Pedagogika

Týden 10

Výchova rozumová. Rozumová výchova je základní složka všestranné a harmonické výchovy člověka; edukační činnost zaměřená na rozvíjení intelektu, poznávacích procesů (hlavně myšlení), řeči a schopnosti racionálně a produktivně se učit. Rozumová výchova se v novější literatuře označuje výchova poznání. V pedagogice se teorií rozumové výchovy zabývá didaktika, kterou definujeme jako teorii vyučování a vzdělávání. Obsah rozumové výchovy tvoří nejprve rozvoj smyslového poznání, osvojování znalostí a zkušeností. Úzce souvisí s rozvojem myšlení a řeči,rozvoj intelektuálních schopností, návyků a rozvojem poznávacích (kognitivních) schopností. To jsou předpoklady pro pozdější rozvoj kritického myšlení a tvořivosti. Rozumová výchova v sobě obsahuje také osvojování metod a technik aktivního a samostatného získávání znalostí, jejich tvůrčí aplikace a utváření návyků efektivní duševní práce, studia a samostudia. Kritické myšlení předpokládá zkoumat myšlenky a názory s odstupem, porovnávat je s jinými myšlenkami a názory a teprve potom vytvořit vlastní stanovisko. Na podporu kritického myšlení můžeme použít například problémové otázky, úkoly a zadání, brainstorming a pojmové mapování. 

Výchova mravní.  Cílem mravní výchovy je formování mravně zralého člověka, který se řídí společensky uznanými morálními zásadami. Výsledkem mravní výchovy je mravní chování, které je vyjádřením zevnitřněných mravních hodnot.Obsah mravní výchovy tvoří mravní hodnoty jako mravní hodnoty ve vztahu k sobě samému, mravní hodnoty ve vztahu k jiným lidem, mravní hodnoty ve vztahu ke společnosti ak práci. Stupeň rozvoje mravního vědomí a chování závisí na mravní výchově a sebevýchově. Mezi metody etické výchovy patří metody objasňování, přesvědčování, příkladu, cvičení a metodu zhodnocování. Nejefektivnější metody mravní výchovy jsou založeny na činnosti, zkušenosti a zážitku vychovávaného.