Pedagogika

Týden 6

 Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy. Cíl je kategorie historická, mění se se společenským zřízením  státem, národem, filozofií a kulturou. Předmětem pedagogiky je taková výchova, s kterou je možné  dosáhnut  optimální výsledky, resp.  zjišťuje optimální  podmínky  a prostředků na dosažení cíle výchovy     (v souladu s duševnÍm a tělesným vývojem díteťe), Jako iv souladu se společenskými a individuálními potřebami,   je prvořadý, je určující pro metody a prostředky. V nejobecnější podobě je cíl očakávaný výsledek, je ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností člověka, které lze získat výchovou.  Cíl výchovy znamená orientaci k určeným hodnotám. Cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti, cíle výchovy vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících, cíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním.

Funkce cíleorientační a anticipační – správně formulované cíle výchovy vedou vychovávající i vychovávané k optimálnímu směru výchovy, poskytujú vychovávajícím i vychovávyným správnou pedag.orientaci (směr, zaměření) jsou anticipací zákl. pg. Možností i projektem výchovně   vzdelávacích výsledků. Motivační a stimulační –  přiměřeně stanovené výchovné cíle,  aktivizují svou činnost. Dostupnost výchovných met motivuje jedince ke překonávání vlastních možností, podněcují je k dosahování vytýčených úkolů; společensky i osobně významné cíle mají pro všech zainteresovaných. Mají i motivační a stimulační význam. Realizační – promyšleně formulované cíle výchovy proměňují pedagogické představy ve skutečnost; cíle výchovy se považují za východiska zvyšování kvality i efektivity výchovy. Podmiňují výběr vhodných výchovných prostředků a respektování podmínek výchovy. Regulační – vhodně formulované výchovné cíle umožňují na výchově zainteresovaným osobám rozebírat, srovnávat a hodnotit požadovaný perspektivní stupeň kvality člověka s aktuální úrovní a v případě potřeby zařadit jiné prostředky, případně usměrnit i adekvátnost samotných cílů výchovy.