Dějiny pedagogiky

Týden 1 Dějiny pedagogiky jako věda, metody zkoumání společnosti z historického aspektu

DĚJINY PEDAGOGIKY  

V tradičním členení se pedagogické vedy členili na základní, aplikované a hraniční. Už víme z obecní pedagogiky, že se řadí 

do systému pedagogických věd a jsou jednou ze základníchDejiny pedagogiky rovnako jako dějiny školství patří mezi konstituované disciplíny pedagogiky. Zabývají se teorií i praxí  výchovy, vzdělávání a vyučováníSnaží se nám podat obraz o dějinném vývoji v pedagogické oblasti a objektivně studují zákonitosti pedagogického vývoje.

Zabývají se vývojem idejí, pedagogických principů, typů škol, studují jednotlivé myslitele a zkoumají minulost lidstva,

zejména jako vědecký obor se dějiny pedagogiky koncipovaly poměrně pozdě.

První pokus o sepsání dějin pochází  z poreformační doby 17. století od D. G. Morhofa (1639–1691).

V roce 1675 ve Francii Claude Fleury napsal pojednání O volbě a metodě studií, které popisuje vývoj výchovy od antiky až po 17. století.

V 18. století jsou psány další podrobnější popisy vývoje školství v různých zemích. 

Jejich posláním je poznávat podstatu pedagogických jevů a jejich historické přeměny (získané poznatky stávají východiskem

pro zpracovávání současných pedagogických a školních koncepcí a teorií

 a na základě pedagogického výzkumu podávat výsledky historického zprostředkovat jejich odborné a široké veřejnosti 

a následně formovat historicko-pedagogické vědomí.

 Výchovně-vzdělávací funkce dějin školství a pedagogiky je zaměřena na rozvoj - schopnosti sledovat vývojové tendence


pedagogických jevů, vzdělávání, výchovy, školství a pedagogické teorie.éna ty oblasti, které se týkají činností lidí v oblasti

vzdělávání a výchovy.

Dějiny pedagogiky nedávají praktické návody „přímé recepty“ pro praktickou výchovu. Pochopit minulost neznamená provzít

ji jednoduše ze staletí jako celek.  Podobně jako v psychologii, jde zde víc  o otevření očí pro lidský svět a pedagogický

vztah.(Reble, SprangerJDE O objasnění možností, důsledků a hranic výchovní činnosti (řízení nepřímo pomáhá  pedagogickému jednání).

Základní funkce dějín pedagogiky :

  • teoretická – umožňuje poznávat podstatu výchovy a její historické přeměny (z toho aspektu jsou dějiny pedagogiky hlavním východiskem pro zpracování všeobecné pedagogiky a dalších pedagogických disciplín),  dějiny pedagogiky jsou zdrojem podnětů a zkušeností při tvorbě nových modelů výchovně vzdělávací práce a jejích jednotlivých částí (studijních programů, principů, metod, forem, atd.), umožňuje tedy do určité míry předvídání vývoje v pedagogické oblasti, umožňující stochastiku  predvídaní vývoje pedagogických jevů  a procesů  v pedagogické oblasti v současnosti.
  • propedeutická poskytují pomoc při rozvoji pedagogického myšlení a kreativity jako určitý klíč k pochopení současného stavu pedagogické teorie a praxe.