Současná česká poezie

1. Úvod

1. Průvodní list organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:

Předmět je určen studentům 1. ročníku Mgr. studia. Je koncipován jako přehledový, takže kromě faktických informací o hlavních vývojových pohybech uvnitř české poezie posledních třiceti let se studenti seznámí i s konkrétními díly vybraných autorů. Předpokládá se i jejich průběžná příprava na jednotlivé okruhy formou četby konkrétních textů.

Osnova-bloky:

1.       Co je to vlastně současná poezie? (Datování, koncepty, vliv vnějších okolností.)
2.       Proměna funkcí literatury, ceny, časopisy a literární kritika.
3.       Literární život: Ceny, ocenění a funkce knižního trhu.

4.      Generační rozvrstvenost současné české poezie Ia: generace nejstarší.

5.      Generační rozvrstvenost současné české poezie Ib:  generace let 60.
6.      Generační rozvrstvenost současné české poezie II: "solitéři".

7.      Generační rozvrstvenost současné české poezie III: underground, generace přelomu.
8.      Generační rozvrstvenost současné české poezie IV: Generace 90. let 20. stol. 
9.      Generační rozvrstvenost současné české poezie V: Nejmladší generace básnické.

10.    Nejstarší literární generace v novém tisíciletí.

11.    Generace 60. let 20. stol. a underground v novém tisíciletí.

12.    Generace 90. let 20. stol., mladí a nejmladší v novém tisíciletí.
13.    Proměny literární života, ceny, autorská čtení apod.

Vyučující

Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

·         Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

·         Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.

·         Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. Je přitom nezbytné k obligatorní formě přípravy počítat i četbu konkrétních literárních textů.

·         Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, ke které nezbytným předpokladem je plnění úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle. Předmětem jsou především nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Musí být podložen též konkrétní četbou. Práce by měly být odevzdány v zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období vždy alespoň týden před vypsaným termínem zkoušky. Zkouška samotná se sestávat jak z prověřování znalostí jednotlivých okruhů uvedených v sylabu, tak z diskuse nad vybranými díly, jejichž seznam student přinese s sebou a musí čítat alespoň 20 knih krásné literatury. Zkouška bude probíhat dle termínů vypsaných v systému is. slu.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu.

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: jakub.chrobak@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 410

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému is.slu), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta.


3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

·         Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :

o    Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?

o    Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?

o    Chápu posloupnost cílů?

·         Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.

o    Pamatuji si klíčová slova?

o    Znám jejich obsah?

o    Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?

o    Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?

o    Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?

o    Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?

·         Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

o    Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?

o    Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

LITERATURA:

Povinná literatura:

ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.

ČERVENKA, M.; HOLÝ, J.; HRBATA, Z. A KOL. Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. stol. Praha: Torst, 2005.

KŘIVÁNEK, V. Kolik příležitostí má poezie. Kapitoly z české poválečné poezie 1945-200. Brno: Host, 2007. 

ZIZLER, J.; HRUŠKA, P.; MACHALA, L.; VODIČKA, L. V souřadnicích volnosti. Praha: Academia, 2008.

FIALOVÁ, A.; HRUŠKA, P.; JUNGMANNOVÁ, L. V souřadnicích mnohosti. Praha: Academia, 2014.

Doporučená literatura:

HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany : H+H, 1999.

HAVEL, Václav; HVÍŽĎALA, Karel. Prosím stručně: Rozhovor s Karlem Hvížďalou, poznámky, dokumenty. Praha: Gallery, 2006. 

CHROBÁK, J. Kdo co je dnes poezie: nad ročenkami Nejlepší české básně. In MACHALA, L., DAMBORSKÁ, A., SLÁDKOVÁ, L. et al. Cenová bilance 2015: nad literárními díly oceněnými i neoceněnými v roce 2015. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5337-8, s. 40-51.

BĚLOHRADSKÝ, Václav. Společnost nevolnosti: Eseje z pozdější doby. Praha: SLON, 2014. 3. vyd.

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 



Soucasna ceska poezie opora
PDF ke stažení