Týden 10
Výchova rozumová.
Rozumová výchova je základní složka všestranné a harmonické výchovy člověka;
edukační činnost zaměřená na rozvíjení intelektu, poznávacích procesů (hlavně
myšlení), řeči a schopnosti racionálně a produktivně se učit. Rozumová
výchova se v novější literatuře označuje výchova poznání. V pedagogice se
teorií rozumové výchovy zabývá didaktika, kterou definujeme jako teorii
vyučování a vzdělávání. Obsah rozumové výchovy tvoří nejprve rozvoj smyslového
poznání, osvojování znalostí a zkušeností. Úzce souvisí s rozvojem myšlení a
řeči,rozvoj intelektuálních schopností, návyků a rozvojem poznávacích
(kognitivních) schopností. To jsou předpoklady pro pozdější rozvoj kritického
myšlení a tvořivosti. Rozumová výchova v sobě obsahuje také osvojování metod a
technik aktivního a samostatného získávání znalostí, jejich tvůrčí aplikace a
utváření návyků efektivní duševní práce, studia a samostudia. Kritické
myšlení předpokládá zkoumat myšlenky a názory s odstupem, porovnávat je s
jinými myšlenkami a názory a teprve potom vytvořit vlastní stanovisko. Na
podporu kritického myšlení můžeme použít například problémové otázky, úkoly a
zadání, brainstorming a pojmové mapování.
Výchova mravní. Cílem mravní výchovy je formování
mravně zralého člověka, který se řídí společensky uznanými morálními zásadami.
Výsledkem mravní výchovy je mravní chování, které je vyjádřením zevnitřněných
mravních hodnot.Obsah mravní výchovy tvoří mravní hodnoty jako mravní hodnoty
ve vztahu k sobě samému, mravní hodnoty ve vztahu k jiným lidem, mravní
hodnoty ve vztahu ke společnosti ak práci. Stupeň rozvoje mravního vědomí a
chování závisí na mravní výchově a sebevýchově. Mezi metody etické výchovy
patří metody objasňování, přesvědčování, příkladu, cvičení a metodu zhodnocování.
Nejefektivnější metody mravní výchovy jsou založeny na činnosti, zkušenosti a
zážitku vychovávaného.