Divadlo v české kultuře
Týden 2
2. Divadelní projevy v Čechách a na Moravě za vrcholného středověku.
(12.–15. století)
S nástupem křesťanství se na našem území začaly rozvíjet divadelní aktivity ve dvou liniích – v návaznosti na dvojí základní společenskou funkci: liturgické či církevní divadlo se zrodilo z křesťanských obřadů v chrámech, zatímco divadlo světské (profánní) pěstovali profesionální herci na veřejnosti u příležitosti trhů, slavností pořádaných šlechtou a dalších.
V období vrcholného středověku se pak obě linie propojily.
Cíle kapitoly:
- představit středověkou dvojí linii, v jejímž rámci se s nástupem křesťanství rozvíjely na našem území divadelní aktivity;
- objasnit, při jakých příležitostech se náboženské hry v kostelích předváděly, a charakterizovat jejich tematické zakotvení;
- přiblížit jejich scénickou podobu;
- vysvětlit rozdíl mezi žánry officium a ludus a rovněž jejich společný základ;
- seznámit se středověkým scénickým uspořádáním;
- přiblížit proces konstituování liturgického divadla na našem území spolu s konkrétními příklady inscenací v Praze i mimo ni;
- charakterizovat fenomén středověkých profesionálních herců, potulných umělců;
- popsat klíčové rysy unikátního textu Mastičkář i celé „mastičkářské problematiky“.
V opoře studujeme strany 10–19.