snahy po objektivnějším stanovení hodnoty uměleckého díla – většinou jde o nové promýšlení pojmů „kánon“ a „klasika/klasikové“.
V opoře studujeme s. 71–81.
9. Literární žánr jako otázka literární teorie
Tradiční žánrové klasifikace literatury vznikají již během renesance, ale plně se ustavují až během 18. století. – Existuje také radikální odmítání žánrových kategorií, tyto přístupy kladou důraz na jedinečný styl/výraz každého autora/literárního díla. – Klasické tradiční členění na 3 literární druhy (lyrika, epika, drama) nemá oporu v antice, je spíše konstruktem vzniklým v 18. st. – Také v současné literární teorii se setkáváme s žánrovým realismem (lit. druhy existují), žánrovým nominalismus (existují pouze jedinečné lit. texty) a žánrovým konstruktivismem (existence/ontologie lit. žánrů je sporná, nicméně prospěšná, např. didakticky).
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- vyvíjejí se nejen žánry, ale i pojetí žánru;
- kdy a jak se ustavuje tradiční žánrové klasifikace literatury;
- proč někteří badatelé a školy odmítají žánrové rozdělení dnes;
- jak probíhá diskuse o žánrech v současné literární teorii.
V opoře studujeme s. 82–86.
10. Rétorika a stylistika v literární teorii
Stručný historický úvod do rétoriky. Rétorika a řecký demokratický prostor. Role rétoriky v předmoderní literární teorii. Úpadek rétorických bádání během 18. st. a její oživování během 20. st. v nových podobách a souvislostech. – Normativní a deskriptivní stylistika. Stylistika a literární věda. Pojetí individuálního stylu.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- co znamenala rétorika v antickém světě;
- ve středověku a raném novověku plnila rétorika funkci (většinou normativní) literární teorie;
- soumrak rétoriky v literárním myšlení od 18. st. a návrat k ní během během 20. století v nových podobách;
- jak se v literární vědě uplatňují stylistická zkoumání; pojetí individuálního stylu.
V opoře studujeme s. 87–94.
11. Literární hermeneutika – nutnost i nemožnost metody
Slovo hermeneutika souvisí s řeckým výrazem „Ερμηνεύς“, které označovalo interpreta neboli toho, kdo „činí věci jasnými“. Hermeneutiku lze charakterizovat jako výzkum a studium interpretačních teorií a porozumění textu. Bývá spojována především s interpretováním biblických textů, ale v současné filozofii je její uplatnění daleko širší. Dnes hermeneutika tvoří rámec interpretačních teorií a metod zabývajících se texty obecně. – Hermeneutika přesahuje také do praktického života, kde je aplikována především v oblasti sociologie, práva, nebo ve vývoji informačních technologií. V sociologii je hermeneutika využívána k pochopení a interpretaci sociálních jevů. – Ve známost vešla především filosofická hermeneutika H.–G. Gadamera. Její uplatnění v literární vědě je ovšem problematické. Pro Petera Szondiho souvisel problém literární hermeneutiky zejména se specifickou povahou jejího předmětu: je třeba „vrátit se z výšin filosofie rozumění k pozemské praxi výkladu a k jeho metodologii“.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- co je to hermeneutika a jaké jsou její kořeny;
- jaké jsou kontury filosofické hermeutiky H.-G. Gadamera;
- že není jasné, zda je možné ustavit specifickou literárněvědnou hermeneutiku, jak požaduje např. P. Szondi.
V opoře studujeme s. 95–99.
12. Co všechno se děje, když interpretujeme?
V této kapitole se pokusíme nad úvahami lingvisty Josefa Hrbáčka rozlišit mezi recepcí, analýzou a intepretací textu. Pojmy analýza a interpretace se vždy zřetelně nerozlišují, ba často se zaměňují. K tomu mají sklon zvláště literární vědci, kteří obojí nazývají interpretací.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- co je to recepce textu;
- proč je užitečné rozlišovat mezi analýzou a interpretací textu.
V opoře studujeme s. 100–107.
Opakování
Opakování probírané látky; diskuse nad vybranými problémy.
Souhrnný test.