Týden 2 Výchova a vzdělávání v starověkém Řecku, antické názory na výchovu
Území středomoří mělo příznivé klimatické
podmínky, a tak se v oblasti velmi rychle rozvinuly vyspělé kultury –
minojské, mykénské a kykladské kultury, které vytvořily základ jedinečné
společnosti starověkého Řecka, které se stalo kolébkou evropské kultury, umění,
filozofie a ovlivnilo vývoj kultury a vzdělanosti na celém světě. Období do 8.
století se často označuje i obdobím temna, jelikož se jedná o období, kdy ještě
nebyly vzdělávací instituce a výchova probíhala jen v rodině. Řeci ve
výchově dávali za příklad vlastnosti hrdinů Trojské války, které v 8.
století opsal Homér ve svém díle Ilias a Odyssea. V něm opsal
hrdinství, udatnost, tělesnou zdatnost, ale i moudrost, výřečnosti, zručnost
v zacházení se zbraní. Vysoce oceňovali vlastnosti osobnosti hrdinů jako
je statečnost, odvaha, smysl pro spravedlnost – k těmto vlastnostem
vychovávali své syny. Postupně se se složitějšími společenskými vztahy
společenský život začal formovat do městských útvarů zvaných polis.
V období rozkvětu bylo na poloostrově kolem sto padesáti městských států.
V 7. až 6. století dosáhly nejvýznamnějšího
postavení v Řecku městské státy Sparta a Atény, které měly rozdílné
výchovné systémy.
Ve Spartě vládla rodová šlechta a vše
vlastnil stát. Výchova ve Spartě měla vojenský charakter, vládla zde přísná
vojenská disciplína. Rodina byla slabá. V starším období byla na celém
řeckém území společensky tolerovaná infanticida. Tyto skutky vojenská vláda ve
Spartě přímo legitimizovala. Týkalo se to především zdravotně znevýhodněných
dětí. Podle Lykurgových zákonů[1] (4. stol. p. n. l.) měl otec právo narozené defektní dítě, anebo dítě,
které nechtěl, ihned po narození zabít. Podle jeho zákonů každé nově narozené
dítě ihned po narození prohlédla zvláštní komise složená z nejstarších členů rodu (fylé) z otcovy strany (Cambiano, 2005). Plutarchos o tom píše:
nezáviselo jen od otce, zda chce vychovat
narozené dítě, ale musel ho přinést na
místo, kde byli shromážděni nejstarší z cechů. Pokud bylo silné a dobře
urostlé, určili, aby se vychovalo, a poukázali mu jeden z devíti tisíců
přídělů, bylo-li ale slabé a zle urostlé, nechali ho hodit do tzv.
apothetai, hlubokých propastí na hoře Taygere, protože sa domnívali, že takový
člověk musí být na obtíž sobě i státu“ (in Neumann, 1970, s. 219).
O tom, že tyto uzákoněné zvyklosti pokládali za správné, svědčí i
skutečnost, že je schvalovali i takové osobnosti jako Platón a Aristoteles.
Každé nově narozené dítě prohlédla zvláštní komise, která rozhodla, zda je dítě
životaschopné a jestli bude ku prospěchu společenství a státu. Zdraví chlapci
zůstávali v rodině do sedmi let. V sedmi letech byli chlapci rodičům
odebráni a byli vychováváni v zvláštních táborech k přísné disciplíně
pod státním dozorem v družinách, které byly rozděleny podle věku. Každé
skupině velel dvacetiletý muž, kterého museli bezpodmínečně poslouchat. Učili
se střídmosti v jídle a pití, v odívání i v bydlení.
Základem výchovy byla
náročná fyzická příprava. Chlapci se cvičili v běhu, skoku do dálky,
zápasení, hodě oštěpem a diskem, jen v menší míře se věnovali psaní,
čtení, hudbě, výběrově se věnovali i memorování homérských básní a státních
zákonů.
