Divadlo v české kultuře
Týden 7
7. Program tzv. protitylovské opozice a její představitelé.
(1851–1862/1887)
Tato fáze českého divadla, primárně spjatá s činností Josefa Jiřího Kolára jako její klíčové divadelní osobnosti, představuje (sebe)vědomý nástup romantismu v českém divadle. Ten současně můžeme vnímat i v širším kontextu:
– 1834–1851 (program Josefa Kajetána Tyla v Kajetánském a Stavovském divadle),
– 1851–1862 (program Josefa Jiřího Kolára ve Stavovském divadle),
– 1862–1887 (postupné vyžívání romantismu a nástup realismu – Prozatímní divadlo a první sezony Národního divadla v Praze; jako závěr tohoto období lze pak vnímat premiéru Našich furiantů Ladislava Stroupežnického, která na této scéně proběhla v roce 1887).
Cíle kapitoly:
- objasnit význam Ferdinanda Břetislava Mikovce pro české romantické divadlo;
- popsat mnohostrannou osobnost Josefa Jiřího Kolára a jeho význam pro rozvoj jednotlivých divadelních složek, do nichž zasáhl;
- přiblížit žánry francouzské konverzační komedie a komedie mravů, jejich „původní“ i domácí tvůrce;
- jmenovat
autory pozdně romantického dramatu a poukázat na proměnu tzv.
romantického hrdy (v daných historických souvislostech);
- předestřít podobu rozmachu české opery a představit ústřední dirigentské a skladatelské osobnosti, které se na něm podílely.
V opoře studujeme strany 51–56.