Preventivní aktivity

Duševní zdraví a trauma

Duševní zdraví

Duševní zdraví je „pocit pohody, v němž každý jedinec naplňuje svůj vlastní potenciál, zvládá běžný životní stres, může pracovat produktivně a plodně a je schopen přispívat k prospěchu své komunity“ (definice podle Světové zdravotnické organizace).

  • Duševní zdraví máme všichni. A máme ho různé stejně tak jako to fyzické.
  • Být duševně zdravý neznamená být pořád šťastný a v pohodě. 
  • Lidé s dobrým duševním zdravím mají dobré a špatné dny. 
  • Rozdíl je v tom, jak dokážeme ty špatné dny zvládnout.

Člověk s dobrým duševním zdravím, které zahrnuje emoce a pocity, myšlení a nálady, se dokáže s větší pravděpodobností vyrovnat s celou škálou emocí a tím lépe odolává psychické zátěži.


Duševní zdraví a emoce

Tři mozky v jednom? 

1. Plazí / archaický mozek (naše pudy)

2. Limbický systém / emoční mozek

3. Mozková kůra / neokortex

Děti dokážou (pokud jím s tím dospělí pomáhají) regulovat své emoce až kolem osmého roku života. Do té doby je ovládání emocí něco jako jaderná fyzika. 

Prosím POZOR!

Věty typu “neřvi, nebo dostaneš”; “kluci nebrečí”; “nebuď taková citlivka” nepomáhají

  • nedochází s nimi k regulaci emocí, ale pouze k jejich “zadupání” 

  • narušují sebehodnotu dítěte

  • tohle potlačení se pak většinou někde projeví 

    • nedůvěra k rodičům

    • agresivní jednání

  • úniky (návykové látky, automutilační jednání. uzavírání se do sebe)
Práce s emocemi je náročná, protože většinou se otevírají naše nedořešené záležitosti 
    • MY JSME VŠAK DOSPĚLÍ A MÁME MOŽNOSTI S TÍM PRACOVAT

    • DÍTĚ JE ODKÁZÁNO NA DOSPĚLÉHO, který by ho měl naučit jak pracovat se svými emocemi, aby z něj vyrostl duševně zdravý jedinec

Trauma

Trauma u dětí

Trauma nevzniká tím, že děti trpí, ale proto, že se svým utrpením zůstanou samy (Gabor Maté)

Moudrost traumatu

Podívejte se na dokument Moudrost traumatu.

https://thewisdomoftrauma.com/cz/

Potřeby - jejich naplňování jako podpora duševního zdraví a prevence traumatu



Důsledky nenaplněných potřeb:

Možná vás napadlo, že pokud žák/žákyně nemá naplněné potřeby v nižších patrech pyramidy, tak se jen velmi těžko může rozvíjet. A právě mnohdy děti upozorňují na nějaké deficity ve svých potřebách pro nás dospělé nevhodným chováním.

  1. Fyziologické potřeby - nepozornost, únava, nezájem, agrese, apatie

  2. Bezpečí a jistota - nesoustředěnost, horší navazování vztahů, nemožnost se rozvíjet

  3. Sounáležitost a láska - nemotivovanost, nezájem, agrese, “vnucování” 

  4. Uznání a sebeúcta - neschopnost rozpoznat svoje kvality, udělá vše, aby se zalíbilo, úzkost

  5. Seberealizace - nerozvíjí se