Pedagogická diagnostika

Týden 4

 


TYPY DIAGNOSTIK

a) diagn. normativní - slouží potřebám společnosti. Výsledek diagnostikování je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku celé populace v určitých zkouškách. Zjišťuje tedy, zda žák a jeho výkony jsou srovnatelné s většinou populace stejného věku, zda zaostává apod.
b) diagn. kriteriální - snaží se určit úroveň ve které se žák nachází, jaké dovednosti zvládá, srovnává s obecně stanovenými měřítky (kritériem).
c) diagn. individualizovaná – hodnocení dítěte pouze ve vztahu k němu samotnému, neužívá žádné srovnávání, ale sleduje postup a dosaženou úroveň za určitý časový úsek. Je velmi potřebná u méně úspěšných nebo jakýmkoliv způsobem handicapovaných a znevýhodněných dětí.

d) diagn. diferenciální - slouží k rozlišení stávajících a přetrvávajících obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny.