Teorie literatury a interpretace
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Teorie literatury a interpretace

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 1. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 10. 2023 do 8. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 15. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 10. 2023 do 22. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 29. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 10. 2023 do 5. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 12. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 11. 2023 do 19. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 26. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 11. 2023 do 3. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 10. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 12. 2023 do 17. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 12. 2023 do 24. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 12. 2023 do 31. 12. 2023.

Základní informace, sylabus, tipy ke studiu, literatura

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:
Cílem kurzu je představit studentům vybrané otázky současné literární teorie. Oproti popisné poetice, s níž se posluchači seznámili dříve, je důraz položen na teoretické předpoklady i konsekvence poetiky, na základy literární estetiky, teorie interpretace a filosofie literatury.

Osnova – bloky:

  1. Kontexty zrodu moderní literatury a teorie
  2. Co je literatura, co je teorie (mnohost přístupů)
  3. Literatura a komunikace – možnosti a meze
  4. Estetika produkce – od autorské intence ke smrti autora
  5. Estetika díla – struktura, fikční světy, událost smyslu
  6. Estetika recepce – od implicitního čtenáře k rozkoši z textu
  7. Literární historie jako problém teorie literatury
  8. Hodnota literárního díla jako teoretická otázka
  9. Lyrika, epika (narativita) a drama pohledem literární teorie
  10. Rétorika a stylistika v literární teorii
  11. Literární hermeneutika – nutnost i nemožnost metody
  12. Co všechno se děje, když interpretujeme?
  13. Opakování

Vyučující

doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.

 Mgr. Jan Heczko, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. 
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. 

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu. Předmětem zkoušky jsou hlavní teoretické pojmy a koncepty a orientace v probíraných teoretických otázkách. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v IS SU.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: libor.martinek@fpf.slu.cz; jan.heczko@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 421

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v IS SU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.


3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

  • CAMPAGNON, A. Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno: Host, 2009.
  • HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999.
  • PECHLIVANOS, M. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 2000.
Doporučená literatura

  • ČERVENKA, M. et al. Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2005.
  • ČERVENKA, M. et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2003.
  • HODROVÁ, D. et al. (…) na okraji chaosu (…). Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
  • CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Brno: Host, 2001.
  • MÜLLER, R.; ŠIDÁK, P. et al. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012.
  • NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
  • ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005.

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 


1. Kontexty zrodu moderní literatury a teorie

Možnosti definování pojmu pojmu „literatura“. Dějiny pojmu „literatura“ – neexistuje žádný přirozený či samozřejmý pojem literatury. Předpoklady vzniku moderní literatury: knihtisk, formování veřejného prostoru a moderních demokracií, moderní národní stát, moderní univerzita, nové formy subjektivity aj.

Po prostudování této kapitoly budete znát:

  • původ slova „literatura“ a možnosti definování literatury jakožto pojmu;
  • že neexistuje žádná ahistorická (neproměnlivá) esence přítomná v pojmu literatury;
  • pojetí literatury i očekávání s ní spojená se během dějin proměňují;
  • naše pojetí literatury je dání její moderní definicí;
  • moderní pojetí literatury je nepochopitelné bez kontextů a souvislostí, v nichž se utvářela moderní doba (knihtisk, demokratizace vzdělání, demokracie, svoboda projevu, národní stát, moderní univerzita, moderní subjektivita atd.).

V opoře studujeme s. 7–14.



2. Co je literatura, co je teorie (mnohost přístupů)

Funkce literatury. Specifičnost literatury – literárnost – různé přístupy. Estetická funkce – literární estetično. Teorie, literární teorie – jak ji lze definovat a co může znamenat.

Po prostudování této kapitoly budete znát:

  • jaké může mít literární sdělení funkce;
  • v čem je literární sdělení jedinečné;
  • jedinečnost literárního sdělení se označuje slovem literárnost;
  • jakými způsoby lze definovat literárnost (specifičnost a jedinečnost literárního jazyka/výrazu);
  • co je to estetická funkce a jak se projevuje v literatuře;
  • jaké jsou úkoly teorie literatury / literární teorie.


V opoře studujeme s. 15–28.

3. Literatura a komunikace – možnosti a meze

Literární komunikace jako součást širší společenské kulturní komunikace. Základní komunikační schéma: autor – dílo – příjemce. Autor – psychologický, sociologický přístup. Autor a (jeho?) dílo. Proces čtení. Co ovlivňuje recepci literárního díla. – Praradoxy literární komunikace: nekomunikativní komunikace. 

Po prostudování kapitoly budete znát:

  • že oblast literární komunikace je součástí teorie informace a společenské komunikace;
  • jak vypadá základní komunikační schéma literární komunikace;
  • jak literární komunikace přistupuje k autorovi a vnímateli literárního díla;
  • co ovlivňuje recepci literárního sdělení;
  • jak specificky „komunikuje“ estetické sdělení.


