Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy).
Obsahuje témata sylabu 1-4.
Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy).
Obsahuje témata sylabu 1-4.
Definice prevence
Prevenci můžeme chápat jako proces, který si vede k předcházení či minimalizaci rizik spojených s rizikovým chováním, které ohrožuje jedince i společnost (Průcha a kol., 2009; Miovský et al. 2015; Marádová, 2006). Matoušek (2008) definuje prevenci jako opatření, díky nimž se předchází sociálnímu selhání, jež ohrožuje základní hodnoty společnosti.
Primární prevence rizikového chování lze charakterizovat jako soubor nestejnorodých aktivit, které vycházejí z různých přístupů a intervencí. Aktivity primární prevence jsou obsaženy v několika různých rezortních koncepcích, tato nehomogenita není českou specialitou, ale je možné ji sledovat na všech úrovních EU (Miovský et al., 2015).
Dohledejte si rizikové faktory dle Offorda a Bennetta (2002) a protektivní faktory dle Ferguse a Zimmermana (2005).
Informace k tomuto tématu naleznete v knize Primární prevence rizikového chování ve školství od M. Miovského a kol. z roku 2010. Kniha je dostupná online.
Jedná se o kapitoly 1.1. a 1.2.
Zaměřte se na pojetí primární prevence RCH před rokem 1989 a po revoluci.