Somatopedie

1. Téma Pojetí oboru somatopedie

Téma se zaměřuje na výklad pojmů, jako je somatopedie, tělesné postižení, zdravotní postižení. Charakterizovány jsou zákony, týkající se uvedeného okruhu osob: Diskriminační zákon, školský zákon, zákon o sociálních službách a zákon o zaměstnanosti.


Cílem je umět: 

  • Pochopit a vysvětlit legislativní základy oboru.
  • Orientovat se v příslušných zákonech a jejich aplikaci v praxi.
  • orientovat se v základní terminologii týkající se oboru somatopedie.


Literatura:

  1. BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019, s. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3.
  2. OPATŘILOVÁ, D. Somatopedické simulační techniky a intervence. První. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 86 s. ISBN 978-80-210-9345-4.
  3. OPATŘILOVÁ, D. Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická. první. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 110 s. ISBN 978-80-210-9346-1.
  4. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s tělesným postižením. Metodická příručka.  1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 268 s. ISBN 978-80-210-5578-0.
  5. VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: FVP SU v Opavě, 2020.

 


Korespondenční úkol č. 1: 

Analýza právních předpisů. Na základě prostudování školského zákona a zákona o sociálních službách vytvořte přehled základních práv a možností podpory pro děti s tělesným postižením v českém vzdělávacím systému.  Zpracujte písemně 1. strana úvodní, další text úkolu o rozsahu 2-3 strany. Uložte do PDF, soubor označte: prijmeni_ukol_1_SOMA a vložte do odevzdávárny složka 1. Korespondenční úkol.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/fvp/leto2025/UPPVMP022/5796078/Somatopedie_2019_SU.pdf