Pedagogika

Týden 5

Výchova jako pedagogický proces, jako záměrné, cílevědomé, plánovité, systematické působení na osobnosť jedince, kterému vštepujeme potřebné vlastnosti, rozvíjíme psychické a fyzické dispozice. Jde o cílevědomou, na vzájomné interakci  založenou činnosť, v průběhu které se rozvíjí osobnosT jednotlivca, nebo celé výchovní skupiny.  V p. v. důležitou roli má vnitrní spracování vnejších podnetů, které nemohou být jen pasívním odrazem, ale samostatnost a tvorivý pŔístup k spracovaní vede k dalšímu rozvojI osobnosti tak, aby získal zájem pracovat na sebe a dosáhnout vyšších kvalit.

Průběh a fáze výchovného procesu. První krok je  zistení počátečného stavu vychovanosti, fáza vstupní diagnózy. Následuje etapa pedagogického plánovaní (pedagogického projektovaní) spočívá ve vytvoření projektu výchovního působení.  Třetí je etapa usmerňovaní realizácie výchovných opatrení výchovní činnosti, která spočívá ve spočíva ve vytváření výchovních situáci. Na konec procesu jde o  zhodnocení výsledků pedagogického působení a stanovení výslední diagnózy, kdy zistujeme účinnost pedagogického působení.