Speciální pedagogika
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Speciální pedagogika
Info
Období
zima 2023

Předmět Speciální pedagogika je určen studentům prvního ročníku bakalářské studia Speciální pedagogiky a je koncipován zejména jako teoretický souhrn informací, od kterých se odvíjí návazné a více praktické disciplíny speciální pedagogiky. Studenti budou seznámeni s postavením speciální pedagogiky v systému věd, vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Důraz bude kladen na sociální aspekty v kontextu prevence sekundárních důsledků postižení a komplexní rehabilitaci a podporu osob s postižením. Student se seznámí s etiologií vzniku postižení a poruch, se základními speciálněpedagogickými metodami a stupni prevence. 

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 8. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 22. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 5. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 19. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 3. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 17. 12. 2023.

Téma 1. Lidé s postižením v současnosti

Obsah tématu:

Lidé se zdravotním postižením v současné společnosti

Vymezení a charakteristika termínů vztahujícím se k „postižení“.

Seznámení s definicemi z dokumentů: MKN, MKF, Úmluvy o právech osob s disabilitou.

 

Co by se měl student naučit:

  • Popsat situaci prevalence lidí se zdravotním postižením v současném světě;
  • Definovat úskalí vývoje podpory o osoby se zdravotním postižením;
  • Vymezit pojmy vztahující se k „postižení“ v rámci různých klasifikací a časového vývoje a trendů.

Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.2
  • Prezentace Speciální pedagogika
  • Prezentace Mezinárodně právní standardy

 

Průběžný úkol:

Pokuste se najít online i prezenčně různá grafická označení (piktogramy) týkající se osob se zdravotním postižením nebo poruchou, analyzujte je a srovnejte jejich obrázky, cíl piktogramů i jejich význam. Tento úkol si připravte k diskuzi ve skupině. 



Téma 2. Speciální pedagogika jako vědní obor

Obsah tématu:

Vývoj oboru a názvu oboru.

Současné a historické cíle a podstata speciální pedagogiky.

Osobnosti speciální pedagogiky jako vědního oboru.

Úkoly a kompetence speciálního pedagoga. Širokospektrální  využití profese speciálního pedagoga.

Vztah speciální pedagogiky k jiným vědám.

 

Co by se měl student naučit:

  • Popsat vývoj oboru, jeho vznik a současné zaměření oboru;
  • Komparovat odlišné zaměření oboru – paradigma speciální pedagogiky.
  • Popsat blíže několik osobností zakladatelů speciální pedagogiky -  Herfort, Čáda, Kábele, Sovák, Jesenský ad.
  • Definovat speciální pedagogiku jako profesi, její využití a legislativní podložení a vztah k jiným vědám.

 

Studijní materiály: (vloženo v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.4
  • Prezentace Speciální pedagogika
  • Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů

 

Průběžný úkol:

Zaměřte se na tři osobnosti oboru speciální pedagogika a více je prostudujte. Úkol zpracujte písemně a vložte do Odevzdávárny předmětu jako Úkol 1.

Téma 3. Vývoj péče o osoby s postižením v průběhu dějin

Obsah tématu:

Postupný vývoj péče o osoby s postižením ve společnosti – stádia vývoje.

Zaměření na vývoj péče o osoby s postižením na období do konce 17.století.

Zaměření na vývoj péče o osoby s postižením a začátky vzdělávání od 18. století do konce 19. století.

Zaměření na vývoj péče o osoby s postižením a vzdělávání od začátku 20. století do současnosti.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat postupný vývoj péče o osoby s postižením podle postupujících období v historii lidstva.
  • Vymezit tři stěžejní období – do konce 17. století, do konce 19. století a do současnosti.
  • Přiblížit stěžejní události konkrétních období včetně důležitých osobností, které hrály nespornou roli v základech speciálněpedagogické péče, podpory a vzdělávání.

Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.4, 2.1
  • Prezentace Speciální pedagogika
  • Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 1

 

Průběžný úkol:

Pokuste se písemně shrnout po sobě jdoucí období v historii speciálněpedagogické péče vlastními slovy. Dohledejte si další literaturu – např. Lechta (Inkluzivní pedagogika), Slowík (Speciální nebo Inkluzivní pedagogika, Pipeková (Speciální pedagogika), Vítková (Integrativní speciální pedagogika) a další. Úkol si připravte jako shrnutí do následujícího semináře se zaměřením na jednu zajímavou událost. 

Téma 4. Heterogenita postižení ve struktuře speciální pedagogiky

Obsah tématu:

Klasifikace speciální pedagogiky z různých pohledů a ve svém vývoji.

Dělení a druhy tzv. postižení a poruch z hlediska období vzniku, změn, druhů postižení.

 

Co by se měl student naučit:

  • Vyjmenovat disciplíny speciální pedagogiky.
  • Charakterizovat stěžejní postižení, které dominují v daných disciplínách.
  • Kategorizovat obecně postižení podle časových a proměnných souvislostí.

 

Studijní materiály: (vloženo v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), kap. 1
  • Prezentace Disciplíny speciální pedagogiky
  • Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 1

Průběžný úkol:

Heterogenita postižení vede nesporně k rozdělení metod práce s cílovou skupinou osob. Promyslete odlišnosti v práci s různými skupinami postižených v rámci skupinové diskuze. Na tuto diskuzi se připravte vlastními názory a zkušenostmi z praxe. 

