Týden 9
9. Zrod a realizace ideje národního divadla v českém divadelním hnutí. Od Tylova programu národního divadla k Národnímu divadlu.
(1875 – 1883)
Osvícenská představa národního divadla - které by hrálo v národním jazyce, reprezentovalo národ a ´sloužilo´ jeho politickým, osvětovým i estetickým zájmům - byla ideou evropského osvícenství druhé poloviny 18. století.
O to větší roli sehrála myšlenka národního divadla a cesta od ní k budově Národního divadla na území českých zemí.
A přestože v jejím průběhu vlastně ztratilo heslo „Národ sobě“ - uvedené i na portále divadla - svůj původní obsah, spoluvytvářela tato cesta zcela zásadně ´veřejný prostor´ českého národního života od konce 18. století – takže v roce 1918 mohla česká divadelní kultura spolupůsobit zcela samozřejmě jako jeden ze státotvorných a významných impulzů při vzniku Československa.
Cíle kapitoly:
- objasnit okolnosti, záměr a realitu otevření Prozatímního divadla a jeho význam v české divadelní kultuře;
- vyjmenovat umělce, kteří se podíleli na výstavbě a výzdobě Národního divadla;
- přiblížit situaci (dvojího) otevření Národního divadla a její okolnosti;
- připomenout původní záměr výstavby velkolepé budovy a objasnit finální realitu;
- nastínit její politické a historické pozadí.
V opoře studujeme strany 68–73.