Současný český jazyk
Současný český jazyk
Info
Období
zima 2024

Průvodní list a organizace kurzu

Garant:

Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Vyučující: 

Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: odevzdání seminární práce – volba tématu pro textaci odborného textu, prezentace tématu, referát, odborný text na libovolné téma. 

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem.

Cíle studia: Předmět sleduje především pochopení funkčních vlastností výrazových prostředků současné češtiny. Výklady jsou vedeny od pozorování účinku vybraných textů k poznání těch postupů, které mohou působení textu (mluveného či psaného) modifikovat. Student bude po absolvování předmětu umět funkčně využívat jazykové prostředky s ohledem na styl a cíl textu, např. umělecký vs. odborný text, prezentace, popularizace atp.

Osnova:
1. Jazyk jako systém – jazyk jako znakový systém, jazyk a řeč, systém a struktura, strukturovanost, typologie jazyků a její případné využití v uměleckých textech

2. Současná čeština – stratifikace a diferenciace (útvary a polotvary národního jazyka, jejich výrazné projevy v rovině zvukové, morfologické a lexikální.

3.–5. Zvuková stránka jazyka – zvuková versus psaná podoba řeči, klasifikace hlásek, asimilace, suprasegmentální prostředky, ortoepie, využití zvukových prostředků pro charakteristiku postavy

6. Morfologie češtiny – zdroj poznatků o komunikační kompetenci mluvčích. Slovní druhy a slovnědruhové transpozice; využití slovních druhů v závislosti na typu textu

7. Gramatické kategorie (nižšího řádu); gramatické kategorie jmenné a slovesné; příznakovost vybraných forem; využití v mluvených a psaných textech s různou stylovou platností.

8. Základní poznatky o české syntaxi – základní a rozvíjející větné členy, větné a nevětné vyjádření větných členů, kondenzace textu. Slovosled a větosled v mluveném a psaném projevu.

9. Komunikační funkce v aktuálních mluvených a psaných textech. Neurčitost komunikačních funkcí.

10. Text a jeho základní vlastnosti. Fáze vzniku textu.

11. Typ činnosti jako faktor determinující stylovou oblast. Neurčitost „funkčních“ stylů.

12. Slohové postupy a útvary – jejich uplatnění v textech stylových oblastí.

13. opakování


Literatura:

povinná:

NEBESKÁ, I. Jazyk – norma – spisovnost. Praha: Karolinum, 2003.

ČECHOVÁ, M. – KRČMOVÁ, M. – MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008.

 

doporučená:

BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha: Jinan, 1996.

ČERMÁK, F. – HRONEK, J. – MACHAČ, J. Slovník české frazeologie a idiomatiky. Přirovnání. Praha: Academia, 1993.

ČMEJRKOVÁ, S. (ed.). Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, 1997.

ČMEJRKOVÁ, S. – DANEŠ, F. – SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Voznice: LEDA, 1999.

DANEŠ, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997.

Slovník spisovného jazyka českého. Praha: Academia, 1994 (a další vydání).

KOŘENSKÝ, J. a kol. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. 3. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 1999.

LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha: Akademie múzických umění, 2000.

MÜLLEROVÁ, O. – HOFFMANNOVÁ, J. – SCHNEIDEROVÁ, E. Mluvená čeština v autentických textech. Praha: H & H, 1992.

STICH, A. Jazykověda – věc veřejná. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004.

SVOBODOVÁ, J. Průvodce českou interpunkcí. Opava: Vade mecum Bohemiae, 2003.

ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2003.

Distanční studijní text: s. 8–15

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text: s. 16–21

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text: s. 23–27.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text: s. 28–35.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text: s. 30–40.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text s. 41–56

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text s. 57–63

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text s. 64–68

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text s. 69–73

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text s. 74–78

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Distanční studijní text s. 79–83

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Poslední výukové téma je v reálné výuce věnováno řešení a komentování opakovacích a průřezových otázek.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Předchozí