V opoře studujeme s. 29–33.

4. Estetika produkce – od autorské intence ke smrti autora

Historické modely autorství: inspirace, kompetence, autorita, individualita. Vznik moderního pojetí autorství. Procesy akcentující funkci autora. Procesy oslabující autorskou funkci. Autoři vně textu a uvnitř textu: autor empirický, reálný, historický, modelový, implicitní, subjekt díla.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • že produkci literárních děl vždy (samozřejmě ne vždy stejně výrazně a stejným způsobem) ovlivňují historicky proměnlivé, společensky a kulturně podmíněné modely literárního autorství nebo literární authority;
  • jaké hlavní modely autorství můžeme rozpoznat v naší západní kulturní tradici;
  • jak se formovalo moderní pojetí autorství v kontextu nového pojetí subjektivity, vznikajícího kapitalismus, knižního trhu;
  • o procesech moderní kultury, které autorskou funkci buďto zdůrazňovaly, nebo naopak oslabovaly;
  • jak současné teoretické koncepce rozlišují mezi autorem reálným (historickým, empirickým) a modelovým (implicitním, subjektem díla).


V opoře studujeme s. 34–41.

5. Estetika díla – struktura, fikční světy, událost smyslu

Literární dílo a skutečnost: mimésis, artefakt, estetický objekt, estetický postoj. Fiktivnost a teorie fikčních světů. Literární dílo jako znak a struktura: znak, literární/estetický superznak, reference, význam, mnohoznačnost.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • jak teorie literatury zkoumá vztah literárního díla a skutečnosti;
  • jak můžeme uchopit fiktivnost literárních textů a jak k tomuto problému přistupuje teorie fikčních světů;
  • jak našlo sémiotika jakožto původně lingvistická a společenská disciplína své úplatnění v literární vědě.


V opoře studujeme s. 42–51.

6. Estetika recepce – od implicitního čtenáře k rozkoši z textu

Čtení jako různorodá a komplexní aktivita. Naivní čtení, kritické čtení. Čtení a interpretace. Literární dílo jako schéma, které čtenář přijímá a dotváří (konkretizace). R. Barthes a otázka perifráze – esej jako adekvátní forma výrazu čtenářské zkušenosti. Dobrá vůle čtenářova, odpovědné čtení. – Modelový čtenář, implicitní čtenář. Recepční estetika, W. Iser: konkretizace, horizont očekávání. S. Fish, interpretační komunita.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • že četba však má mnoho jiných poloh: může být naivní, vděčná, důvěřivá až nepraktická, zaměřená pouze na to, co je sdělováno, nebo může být formalistická, analytická, podezíravá, zaměřená na samotný způsob a proces sdělování; kritická četba je uvědomělá činnost, jejíž výsledek je následně uváděn ve známost jazykem teorie (metajazykem);
  • že čtení je autonomní proces, a autor či literární experti mohou čtenáři jen doporučit, aby s textem manipuloval odpovědně, podle nejlepšího vědomí a svědomí, aby laskavě přihlédl k interpretačním signálům v podobě předmluv a doslovů; 
  • co je to implicitní čtenář a jaké další podněty do teorie četby a recepce vnesla recepční estetika.


V opoře studujeme s. 52–59.

7. Literární historie jako problém teorie literatury

Dějiny literatury jako otázka literární teorie. Literární vývoj jako teoretická otázka. Přínos recepční estetiky k diskutované otázce – horizont očekávání. Literatura v kontextu společenském (Bourdieu, nový historismus). Kritika objektivistických a exaktních nároků literární historiografie (H. White).

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • že literární teorie se zabývá také obecnými otázkami dějin literatury;
  • že koncepce literárního vývoje se prosadila během 19. století;
  • jak k teoretickému uchopení lit. dějin přispěla recepční estetika (H. R. Jauss) svým pojetím „horizontu očekávání“;
  • jak se na literaturu jakožto součást společenského přediva díval P. Bourdieu nebo americký nový historismus;
  • že každé dějiny (historiografie) jsou svého druhu vyprávěním, tedy literaturou (s touto myšlenkou přišel H. White).


V opoře studujeme s. 60–70.

