Skupinová dynamika
Skupina jsou obvykle více než dva lidé. V kontextu práce s dětmi mluvíme většinou o skupině s pěti a více lidmi. Fungující skupinová dynamika je předpokladem úspěšné práce se skupinou.
Práce s dynamikou skupiny je významným nástrojem ovlivňování dětí i prostředí školy (Hermochová, 2005).
- nastavení pravidel
Tvorba třídního kolektivu
Třída jako sociální skupina– co o ní
potřebujeme vědět, než s ní začneme pracovat?
Stejně
tak jako každá jiná sociální skupina má i třída své společné znaky a vnitřní
strukturu, které ji určují jako celek (Lovaš, 2008). Třída je určena svými
vzájemnými vztahy (stačí pouhé tři měsíce, aby se vytvořila hierarchie),
postavením a statusem členů, dynamikou dětí, historií, způsoby řešení vnitřních
konfliktů (např. jak zvládnout špatně adaptovaného spolužáka, vzrůstající
agresi mezi žáky) a řešení vnějšího zatížení (např. nový třídní učitel, přísný
pedagog apod.). Při řešení problémů v třídním kolektivu můžeme hledat
zdroje řešení u samotných žáků (vycházíme z pozorování, hledání motivace
k danému chování, z rozhovorů), ale nezapomínejme na samotné rodiče,
kteří mohou být důležitým zdrojem informací (Braun, Marková, Nováčková, 2014).
Vznik a vývoj třídy
V sociální
organizaci školy má třída centrální postavení, a proto je velmi důležité
věnovat pozornost vzniku a vývoji třídy, což nám umožní danou třídu poznat a
vybírat strategie pro výchovně-vzdělávací proces (Braun, Marková, Nováčková,
2014).
Třídy
můžeme dělit podle způsobu vzniku na:
a)
Náhodně vzniklé – pro práci jsou nejlepší,
dynamika je rozvrstvena náhodně
b)
Diferenciované – podle talentu dětí
(matematické, sportovní,…)
c)
Výběrové – výběr probíhá např. příjímací
zkouškou
Podle
typu vzniku volíme strategii práce se třídou.
Vývoj
třídy
Vývoj
třídy ovlivňuje mnoho faktorů. Pedagog by si měl uvědomovat jakým způsobem
třída vznikla a zdali má za sebou společnou historii (jsem nový třídní učitel –
poznat styl a vliv předchozího TU, třída přešla jako celek z mateřské
školy – už mají společnou historii, která se může ve vztazích negativně
projevit, třída se spojuje s jinou – každá třída přináší svoji historii –
nutnost přestrukturovat normy (opatrně hovoříme o „šanci“) (Kolařík, 2011).
Třída může mít při našem vstupu vytvořenou identitu, kterou si udržují, ačkoliv
pro ně může být nevýhodná. Tato identita může narušovat výchovně-vzdělávací
proces, a proto je důležité se ji pokusit narušit (např. „To už je několikátá
třída, o které jsem toto slyšel/a.“).
Pro
práci s třídním kolektivem a sledováním vývoje je možné využít různých
schémat (např. Tuckmanovo schéma vývoje pracovního kolektivu). Z praxe
vychází schéma, které sestavil Richard Braun a je vhodné pro praktickou
intervenci. Na každé škole probíhá vývoj a jeho diferenciace ve třech fázích.
Stadium prekohezní
- 1.
– 3. třída (prima, sekunda – víceletá gymnázia)
- Učitel
má velkou roli – názory učitele jsou normou
- Prvotní
diferenciace probíhá na konci prvního ročníku (odpovídá přístupu učitele).
- Důležité
je mít dobré vztahy s rodiči (mohou přehnaně kritizovat učitele => dítě
se dostává do střetu dvou autorit
- V případě
primy a sekundy – znovu se vrací na začátek vývoje, mnoho individualit,
postavení žáka ovlivňují jeho studijní výsledky
Stádium prvotní koheze
- 4.
– 6. třída
- Více
samostatní
- Potřebují
znát důvod jednání/chování
- Dynamiku
drží sociálně vlivní jedinci
- Poslední
stádium, kde můžeme s dynamikou a strukturou něco výrazněji dělat
- Víceletá
gymnázia (tercie, kvarta) – vytvářejí se pevnější vztahy
Fáze kohezní
- 7.-9.třída
- Hierarchie
je stabilizována
- Vliv
učitele je minimální – může něco změnit, pokud má přirozenou autoritu
- Pro
intervence je to složité období (nejtěžší v 7. třídě).
Víceletá
gymnázia – sílí kritika vůči pedagogům a spolužákům, vytváří se stabilní
hierarchie, třídou vedou sociálně silní jedinci x pokud to ostatní neakceptují
dochází ke konfliktům
Vývoj na SŠ je mnohem
kratší, protože žáci si už prošli všemi stádii na základní škole. První období
trvá zhruba tři čtvrtiny prvního ročníku. Pokud je toto stadium podpořeno
adaptačními aktivitami, tak se doba prekoheze ještě více zkracuje. Druhé období
tvá do konce druhého ročníku a poslední je určeno pro 3. a 4. ročník střední
školy ((Braun, Marková, Nováčková, 2014).
Efektivita vstupů do
třídy je nejefektivnější od října do května s tím, že v období
klasifikace je přerušena.
Pozice
a role žáka ve třídě
To, jaké žáky máme ve
třídě ovlivňuje i vývoj samotného třídního kolektivu. Škola jako taková nemá
možnost vytvořit ideální třídu (tedy třídu bez společné historie), avšak učitel
má možnost poznat, kdo v jeho třídě je za pomoci různých technik. Poznat
„kdo je kdo“ je důležité v průběhu prvních tří měsíců – poté už se může
začít vytvářet hierarchie, jejíž přestavba je náročná. Hlavním kritériem pro rozdělení pozic ve
tříd jsou sociální přitažlivost (obliba) a míra osobní moci (vliv) (Kratochvíl,
1995).
Pozice ve třídě
(Kratochvíl, 1995; Kožnar, 1992):
a)
Sociometrické pozice
- Nejoblíbenější žák
- Spíše oblíbený, než neoblíbený
- Spíše neoblíbený, než oblíbený
- Kontroverzní žák
- Odmítaný žák
- Přehlížený žák
Psychodynamický model
- Pozice alfa
- Pozice beta
- Pozice gama
- Pozice omega
Psychodynamický model – nám může
napomoci při intervencích (Kožnar, 1992).
Pozice
alfa
- Dva až tři žáci
- Šance vypozorovat cca 20 % (nutno využít
jiných technik)
- Sociálně zdatné dítě (třída si ho/ji
chrání) (pozor – nemusí se jednat o žáka/žákyni s dobrým prospěchem)
- Je vhodné si k nim najít cestu
Pozice
beta
- Třídní vědátoři
- Hlídat, aby na něj neútočili
- Nepřetěžovat ho/ji
Pozice
gama
- Masa dětí snadno ovlivnitelných alfou
- Žárlivost vs. Obdiv
- Tyto žáky potřebujeme dostat na svou
stranu (někdy mají nechuť ke změnám)
- Někdy se snaží předvádět a mohou být
zaměňovány za alfu
Pozice
omega
- Nemá ambice se dostat výš
- Je členem, ale do počtu
- Pozor na přehnanou snahu jej zachránit
Pozice
vnějšího nepřítele
- Učitel – třída se proti němu může
sjednotit