Divadlo v české kultuře

Týden 5

5. Počátky novodobého českého divadla v době osvícenství. Čeští dramatičtí autoři a překladatelé.

(1785–1812)


České národní obrození představuje domácí „důsledek“ celoevropských osvícenských proměn, resp. jejich unikátní národní podobu.

Počátky profesionální českojazyčné divadelní kultury a novodobé české dramatiky jsou spjaty s rokem 1785 a se scénou Nosticova divadla, hrajícího rovněž německy – a především pak  s divadlem Vlastenským (od roku 1786) a jeho kruhem českých vlastenců.


Cíle kapitoly:

  • přiblížit význam Hraběcího Nosticova divadla (za socialismu Tylovo divadlo, dnes divadlo Stavovské) na úsvitu novodobé české divadelní kultury;
  • poskytnout orientaci v počátcích novodobého profesionálního divadla hraného v českém jazyce a v prvních uvědomělých inscenačních pokusech v této oblasti (Odběhlec z lásky synovské ad.);
  • přiblížit kontext vzniku Vlastenského divadla a seznámit s jeho klíčovými osobnostmi – tzv. vlastenci z Boudy;
  • představit první českou operu; 
  • představit tvorbu dvou ústředních česky píšících autorů v době těsně před nástupem českého divadelního romantismu; charakterizovat jejich tvorbu.


V opoře studujeme strany 36–44.