Speciální pedagogika

Téma 6. Systém péče a podpory, metody a intervence ve speciální pedagogice

Obsah tématu:

Komplexní rehabilitační péče a systém podpory o osoby v ČR v uceleném smyslu.

Prevence vzniku postižení a prevence důsledků postižení a poruch.

Pedagogická rehabilitace – základní speciálněpedagogické metody, přístupy a intevence ve speciální pedagogice.

 

Co by se měl student naučit:

  • Popsat podstatu komplexního rehabilitačního systému u nás, rozdělit jeho složky podle účasti státních i nestátních resortů;
  • Definovat prevenci a její stupně, v praktickém pojetí vysvětlit jednotlivé stupně.
  • Vymezit pedagogickou rehabilitaci z komplexního rehabilitačního systému a definovat její cíl a zaměření.
  • Definovat základní metody ve speciální pedagogice včetně praktického příkladu: reedukace, kompenzace, rehabilitace.
  • Vymezit intervenci ve speciální pedagogice.

 

Studijní materiály:(vloženy v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.4
  • Prezentace Speciální pedagogika.

Průběžný úkol - poslední:

Připravujte se již na zkoušku z předmětu speciální pedagogika např. nejen studiem všech témat, ale také krátkým zkušebním testem, jehož odpovědi můžete prokonzultovat v posledním semináři s vyučujícím i s ostatními studenty. 

Přeji hodně úspěchů se studiem!


1. SVP znamená:

 

a) Středisko výchovné pomoci, které zajišťuje preventivní programy pro rizikové skupiny osob

 

b) Středisko výchovné péče, které zajišťuje péči, prevenci a terapii dětem a mládeži s problémovým chováním

c) Středisko výchovné péče, které patří ke speciálně pedagogickým diagnostickým zařízením

 

d) Středisko výchovné práce, které zajišťuje metodické vedení dětí se sklonem k delikvenci

 

 

2. Raná péče je v ČR definována jako:

 

a) ambulantní služba poskytována rodičům dítěte do 3 let

 

b) ambulantní služba poskytována dítěti do 3 let

 

c) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do sedmi let

 

d) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do tří let

 

 

3. Původní klasifikaci tzv. pedií speciální pedagogiky stanovil:

 

a) Zdeněk Matějček

 

b) Miloš Sovák

 

c) Bohumír Popelář

 

d) Ján Jesenský

 

 

4. Sekundární důsledky postižení:

 

a) jsou kombinací postižení, které vznikají sekundárně

 

b) jsou parciálními poruchami.

 

c) se projevují poruchami ve vztahu k sobě a k prostředí.

 

d) jsou sekundární symptomy, které souvisí s primárním organickým postižením

 

 

5. Na rozvoj uchovaných možností postižené funkce je zaměřena:

 

a) speciálněpedagogická metoda rehabilitace

 

b) speciálněpedagogická metoda prevence

 

c) speciálněpedagogická metoda kompenzace

 

d) speciálněpedagogická metoda reedukace

 

 

6. Rehabilitace:

 

a) je jedna se speciálně pedagogických zásad

 

b) je přežitkem speciální pedagogiky, metodou, která se již nepoužívá

 

c) je nejčastěji používaná metoda u dětí se sluchovou vadou

 

d) je souhrn speciálně pedagogických postupů, které jsou zaměřeny na komplexní rozvoj osobnosti

 

7. Příkladem reedukace může být:

 

a) opětovné zjišťování míry a rozsahu postižení u dítěte se SVP

 

b) sluchové cvičení u dítěte s nedoslýchavostí

 

c) poskytnutí a vytvoření podmínek v běžné třídě

 

d) zabezpečení naslouchadla pro dítě s vrozenou hluchotou

 

 

8. Psychopedie:

 

a) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním postižením a kombinovanými vadami

b) je obor, který se zabývá jedinci s duševním postižením

 

c) je obor, který se zabývá dětmi s mentální retardací

 

d) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním postižením a jedinci s autismem

 

 

9. Mezi negativní psychosociální vlivy nepatří:

 

a) vysoké požadavky na učení dítěte

 

b) virové onemocnění

 

c) rozvodovost

 

d) neurózy

 

 

10. Louis Braille žil  v období:

 

a) 1850-1926

 

b) 1906-1983

 

c) 1806 - 1852

 

d) 1767-1841

 

 

 

 

 

 

Následující