Literatura a etika

Základní informace, tipy ke studiu a literatura

1. Průvodní list a organizace kurzu


Sylabus


Cíle výuky:

Kurz se věnuje různým souvislostem mezi literaturou (uměním) a etikou (morálkou), resp. vztahům mezi etickými normami a funkcí literatury. Úvodní kapitoly představují podoby těchto vztahů v historické perspektivě. Následující části se zabývají etickými podněty a tzv. etickým obratem v současné literární vědě. Jelikož se myšlení o literatuře neděje ve vakuu, jsou ve studijní opoře uvedeny také některé etické přístupy, jak se jimi zabývá současná filozofie nebo sociologie. 

Osnova–bloky:

  1. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled I.
  2. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled II.
  3. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled III.
  4. Ztráta ctnosti (A. MacIntyre) v tekutém světě (Z. Bauman) a v době kritiky etického esencialismu (poststrukturalismus).
  5. Potřeba uspořádaného modelu světa (Ch. Taylor), užitečné fikce (R. Rorty).
  6. Angažovaná literatura (J.-P- Sartre, T. Eagleton, P. Bourdieu).
  7. Literatura a tradiční hodnoty (W. Booth, F. R. Leavis).
  8. Recepční estetika – etické podněty.
  9. Hermeneutika – etické podněty I.
  10. Hermeneutika – etické podněty II.
  11. Dekonstrukce J. Derridy – jak být práv jinému.
  12. Etika čtení – J. Hillis Miller. 
  13. Literatura jako jedinečná událost a odpovědné čtení – Derek Attridge.


Vyučující

Mgr. Jan Heczko, Ph.D.


Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. 
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. 

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zápočtem, který je studentovi udělen za vypracování eseje na zadané téma.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: jan.heczko@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 490

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v IS SU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.


3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

  • ATTRIDGE, D. „Ta podivná instituce, které se říká literatura“. Rozhovor s Jacquesem Derridou. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 122–150.
  • ATTRIDGE, D. Derrida a problematizování literatury. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 102–120.
  • ČERVENKA, M. (ed.) Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001.
  • GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha: Oikoymenh, 1999.
  • NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.

Doporučená literatura

  • BAUMAN, Z. Tekuté časy. Praha: Academia, 2017.
  • DERRIDA, J. Síla zákona. Praha: Oikoymenh, 2002.
  • KERMODE, F. Smysl konců. Brno: Host, 2007.
  • MACINTYRE, A. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh, 2004. 
  • RICOEUR, P. Čas a vyprávění III. Praha: Oikoymenh, 2008.
  • RICOEUR, P. Myslet a věřit. Praha: Kalich, 2000.
  • TAYLOR, Ch. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2002.

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 

Literatura a etika
PDF ke stažení