Týden 5
5. Typy italského divadla a dramatu od renesance; divadelní prostor, scénografie. Intermezza, divadlo dvorské, učené, lidové, taneční, zpívané, výtvarné, komedie dell´arte.
Kapitola poskytuje přehled o převratných změnách v divadle, souvisejících mimo jiné s obnovením divadla jako profesionální umělecké instituce. Představuje kulturní kontext humanismu a renesance, v němž se odrážela proměna myšlení a tematická nezávislost, které přinesly nové chápání divadla – jako „zrcadla“ doby a společnosti.
Vývoj renesančního divadla je předestřen v souvislosti s jeho odlišným vývojem v různých evropských zemích, který se nemůže obejít bez představení nejvýraznějších osobností a jejich děl, ale i reformátorů divadelního prostoru a scénografie, které měly zákonité dopady na podmínky a principy provozu divadla v jednotlivých zemích.
Dále je obsah kapitoly zaměřen na definování základních rysů barokní epochy a oblastí, ve kterých se rozvíjelo barokní divadelnictví. Klíčový význam zde náleží dvorské kultuře a jejímu stěžejnímu uměleckému druhu – opeře, která sehrála rovněž zásadní roli v rozvoji divadelní scénografie, jevištní techniky a architektury. Nezbytný prostor je proto věnován i dějinám barokní opery – prvním skladatelům a dílům spjatým s florentskou cameratou a významu Claudia Monteverdiho pro další vývoj opery.
Úkoly
• Pokuste se vystihnout rozdíl v chápání divadla v antice, ve středověku a v renesanci a rovněž vliv těchto různých pohledů na uspořádání divadelního prostoru. Např. s využitím studie:
VOSTRÝ, Jaroslav. Od podívané ke scénickému obrazu. Disk 2003, č. 3, s. 21–44.
• Přečtěte si renesanční komedii Mandragora a pokuste se určit typologii jejích ústředních postav.
• Seznamte se s rozhlasovou inscenací či se záznamem inscenace Mandragora z Činoherního klubu v režii Jiřího Menzela (1965) a popište interpretaci hlavních postav vzhledem k jejich typovému základu.
• Podívejte se na záznam představení z Divadla na provázku (Commedia delľarte, režie Petr • Scherhaufer, 1974) a nalezněte příklady lazzi.
Test 5
1.
Popište italskou renesanční komedii a rozdíl mezi ní a fraškou.
2. Které žánry italského renesančního divadla byly předstupněm opery a proč.
3. Jak rozumíte pojmům terentiovské jeviště a serliovská scén.
4.
Jmenujte typy commedie dell´arte.
5. Stručně popište podobu a fungování herecké trupy provozující commedii dell´arte.
6.
Co označuje termín lazzi?
7.
Uveďte možné zdroje vzniku commedie dell´arte a odůvodněte je.
8.
Jak vypadal scénář commedie dell´arte?
9.
Co byla Florentská Camerata a jaký byl její význam? Uveďte klíčové autory.
10. Přibližte význam opery pro rozvoj scénografie a jevištní techniky. Vyberte důležité výtvarníky a přibližte jejich význam.
11. Shrňte význam inscenace opery Fuxe Costanza e Fortezza.
12.
Jakými zásadními proměnami prošlo jeviště barokního divadla?