Divadlo v české kultuře
Týden 3
3. Divadlo v českých zemích za renesance a humanismu.
(Konec 15. století–1627)
V tomto období, inspirovaném a ve svých projevech charakteristickém znovuobjeveným dědictvím antiky, nastupuje latinsky hrané vzdělanecké humanistické divadlo. To začalo postupně pronikat ze škol i mezi městské obyvatelstvo a bylo hráno i v národních jazycích. Vývoji směrem k profesionálnímu divadlu zabránila bitva na Bílé hoře.
Přestože u nás nevytvořila renesance velkou divadelní epochu jako v některých jiných evropských kulturách, přineslo znovuobjevené antické dědictví i divadlu na našem území nové možnosti, funkce, prestiž i důležitý vývojový význam.
Cíle kapitoly:
- popsat nástup latinsky hraného vzdělaneckého humanistického divadla;
- přiblížit jeho zdroj v komediích římských autorů Plauta a Terentia;
- seznámit
s klíčovými osobnostmi, které se na jeho nástupu u nás podílely – a to
jak svou latinskou, tak českou dramatickou tvorbou;
- přiblížit rozmanité podoby divadelních produkcí pěstovaných nejen ve školách, ale i ve městech a aristokracií v jejích sídlech;
- popsat nové uspořádání divadelního prostoru – tzv. terentiovské jeviště – a objasnit jeho zdroje.
V opoře studujeme strany 20–24.