Pedagogická diagnostika
Týden 4
TYPY DIAGNOSTIK
a) diagn. normativní
- slouží potřebám společnosti. Výsledek diagnostikování je srovnáván s výsledky
reprezentativního vzorku celé populace v určitých zkouškách.
Zjišťuje tedy, zda žák a jeho výkony
jsou srovnatelné s většinou populace stejného věku,
zda zaostává apod.
b) diagn. kriteriální
- snaží se určit úroveň ve které se žák nachází, jaké dovednosti zvládá, srovnává s obecně stanovenými
měřítky (kritériem).
c) diagn. individualizovaná
– hodnocení dítěte pouze ve vztahu k němu samotnému, neužívá žádné srovnávání,
ale sleduje postup a dosaženou úroveň za určitý časový úsek. Je velmi potřebná
u méně úspěšných nebo jakýmkoliv způsobem handicapovaných a znevýhodněných
dětí.
d) diagn. diferenciální
- slouží k rozlišení stávajících a přetrvávajících obtíží, které mohou mít
stejné projevy, ale různé příčiny.