Poradenství a intervence u žáků se specifickými poruchami učení

3. Porucha pozornosti s hyperaktivitou a její vliv na vzdělávání

školství
Školský zákon č. 561/2004 §16
vývojové poruchy chování
literatura:
specifické poruchy chování (ADHD/ADD)
poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, šikana, útěky, toulání, vandalismus)
zdravotnictví
MKN-10 (ICD-11)
V. kapitola Poruchy duševní a poruchy chování
F90-98
hyperkinetické poruchy (porucha aktivity a pozornosti)
poruchy chování
(vázané na vztahy v rodině, nesocializovaná, socializovaná, opoziční vzdorovité chování),
emoční poruchy s obvyklým začátkem v dětství
(separační úzkostná porucha, fobická anxiózní p., porucha sourozenecké rivality)
poruchy sociálních funkcí (tiky, enuréza, enkopréza, pika)

Tři hlavní symptomy a další obecné projevy ADHD dle DSM 5 i HKP dle MKN-10:

1. hyperaktivita (lze se v praxi setkat i s ADD – hypoaktivita)

2. impulzivita

3. nepozornost

Další obecné projevy:

• snížená regulace emocí, nevhodné chování

• narušení pracovní paměti

• kolísání výkonu

• opožděná internalizace řeči

• časté úrazy

• zhoršený prospěch

• narušené exekutivní funkce - problém s plánováním, špatné hospodaření s časem, neschopnost vybrat si z více variant…

SUBTYPY ADHD:

• Subtyp I: s převažující nepozorností

• Subtyp II: s převažující hyperaktivitou, impulzivitou

• Subtyp III: kombinovaný

• Nejhůře vývojem modifikovatelný subtyp I….

• Nejlepší prognóza: jedinci s dobrým intelektem a dobrým sociálním zázemím.

• Nízká frustrační tolerance, tj. emoční dysregulace se považuje za přidružený problém ADHD

Obecné projevy ve školním prostředí:

• Narušená motivace

• Snížené sebehodnocení

• Zvýšená nepozornost pod vlivem poruch spánku

• Velice často oslabení vůle a volních vlastností

• Projevuje se často v externí nebo interní rovině chování
( žák se navenek projevuje buď agresivně nebo naopak je „stažen“
do sebe)

• Nestabilní chování často vede k postupné izolaci těchto žáků s častým dopadem až do dospělého věku

Zaměřte se také na psychosociální aspekty a přístupy k zmírnění projevů.