Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Téma 1. Lidé s postižením v současnosti
Obsah tématu:
Lidé se zdravotním
postižením v současné společnosti
Vymezení a
charakteristika termínů vztahujícím se k „postižení“.
Seznámení
s definicemi z dokumentů: MKN, MKF, Úmluvy o právech osob
s disabilitou.
Co by se měl student naučit:
- Popsat situaci prevalence lidí se zdravotním postižením v současném světě;
- Definovat úskalí vývoje podpory o osoby se zdravotním postižením;
- Vymezit pojmy vztahující se k „postižení“ v rámci různých klasifikací a časového vývoje a trendů.
Studijní materiály: (vloženy v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.2
- Prezentace Speciální pedagogika
- Prezentace Mezinárodně právní standardy
Průběžný úkol:
Pokuste se najít online i prezenčně různá grafická označení (piktogramy) týkající se osob se zdravotním postižením nebo poruchou, analyzujte je a srovnejte jejich obrázky, cíl piktogramů i jejich význam. Tento úkol si připravte k diskuzi ve skupině.
Téma 2. Speciální pedagogika jako vědní obor
Obsah tématu:
Vývoj oboru a názvu
oboru.
Současné a historické
cíle a podstata speciální pedagogiky.
Osobnosti speciální
pedagogiky jako vědního oboru.
Úkoly a kompetence
speciálního pedagoga. Širokospektrální
využití profese speciálního pedagoga.
Vztah speciální
pedagogiky k jiným vědám.
Co by se měl student naučit:
- Popsat vývoj oboru, jeho vznik a současné zaměření oboru;
- Komparovat odlišné zaměření oboru – paradigma speciální pedagogiky.
- Popsat blíže několik osobností zakladatelů speciální pedagogiky - Herfort, Čáda, Kábele, Sovák, Jesenský ad.
- Definovat speciální pedagogiku jako profesi, její využití a legislativní podložení a vztah k jiným vědám.
Studijní materiály: (vloženo v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.4
- Prezentace Speciální pedagogika
- Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů
Průběžný úkol:
Zaměřte se na tři
osobnosti oboru speciální pedagogika a více je prostudujte. Úkol zpracujte písemně
a vložte do Odevzdávárny předmětu jako Úkol 1.
Téma 3. Vývoj péče o osoby s postižením v průběhu dějin
Obsah tématu:
Postupný vývoj péče o
osoby s postižením ve společnosti – stádia vývoje.
Zaměření na vývoj péče o
osoby s postižením na období do konce 17.století.
Zaměření na vývoj péče o
osoby s postižením a začátky vzdělávání od 18. století do konce 19.
století.
Zaměření na vývoj péče o
osoby s postižením a vzdělávání od začátku 20. století do současnosti.
Co by se měl student naučit:
- Charakterizovat postupný vývoj péče o osoby s postižením podle postupujících období v historii lidstva.
- Vymezit tři stěžejní období – do konce 17. století, do konce 19. století a do současnosti.
- Přiblížit stěžejní události konkrétních období včetně důležitých osobností, které hrály nespornou roli v základech speciálněpedagogické péče, podpory a vzdělávání.
Studijní materiály: (vloženy v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.4, 2.1
- Prezentace Speciální pedagogika
- Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 1
Průběžný úkol:
Pokuste se písemně
shrnout po sobě jdoucí období v historii speciálněpedagogické péče
vlastními slovy. Dohledejte si další literaturu – např. Lechta (Inkluzivní
pedagogika), Slowík (Speciální nebo Inkluzivní pedagogika, Pipeková (Speciální
pedagogika), Vítková (Integrativní speciální pedagogika) a další. Úkol si
připravte jako shrnutí do následujícího semináře se zaměřením na jednu
zajímavou událost.
Téma 4. Heterogenita postižení ve struktuře speciální pedagogiky
Obsah tématu:
Klasifikace speciální
pedagogiky z různých pohledů a ve svém vývoji.
Dělení a druhy tzv.
postižení a poruch z hlediska období vzniku, změn, druhů postižení.
Co by se měl student naučit:
- Vyjmenovat disciplíny speciální pedagogiky.
- Charakterizovat stěžejní postižení, které dominují v daných disciplínách.
- Kategorizovat obecně postižení podle časových a proměnných souvislostí.
Studijní materiály: (vloženo v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), kap. 1
- Prezentace Disciplíny speciální pedagogiky
- Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 1
Průběžný úkol:
Heterogenita postižení
vede nesporně k rozdělení metod práce s cílovou skupinou osob.
Promyslete odlišnosti v práci s různými skupinami postižených
v rámci skupinové diskuze. Na tuto diskuzi se připravte vlastními názory a
zkušenostmi z praxe.
Téma 5. Vznik postižení, vývoj a důsledky postižení pro osobnost člověka
Obsah tématu:
Příčiny vzniku postižení
a poruch.
Primární postižení a
sekundární důsledky postižení.
Otázky a zaměření
speciálního pedagoga na resilienci dětí a dospělých s postižením.
Co by se měl student naučit:
- Charakterizovat různé druhy a faktory, které vedou ke vzniku postižení a poruch ať už jsou na vrozeném nebo získaném podkladě.
- Vysvětlit možnost vzniku sekundárních důsledků postižení a jejich vlivu na kvalitu života člověka v kontextu různých druhů a stupňů postižení.
- Vysvětlit pojem resilience a souvislost s konkrétním životním obdobím a možnostmi zaměření práce speciálního pedagoga.
