3. Porucha pozornosti s hyperaktivitou a její vliv na vzdělávání
školství
Školský zákon č. 561/2004 §16 vývojové poruchy chování
literatura:
specifické
poruchy chování (ADHD/ADD)
poruchy
chování (lhaní,
krádeže, záškoláctví, šikana, útěky, toulání, vandalismus)
zdravotnictví
MKN-10 (ICD-11) V.
kapitola Poruchy duševní a poruchy chování
F90-98
hyperkinetické
poruchy (porucha
aktivity a pozornosti)
poruchy
chování
(vázané na vztahy v rodině, nesocializovaná, socializovaná, opoziční vzdorovité
chování),
emoční
poruchy s obvyklým začátkem v dětství
(separační
úzkostná porucha, fobická anxiózní p., porucha sourozenecké rivality)
poruchy
sociálních funkcí (tiky,
enuréza, enkopréza, pika)
Tři hlavní symptomy a další
obecné projevy ADHD dle DSM 5 i HKP dle MKN-10:
1. hyperaktivita (lze se v praxi setkat i s ADD – hypoaktivita)
2. impulzivita
3. nepozornost
Další obecné projevy:
• snížená regulace emocí, nevhodné chování
• narušení pracovní paměti
• kolísání výkonu
• opožděná internalizace řeči
• časté úrazy
• zhoršený prospěch
• narušené exekutivní funkce - problém s plánováním, špatné hospodaření s časem, neschopnost vybrat si z více variant…
SUBTYPY ADHD:
• Subtyp I: s převažující nepozorností
• Subtyp II: s převažující hyperaktivitou, impulzivitou
• Subtyp III: kombinovaný
• Nejhůře vývojem modifikovatelný subtyp I….
• Nejlepší prognóza: jedinci s dobrým intelektem a dobrým sociálním zázemím.
• Nízká frustrační tolerance, tj. emoční dysregulace se považuje za přidružený problém ADHD
Obecné projevy ve školním prostředí:
• Narušená motivace
• Snížené sebehodnocení
• Zvýšená nepozornost pod vlivem poruch spánku
• Velice často oslabení vůle a volních vlastností
•
Projevuje se často v externí nebo interní rovině chování
( žák se navenek projevuje buď agresivně nebo naopak je „stažen“
do sebe)
• Nestabilní chování často vede k postupné izolaci těchto žáků s častým dopadem až do dospělého věku
Zaměřte se také na psychosociální aspekty a přístupy k zmírnění projevů.