Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
1 Téma Smyslová percepce a multismyslové prostředí
První část předmětu objasňuje pojmy: smysly, smyslová percepce, multismyslová percepce, multismyslové učení, multismyslové prostředí. Seznamuje studenty s historií vzniku multismyslového prostředí Snoezelen, s podstatou, principy a filozofií směřování konceptu Snoezelen dle zakladatele konceptu Ada Verheula. Vymezuje tzv. trojúhelník Snoezelenu ve smyslu dílčích činitelů účastňujících se Snoezelen intervence. Specifikuje cílové skupiny využívající Snoezelen koncept, představí různé druhy mulstismyslového prostředí, druhy multismyslových místností, fázemi rozvoje smyslové percepce.
Cílem je umět:
- Definovat pojmy smyslová percepce, její fáze
- Charakterizovat multismyslové koncepty obecně, variabilitu multicmyslových konceptů, cíl, záměr
- Popsat Snoezelen koncept, principy Snoezelenu, základní roviny Snoezelen trojúhelníku
- Charaktrizovat cílovou skupinu multismyslového prostředí, popsat možnoti využití Snoezelenu
- Vymezit multismyslové koncepty a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky
Popsat principy, pravidla, a didaktické zásady práce ve Snoezelenu.
Literatura:
- JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, str. 6-44.
Průběžný úkol č. 1:
Prostudujte detailněji fáze rozvoje smyslového
vnímání. Pokuste se je konkretizovat a popsat tak rozvoj konkrétní smyslové
aktivity ve výše uvedených fázích. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní
strana.). Tento úkol vložte spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do
Odevzdávárny předmětu.
2 Téma Využití Snoezelenu u konkrétních skupin osob
Druhá část studia předmětu Využití multismyslového prostředí Snoezelen se zaměřuje na složky osobnosti a kompetence speciálního pedagoga co by průvodce Snoezelen činností, předpoklady a podmínky žáků pro Snoezelen intervenci, schéma systémů podporující využívání Snoezelen konceptu. Zabývá se aktivitami speciálního pedagoga ve Snoezelenu, seznamuje studenty s realizací strukturovaných hodin/lekcí, představuje jednotlivé fáze přípravy na tematickou strukturovanou hodinu, způsob realizace, evaluaci, uvádí příklady struktury hodin/lekcí.
Cílem je umět:
- Posoudit a analyzovat využití Snoezelen místnosti pro konkrétního člověka, popř. skupinu oso
- Přizpůsobit techniku, pomůcky a prostředí multismyslové místnosti
- Posoudit využití prostředí multismyslové místnosti dle individuálních a speciálních potřeb člověka konkrétním způsobem
- Popsat fáze přípravy na tematickou strukturovanou, hodinu, způsoby realizace a evaluace
- Zpracovat přípravu na tematickou strukturovanou hodinu pro konkrétní cílovou skupinu realizace a evaluace.
Literatura:
- JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, str. 45-71.
Průběžný úkol č. 1:
Prostudujte detailněji fáze přípravy na tematickou strukturovanou hodinu, možnosti realizace a evaluace. Zpracujte tematickou strukturovanou hodinu na kon krétní téma pro konkrétní cílovou skupinu, uveďte cíle, pomůcky, stimulaci smyslů, průběh hodiny, zhodnocení hodiny. Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní strana. Tento úkol vložte spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do Odevzdávárny předmětu.