Týden 1
1. Původ a podstata divadla. Zdroje divadla (hra, rituál, mýtus, tanec, masky, vyprávění, svátek, obyčeje); divadelnost a divadlo, divadlo a kultura; divadlo každodennosti.
Kapitola představuje vznik divadla z rituálních počátků (resp. teorii o jeho prehistorickém původu) a objasňuje některé důležité pojmy, které s nimi neoddělitelně souvisejí – a současně přetrvávají v divadelní terminologii dodnes. Těmi klíčovými jsou mimeze rituál, mýtus a archetyp.
Úkol
Na základě Císařovy studie se zamyslete nad principem transcendentálnosti a popište jeho význam pro divadlo.
CÍSAŘ, Jan. Proč lidé potřebují divadlo. Divadelní revue VII, 1996, č. 2, s. 18–32.
Korespondenční úkol
Srovnejte nejstarší mystéria v oblasti Mezopotámie a Egypta a označte shodné momenty.
Test 1
1.
Uveďte antropologické předpoklady existence divadelních prvků v lidské
společnosti. Jak souvisejí s nejrozšířenější teorií o původu divadla?
2.
Znáte nějaký písemný doklad o divadelních prvcích v náboženských rituálech?
3.
Jmenujte důkazy archeologické povahy, které dokládají prehistorickou etapu divadla.
4.
Představte klíčové archetypální téma rituálů a mýtů. Dokázali byste uvést příklad jeho pozdějšího zpracování?
5.
Vysvětlete pojem mimeze a mimetické jednání. Jmenujte fáze mimeze.
6.
Charakterizujte vztah mezi rituálem a mýtem.
7.
Co bylo cílem či záměrem náboženských obřadů archaických civilizací?
8.
Představte (obecně) symbolický výklad/interpretaci starověkých mystérií