Týden 5
Výchova jako
pedagogický proces, jako záměrné, cílevědomé, plánovité, systematické působení
na osobnosť jedince, kterému vštepujeme potřebné vlastnosti, rozvíjíme
psychické a fyzické dispozice. Jde o cílevědomou, na vzájomné interakci založenou činnosť, v průběhu které se
rozvíjí osobnosT jednotlivca, nebo celé výchovní skupiny. V p. v. důležitou roli má vnitrní
spracování vnejších podnetů, které nemohou být jen pasívním odrazem, ale
samostatnost a tvorivý pŔístup k spracovaní vede k dalšímu
rozvojI osobnosti tak, aby získal zájem pracovat na sebe a dosáhnout vyšších
kvalit.
Průběh a fáze
výchovného procesu. První krok je
zistení počátečného stavu vychovanosti, fáza vstupní diagnózy. Následuje
etapa pedagogického plánovaní (pedagogického projektovaní) spočívá ve vytvoření
projektu výchovního působení. Třetí je
etapa usmerňovaní realizácie výchovných opatrení výchovní činnosti, která spočívá
ve spočíva ve vytváření výchovních situáci. Na konec procesu jde o zhodnocení výsledků pedagogického působení a
stanovení výslední diagnózy, kdy zistujeme účinnost pedagogického
působení.