Sparťanská výchova byla
založená na bezpodmínečné poslušnosti, vytrvalosti a v odolnosti vůči
zátěži. Podporovali je v dravé soutěživosti a v touze po vítězství
v boji. Od dvanácti let se jejich výchova stávala ještě tvrdší. Dravost
chlapců cíleně podporovali tím, že je nechávali polosyté – stravu měli chudší a
museli si přilepšovat krádežemi. Když byli při krádeži přichyceni, byli surově
zbiti a bití často končilo smrtí. Pokud zemřeli bez pláče, postavili jim
pomník. Základem byla kondice, zdatnost, otužilost: chodili chatrně oblečeni,
bosí, spávali na tvrdém lůžku.
V osmnácti letech
se stali dospělými, procházeli vojenským výcvikem a zúčastňovali se takzvaných kryptií (nočních útoků na obydlí otroků,
které týrali, bili a i usmrcovali). Tělesné tresty, hlad, žízeň, překonávání
zimy anebo horka byly součástí výchovy. Do 20. roku věku byli v efébiích,
vykonávali výcvik a přípravu na vojenskou službu. Do 30. roku života
museli sloužit ve vojsku a až potom se z nich stali plně právní občané a
mohli si založit vlastní rodinu.
Výchova chlapců ve
Spartě byla tedy zaměřena na tělesnou zdatnost, odvahu, statečnost, skromnost,
otužilost, obratnost a bezpodmínečné podřizování se rozkazům svých velitelů.
Vzdělání nebylo všeobecné, ale výchova byla omezená jen na svobodné mužské
obyvatelstvo. (Somr, 1987, s. 20)
Dívky byly ponechány i
po sedmém roce života doma, dostávalo se jim však výchovy gymnastické a
taneční, a dokonce s chlapci i závodily. Sparťanské dívky byly trénované
ve všech disciplínách pětiboje, v různých druzích skoků, tanci a míčových
hrách. Ve Spartě byla žena považována jako matka vojáka, zejména když měla víc
synů.
V Aténách byly jisté zásady výchovy stanovené už
od doby zákonodárce Solóna. Péče o výchovu byla věcí rodičů a stát na ni
na rozdíl od Sparty jen dohlížel. Dítě žilo do sedmi let v rodině, potom
navštěvovalo školu podle volby rodičů.
Chlapci, synové
svobodných občanů, navštěvovali od sedmi let školu v doprovodu sluhy,
označovaného jako „paidagogos“ (byl
to vzdělaný otrok, který učil chlapce slušnému chování a doprovázel je až do
doby dospělosti na cestě do školy a nosil jim tabulky, staral se o jejich
bezpečnost a dohlížel, aby si nehráli s dětmi otroků), tzv. gramatickou
školu, kde se učili číst, počítat, kreslit, základy gramatiky řeckého jazyka
a seznamovali se s některými literárními díly. Současně mohli
navštěvovat školu kytaristů do 14. roku věku. Ve školách kytaristů se
chlapci učili hrát na kytaře nebo lyře, zpívat, tancovat, nazpaměť recitovat
Homérovy básně. Zároveň se učili i zeměpis, dějepis, mytologii, politiku a
společenské chování. Současně byli trénováni v gymnastice. Od třinácti let
navštěvovali palestru (zápasnickou školu), kde cvičili vzpírání, běh, skoky,
házení diskem a plavání. Vyšší formu vzdělávání představovaly gymnaziony, které
navštěvovali pouze chlapci bohatších rodičů. Zde si rozšiřovali vědomosti z
rétoriky, filozofie, politiky, literatury.
Z některých
gymnazionů se později vyvinuly vyšší filozofické školy, například Platónova
akademie anebo Aristotelovo lyceum, Zenónova stoya a Epikurova zahrada. Po
skončení gymnazionu, v osmnácti letech, synové z aristokratických
rodin odcházeli na dva roky studovat do efébie. V efébiích získali další
vzdělání literární, politické, rétorické a především vojenské. Ve dvaceti
letech se stali plně právními občany Atén.
Dívky v Aténách
vychovávaly matky, dostávaly pouze domácí výchovu. Učily se pracím
v domácnosti, ručním pracím, hudbě a zpěvu. Zřídka je učili i číst a psát.
V antickém Řecku se literatura využívala na zprostředkování velkého
množství poznatků z různých oblastí, např. zeměpisu, historie, přírodních
věd.