Divadlo v české kultuře
Týden 10
10. Česká dramatická tvorba druhé poloviny 19. století. Nástup realismu na českých scénách. České realistické drama a jeho interpretační problematika.
(1887–1900)
Realismus způsobil v evropském divadle zásadní historickou proměnu ve všech složkách – a spolu s tím i v inscenačních postupech.
Právě tak v českém divadle proměnil herectví, scénografii, dramatickou tvorbu – a především (v neoddělitelné souvislosti s tím vším) režii: právě tehdy vzniká její moderní podoba (de facto taková, jak ji vnímáme i dnes).
Realismem česká divadelní kultura nejen „dohnala“ evropské divadelnictví, ale realizovala jednu z jeho vynikajících a svébytných podob.
Cíle kapitoly:
- popsat francouzské zdroje naturalismu a objasnit způsob, jakým nový směr do českého divadla pronikal;
- vyjmenovat první české „zolovské“ inscenace;
- přiblížit osobnost Pavla Švandy ze Semčic a jejím význam v českém divadelním kontextu;
- představit českého estetika Otakara Hostinského, který promýšlel teoretické problémy realismu v divadle;
- předestřít klíčová dramatická díla českého divadelního realismu a jejich autory;
- jmenovat klíčové světové dramatiky, kteří do našeho divadelního kontextu zasáhli a inspirovali jej;
- vysvětlit význam realismu pro divadelní kulturu jako takovou.
V opoře studujeme strany 74–80.