Pedagogická diagnostika
Týden 3
Proces pedagogické diagnostiky - dlouhodobý, spirálovitě probíhající proces, který musí brát v úvahu všechny systémy, které ovlivňují vývoj jedince.
ETAPY:
1)Diagnostický cíl a předmět (tzn. vymezení, upřesnění a
formulace diagnostického cíle a předmětu)
2)Sběr a získávání diagnostických údajů (zde provádíme vlastní pedag.diagnostikování)
3)Zpracování diagnostických dat – třídění, analýza dat
4)Interpretace údajů a jejich hodnocení
5)Formulace diagnost.
závěrů a návrhy pedagogických opatření
Pozn. v literatuře odlišné pojmenování etap a jejich rozsah.
CO VŠE PEDAG.DIAGNOST. ZAHRNUJE
- obsahová složka
(úroveň vědomostí, zručností, způsobilostí, návyků),
- procesuální složka
(jakým způsobem výchovně vzdělávací proces probíhá),
- emocionálně-sociální úroveň žáka,
- úroveň psychických funkcí
(proces poznávání, myšlení, paměť, pozornost atd.),
- anamnestické údaje
(údaje o žákovi, rodině, prostředí v němž žije, jeho minulost),
- diagnostika práce učitele a použitých metodických postupů,
- analýza a syntéza
všech získaných poznatků →
vyvození závěrů →
plánovaní dalších kroků.