Základní informace, sylabus, tipy ke studiu, literatura
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
Cílem kurzu je představit studentům vybrané otázky současné literární teorie. Oproti popisné poetice, s níž se posluchači seznámili dříve, je důraz položen na teoretické předpoklady i konsekvence poetiky, na základy literární estetiky, teorie interpretace a filosofie literatury.Osnova – bloky:
- Kontexty zrodu moderní literatury a teorie
- Co je literatura, co je teorie (mnohost přístupů)
- Literatura a komunikace – možnosti a meze
- Estetika produkce – od autorské intence ke smrti autora
- Estetika díla – struktura, fikční světy, událost smyslu
- Estetika recepce – od implicitního čtenáře k rozkoši z textu
- Literární historie jako problém teorie literatury
- Hodnota literárního díla jako teoretická otázka
- Lyrika, epika (narativita) a drama pohledem literární teorie
- Rétorika a stylistika v literární teorii
- Literární hermeneutika – nutnost i nemožnost metody
- Co všechno se děje, když interpretujeme?
- Opakování
Vyučující
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu. Předmětem zkoušky jsou hlavní teoretické pojmy a koncepty a orientace v probíraných teoretických otázkách. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v IS SU.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: libor.martinek@fpf.slu.cz; jan.heczko@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 421
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v IS SU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
3. Tipy ke studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
- Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
- Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
- Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
- Chápu posloupnost cílů?
- Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
- Pamatuji si klíčová slova?
- Znám jejich obsah?
- Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
- Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
- Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
- Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
- Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
- Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura
- CAMPAGNON, A. Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno: Host, 2009.
- HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999.
- PECHLIVANOS, M. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 2000.
- ČERVENKA, M. et al. Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2005.
- ČERVENKA, M. et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2003.
- HODROVÁ, D. et al. (…) na okraji chaosu (…). Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
- CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Brno: Host, 2001.
- MÜLLER, R.; ŠIDÁK, P. et al. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012.
- NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
- ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005.
Distanční prvky
Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.