Týden 7
7. Španělské divadlo a drama; náboženské a výchovné divadlo; baroko. Autos sacramentale, jezuitské divadlo, Komenský, Evropané: Don Quijote, Don Juan, Faust.
Kapitola přibližuje významnou epochu španělského divadla, jehož prudký rozvoj započal na konci 15. století (časově tedy v renesanci), ale které dosáhlo v krátké době svými výsledky (i díky své specifičnosti) úrovně srovnatelné s evropským vývojem.
Rovněž je představen rozmanitý vývoj v oblasti divadelního prostoru a nejdůležitější dramatická tvorbě, v níž se s předstihem začínají projevovat základní znaky barokního stylu a jejíž mnohé položky jsou aktuální a inscenované dodnes.
Úkol
Přečtěte si hru Tirso de Moliny Sevillský svůdce a kamenný host a charakterizuje postavu Dona Juana, resp. „donjuanovský typ“.
Test 7
1.
Charakterizujte španělskou renesanci.
2.
Popište corralés – typický španělský divadelní prostor. Co měl společného s alžbětinským prostorem veřejných divadel?
3.
Co označují pojmy autos a loa?
4.
Kde můžeme hledat původ typu ´grasioso´, objevujícího se v komediích zlatého věku?