Studijní materiály: (vloženy v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.1
- Prezentace Speciální pedagogika
- Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 2 a 3
Průběžný úkol:
Zaměřte se na podstatu
termínů "resilience" a "vyrovnání" a pokuste se najít ve svém okolí takové
příklady, které by vyjádřily podstatu těchto kontextů v praxi. Připravte
se na sdílení ústních zkušeností před zbytkem studijní skupiny.
Téma 6. Systém péče a podpory, metody a intervence ve speciální pedagogice
Obsah tématu:
Komplexní rehabilitační
péče a systém podpory o osoby v ČR v uceleném smyslu.
Prevence vzniku postižení
a prevence důsledků postižení a poruch.
Pedagogická rehabilitace
– základní speciálněpedagogické metody, přístupy a intevence ve speciální
pedagogice.
Co by se měl student naučit:
- Popsat podstatu komplexního rehabilitačního systému u nás, rozdělit jeho složky podle účasti státních i nestátních resortů;
- Definovat prevenci a její stupně, v praktickém pojetí vysvětlit jednotlivé stupně.
- Vymezit pedagogickou rehabilitaci z komplexního rehabilitačního systému a definovat její cíl a zaměření.
- Definovat základní metody ve speciální pedagogice včetně praktického příkladu: reedukace, kompenzace, rehabilitace.
- Vymezit intervenci ve speciální pedagogice.
Studijní materiály:(vloženy v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.4
- Prezentace Speciální pedagogika.
Průběžný úkol - poslední:
Připravujte se již na zkoušku z předmětu speciální pedagogika např. nejen studiem všech témat, ale také krátkým zkušebním testem, jehož odpovědi můžete prokonzultovat v posledním semináři s vyučujícím i s ostatními studenty.
Přeji hodně úspěchů se studiem!
1. SVP znamená: |
|
||||||||||||||
a) Středisko výchovné pomoci, které zajišťuje preventivní programy pro
rizikové skupiny osob |
|
||||||||||||||
b) Středisko výchovné péče, které zajišťuje péči, prevenci a terapii
dětem a mládeži s problémovým chováním |
|||||||||||||||
c) Středisko výchovné péče, které patří ke speciálně pedagogickým
diagnostickým zařízením |
|
||||||||||||||
d) Středisko výchovné práce, které zajišťuje metodické vedení dětí se
sklonem k delikvenci |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
2. Raná péče je v ČR definována jako: |
|
||||||||||||||
a) ambulantní služba poskytována rodičům dítěte do 3 let |
|
||||||||||||||
b) ambulantní služba poskytována dítěti do 3 let |
|
||||||||||||||
c) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do sedmi
let |
|
||||||||||||||
d) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do tří let |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
3. Původní klasifikaci tzv. pedií speciální pedagogiky stanovil: |
|
||||||||||||||
a) Zdeněk Matějček |
|
||||||||||||||
b) Miloš Sovák |
|
||||||||||||||
c) Bohumír Popelář |
|
||||||||||||||
d) Ján Jesenský |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
4. Sekundární důsledky postižení: |
|
||||||||||||||
a) jsou kombinací postižení, které vznikají sekundárně |
|
||||||||||||||
b) jsou parciálními poruchami. |
|
||||||||||||||
c) se projevují poruchami ve vztahu k sobě a k prostředí. |
|
||||||||||||||
d) jsou sekundární symptomy, které souvisí s primárním organickým
postižením |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
5. Na rozvoj uchovaných možností postižené funkce je zaměřena: |
|
||||||||||||||
a) speciálněpedagogická metoda rehabilitace |
|
||||||||||||||
b) speciálněpedagogická metoda prevence |
|
||||||||||||||
c) speciálněpedagogická metoda kompenzace |
|
||||||||||||||
d) speciálněpedagogická metoda reedukace |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
6. Rehabilitace: |
|
||||||||||||||
a) je jedna se speciálně pedagogických zásad |
|
||||||||||||||
b) je přežitkem speciální pedagogiky, metodou, která se již nepoužívá |
|
||||||||||||||
c) je nejčastěji používaná metoda u dětí se sluchovou vadou |
|
||||||||||||||
d) je souhrn speciálně pedagogických postupů, které jsou zaměřeny na
komplexní rozvoj osobnosti |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
7. Příkladem reedukace může být: |
|
||||||||||||||
a) opětovné zjišťování míry a rozsahu postižení u dítěte se SVP |
|
||||||||||||||
b) sluchové cvičení u dítěte s nedoslýchavostí |
|
||||||||||||||
c) poskytnutí a vytvoření podmínek v běžné třídě |
|
||||||||||||||
d) zabezpečení naslouchadla pro dítě s vrozenou hluchotou |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
8. Psychopedie: |
|
||||||||||||||
a) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním
postižením a kombinovanými vadami |
|||||||||||||||
b) je obor, který se zabývá jedinci s duševním postižením |
|
||||||||||||||
c) je obor, který se zabývá dětmi s mentální retardací |
|
||||||||||||||
d) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním
postižením a jedinci s autismem |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
9. Mezi negativní psychosociální vlivy nepatří: |
|
||||||||||||||
a) vysoké požadavky na učení dítěte |
|
||||||||||||||
b) virové onemocnění |
|
||||||||||||||
c) rozvodovost |
|
||||||||||||||
d) neurózy |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
10. Louis Braille žil v období: |
|
||||||||||||||
a) 1850-1926 |
|
||||||||||||||
b) 1906-1983 |
|
||||||||||||||
c) 1806 - 1852 |
|
||||||||||||||
d) 1767-1841 |
|