Divadlo v české kultuře

Týden 13

13. Proměny českého divadla a dramatu v první polovině 20. století (s důrazem na osobnost K. H. Hilara, dramatické texty pro ´kamenná divadla´ a českou divadelní avantgardu).

(1914–1945)

Kapitola stručně shrnuje bouřlivý rozvoj, který se uskutečnil v českém divadle od počátku první světové války po konec druhé světové války: a to rozvoj, který české divadlo zásadně proměnil.

Z velkého množství vrcholných projevů české divadelní kultury této doby je položen důraz na expresionismus – jak jej rozvíjel Karel Hugo Hilar nejprve ve Vinohradském divadle a následně v divadle Národním –, na ústřední díla české dramatiky v čele s Karlem Čapkem, Františkem Langerem a Fráňou Šrámkem a na poetiku české divadelní avantgardy s jejím unikátním inscenačním stylem a škálou podob.

Představení díla Voskovce a Wericha – zcela svébytného i v evropském kontextu (ale nikoli jediného z tohoto období, které do něj velmi výrazným způsobem proniklo) – výklad zakončuje.


Cíle kapitoly:

  • poskytnout orientaci v bohatém a rozvrstveném divadelním dění daného období; 
  • seznámit s počátky české divadelní avantgardy, představit její zdroje a cíle;
  • přiblížit její hlavní osobnosti a divadla/divadelní soubory;
  • představit především dramatickou tvorbu Karla Čapka;
  • představit především inscenační tvorbu režiséra Karla Hugo Hilara.


V opoře studujeme strany 93–110.

Následující