Masová komunikace

8. Bulvár a bulvarizace - vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky

Bulvární žurnalistika vzniká jako důsledek masového tisku. S masovým rozšířením novin, nastává změna ve výrobě zpravodajských obsahů. V českých zemích se vžil pojem „bulvární“, pro označení médií, která se orientují na produkci obsahů se skandální tematikou a zábavní formou. 

Komplexně je bulvární žurnalistika charakterizována několika základními rysy, které obvykle indikuje několik dílčích prvků, které jsou navíc obvykle komplementárně spojeny (na základě spojení několika z nich se zesiluje účinek dalšího atp.).
Na české mediální scéně se od druhé poloviny devadesátých let začíná stále výrazněji prosazovat jev, jenž se dá označit jako rozostření hranice mezi klasickým bulvárem a takzvaně seriózní žurnalistikou. Jedná se o tzv. bulvarizaci. Bulvarizace znamená úpadek tzv. hard news, neboli seriózních zpráv, a nárůst in-fotainmentu. (Esser 1999). Z toho vyplývá, že je více prostoru věnováno showbyznysu, nejrůznějším skandálům na úkor vážnějšího zpravodajství jako např. politické zprávy, umění či události ze světa.

V opoře studujeme s. 40-45.