Téma 5. Vznik postižení, vývoj a důsledky postižení pro osobnost člověka

Obsah tématu:

Příčiny vzniku postižení a poruch.

Primární postižení a sekundární důsledky postižení.

Otázky a zaměření speciálního pedagoga na resilienci dětí a dospělých s postižením.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat různé druhy a faktory, které vedou ke vzniku postižení a poruch ať už jsou na vrozeném nebo získaném podkladě.
  • Vysvětlit možnost vzniku sekundárních důsledků postižení a jejich vlivu na kvalitu života člověka v kontextu různých druhů a stupňů postižení.
  • Vysvětlit pojem resilience a souvislost s konkrétním životním obdobím a možnostmi zaměření práce speciálního pedagoga.

 

Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.1
  • Prezentace Speciální pedagogika
  • Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 2 a 3

 

Průběžný úkol:

Zaměřte se na podstatu termínů "resilience" a "vyrovnání" a pokuste se najít ve svém okolí takové příklady, které by vyjádřily podstatu těchto kontextů v praxi. Připravte se na sdílení ústních zkušeností před zbytkem studijní skupiny. 

Téma 6. Systém péče a podpory, metody a intervence ve speciální pedagogice

Obsah tématu:

Komplexní rehabilitační péče a systém podpory o osoby v ČR v uceleném smyslu.

Prevence vzniku postižení a prevence důsledků postižení a poruch.

Pedagogická rehabilitace – základní speciálněpedagogické metody, přístupy a intevence ve speciální pedagogice.

 

Co by se měl student naučit:

  • Popsat podstatu komplexního rehabilitačního systému u nás, rozdělit jeho složky podle účasti státních i nestátních resortů;
  • Definovat prevenci a její stupně, v praktickém pojetí vysvětlit jednotlivé stupně.
  • Vymezit pedagogickou rehabilitaci z komplexního rehabilitačního systému a definovat její cíl a zaměření.
  • Definovat základní metody ve speciální pedagogice včetně praktického příkladu: reedukace, kompenzace, rehabilitace.
  • Vymezit intervenci ve speciální pedagogice.

 

Studijní materiály:(vloženy v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.4
  • Prezentace Speciální pedagogika.

Průběžný úkol - poslední:

Připravujte se již na zkoušku z předmětu speciální pedagogika např. nejen studiem všech témat, ale také krátkým zkušebním testem, jehož odpovědi můžete prokonzultovat v posledním semináři s vyučujícím i s ostatními studenty. 

Přeji hodně úspěchů se studiem!


1. SVP znamená:

 

a) Středisko výchovné pomoci, které zajišťuje preventivní programy pro rizikové skupiny osob

 

b) Středisko výchovné péče, které zajišťuje péči, prevenci a terapii dětem a mládeži s problémovým chováním

c) Středisko výchovné péče, které patří ke speciálně pedagogickým diagnostickým zařízením

 

d) Středisko výchovné práce, které zajišťuje metodické vedení dětí se sklonem k delikvenci

 

 

2. Raná péče je v ČR definována jako:

 

a) ambulantní služba poskytována rodičům dítěte do 3 let

 

b) ambulantní služba poskytována dítěti do 3 let

 

c) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do sedmi let

 

d) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do tří let

 

 

3. Původní klasifikaci tzv. pedií speciální pedagogiky stanovil:

 

a) Zdeněk Matějček

 

b) Miloš Sovák

 

c) Bohumír Popelář

 

d) Ján Jesenský

 

 

4. Sekundární důsledky postižení:

 

a) jsou kombinací postižení, které vznikají sekundárně

 

b) jsou parciálními poruchami.

 

c) se projevují poruchami ve vztahu k sobě a k prostředí.

 

d) jsou sekundární symptomy, které souvisí s primárním organickým postižením

 

 

5. Na rozvoj uchovaných možností postižené funkce je zaměřena:

 

a) speciálněpedagogická metoda rehabilitace

 

b) speciálněpedagogická metoda prevence

 

c) speciálněpedagogická metoda kompenzace

 

d) speciálněpedagogická metoda reedukace

 

 

6. Rehabilitace:

 

a) je jedna se speciálně pedagogických zásad

 

b) je přežitkem speciální pedagogiky, metodou, která se již nepoužívá

 

c) je nejčastěji používaná metoda u dětí se sluchovou vadou

 

d) je souhrn speciálně pedagogických postupů, které jsou zaměřeny na komplexní rozvoj osobnosti

 

7. Příkladem reedukace může být:

 

a) opětovné zjišťování míry a rozsahu postižení u dítěte se SVP

 

b) sluchové cvičení u dítěte s nedoslýchavostí

 

c) poskytnutí a vytvoření podmínek v běžné třídě

 

d) zabezpečení naslouchadla pro dítě s vrozenou hluchotou

 

 

8. Psychopedie:

 

a) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním postižením a kombinovanými vadami

b) je obor, který se zabývá jedinci s duševním postižením

 

c) je obor, který se zabývá dětmi s mentální retardací

 

d) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním postižením a jedinci s autismem

 

 

9. Mezi negativní psychosociální vlivy nepatří:

 

a) vysoké požadavky na učení dítěte

 

b) virové onemocnění

 

c) rozvodovost

 

d) neurózy

 

 

10. Louis Braille žil  v období:

 

a) 1850-1926

 

b) 1906-1983

 

c) 1806 - 1852

 

d) 1767-1841