Divadlo v české kultuře
Týden 5
5. Počátky novodobého českého divadla v době osvícenství. Čeští dramatičtí autoři a překladatelé.
(1785–1812)
České národní obrození představuje domácí „důsledek“ celoevropských osvícenských proměn, resp. jejich unikátní národní podobu.
Počátky profesionální českojazyčné divadelní kultury a novodobé české dramatiky jsou spjaty s rokem 1785 a se scénou Nosticova divadla, hrajícího rovněž německy – a především pak s divadlem Vlastenským (od roku 1786) a jeho kruhem českých vlastenců.
Cíle kapitoly:
- přiblížit
význam Hraběcího Nosticova divadla (za socialismu Tylovo divadlo, dnes
divadlo Stavovské) na úsvitu novodobé české divadelní kultury;
- poskytnout
orientaci v počátcích novodobého profesionálního divadla hraného
v českém jazyce a v prvních uvědomělých inscenačních pokusech v této
oblasti (Odběhlec z lásky synovské ad.);
- přiblížit kontext vzniku Vlastenského divadla a seznámit s jeho klíčovými osobnostmi – tzv. vlastenci z Boudy;
- představit první českou operu;
- představit
tvorbu dvou ústředních česky píšících autorů v době těsně před nástupem
českého divadelního romantismu; charakterizovat jejich tvorbu.
V opoře studujeme strany 36–44.