8. Hodnota literárního díla jako teoretická otázka

Hodnota literárního díla: objektivní (literárněvědný) a/versus subjektivní (čtenářský) pohled – jde o nesmiřitelný protiklad? Kánon, formování kánonu – díla, která prošla zkouškou věků. – Až do moderní doby byla krása takřka vždy považována za objektivní vlastnost věci (uměleckého díla), v moderní době je stále častěji východiskem stanovení hodnoty lit. díla subjektivní vkus vnímatele (Kant). – Jako reakce na subjektivní charakter hodnoty lit. díla se objevily pokusy stanovit hodnotu lit. díla také „objektivněji“ – obhajoba klasiků a kánonu (Gadamer aj.). – Jistým usmířením představených protikladných pozic může být tzv. umírněný relativismus.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • jak se vyvíjel pohled na hodnotu uměleckého/literárního díla;
  • že před nástupem moderní doby byla hodnota a krása objektivní vlastností věci, předmětu, uměleckého díla;
  • že po vystoupení filozofa I. Kanta byla krása a hodnota (uměleckého díla) stále častěji chápana jako věc subjektivního vkusu vnímatele;
  • že také v moderní době existují snahy po objektivnějším stanovení hodnoty uměleckého díla – většinou jde o nové promýšlení pojmů „kánon“ a „klasika/klasikové“.


V opoře studujeme s. 71–81.

9. Literární žánr jako otázka literární teorie

Tradiční žánrové klasifikace literatury vznikají již během renesance, ale plně se ustavují až během 18. století. – Existuje také radikální odmítání žánrových kategorií, tyto přístupy kladou důraz na jedinečný styl/výraz každého autora/literárního díla. – Klasické tradiční členění na 3 literární druhy (lyrika, epika, drama) nemá oporu v antice, je spíše konstruktem vzniklým v 18. st. – Také v současné literární teorii se setkáváme s žánrovým realismem (lit. druhy existují), žánrovým nominalismus (existují pouze jedinečné lit. texty) a žánrovým konstruktivismem (existence/ontologie lit. žánrů je sporná, nicméně prospěšná, např. didakticky).

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • vyvíjejí se nejen žánry, ale i pojetí žánru;
  • kdy a jak se ustavuje tradiční žánrové klasifikace literatury;
  • proč někteří badatelé a školy odmítají žánrové rozdělení dnes;
  • jak probíhá diskuse o žánrech v současné literární teorii.

V opoře studujeme s. 82–86.

10. Rétorika a stylistika v literární teorii

 Stručný historický úvod do rétoriky. Rétorika a řecký demokratický prostor. Role rétoriky v předmoderní literární teorii. Úpadek rétorických bádání během 18. st. a její oživování během 20. st. v nových podobách a souvislostech. – Normativní a deskriptivní stylistika. Stylistika a literární věda. Pojetí individuálního stylu.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co znamenala rétorika v antickém světě;
  • ve středověku a raném novověku plnila rétorika funkci (většinou normativní) literární teorie;
  • soumrak rétoriky v literárním myšlení od 18. st. a návrat k ní během během 20. století v nových podobách;
  • jak se v literární vědě uplatňují stylistická zkoumání; pojetí individuálního stylu.


V opoře studujeme s. 87–94.

11. Literární hermeneutika – nutnost i nemožnost metody

Slovo hermeneutika souvisí s řeckým výrazem „Ερμηνεύς“, které označovalo interpreta neboli toho, kdo „činí věci jasnými“. Hermeneutiku lze charakterizovat jako výzkum a studium interpretačních teorií a porozumění textu. Bývá spojována především s interpretováním biblických textů, ale v současné filozofii je její uplatnění daleko širší. Dnes hermeneutika tvoří rámec interpretačních teorií a metod zabývajících se texty obecně. – Hermeneutika přesahuje také do praktického života, kde je aplikována především v oblasti sociologie, práva, nebo ve vývoji informačních technologií. V sociologii je hermeneutika využívána k pochopení a interpretaci sociálních jevů. – Ve známost vešla především filosofická hermeneutika H.–G. Gadamera. Její uplatnění v literární vědě je ovšem problematické. Pro Petera Szondiho souvisel problém literární hermeneutiky zejména se specifickou povahou jejího předmětu: je třeba „vrátit se z výšin filosofie rozumění k pozemské praxi výkladu a k jeho metodologii“. 

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co je to hermeneutika a jaké jsou její kořeny;
  • jaké jsou kontury filosofické hermeutiky H.-G. Gadamera;
  • že není jasné, zda je možné ustavit specifickou literárněvědnou hermeneutiku, jak požaduje např. P. Szondi.


V opoře studujeme s. 95–99.

12. Co všechno se děje, když interpretujeme?

V této kapitole se pokusíme nad úvahami lingvisty Josefa Hrbáčka rozlišit mezi recepcí, analýzou a intepretací textu. Pojmy analýza a interpretace se vždy zřetelně nerozlišují, ba často se zaměňují. K tomu mají sklon zvláště literární vědci, kteří obojí nazývají interpretací. 

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co je to recepce textu;
  • proč je užitečné rozlišovat mezi analýzou a interpretací textu.


V opoře studujeme s. 100–107.

Opakování

Opakování probírané látky; diskuse nad vybranými problémy.

Souhrnný test.