Inkluze
Děti s PAS, zvláště pokud se jedná o vysocefunkční formu autismu bez přidruženého mentálního postižení, mohou být úspěšně inkludováni v rámci třídy běžného vzdělávacího proudu.
Typy inkluze
- individuální, nebo skupinovou,
- přičemž může být více žáků s PAS v jedné třídě běžného vzdělávacího proudu,
- nebo existují také celé třídy pro děti s PAS, které se vyskytují v běžné škole.
- Tyto třídy poskytují možnost dětem s PAS vzdělávat se dle jejich specifických potřeb v nižším počtu žáků, ale zároveň jim umožňují účastnit se množství společných aktivit a denních rutin, např. stolování, školní výlety, aj.
Zásady ve vzdělávání žáků s PAS
V rámci vzdělávání dětí s PAS je dobré dodržovat několik zásad. Patří mezi ně např.:
- strukturování a vizualizace učiva a denního programu,
- využití žetonových systémů aj. (viz intervence);
- jasné příp. i vizuálně zpracované pokyny;
- ujištění se, že žák chápe zadání a ví, co má dělat;
- vyžití motivace dle výběru žáka v rámci jeho učení (viz. níže);
- učení a prezentace pro něj smysluplných úkolů a dovedností.
- Je dobré žáky cíleně vést k rozvoji sociálních a organizačních dovedností skrze nápodobu spolužáků, nácvik různých společenských situací a diskutovat s žákem různé kritické situace, které mohou ve školním prostředí nastat,
- díky čemuž si žák bude schopen vytvořit určité vzorce chování nebo techniky zvládání stresu, které mu následně pomohou situaci lépe zvládat a lépe na ni reagovat.
- V těchto bodech může být inkluze klíčová a prospěšná, protože umožňuje žákům s PAS setkat se s reálným prostředím a naučit se v něm úspěšně fungovat.
Způsoby, jak motivovat žáka
mohou být různé.
- Jednak je možné využít témat jeho zájmu a aplikovat je do různých oblastí a předmětů.
- Dále se žák může rozhodnout, za jakým cílem bude pracovat.
- Známky samy o sobě nemusí být motivující, zvláště pak pro žáky s PAS může být jejich společenská hodnota snížená.
- Může se jednat o rozličné cíle
- přestávka v průběhu hodiny,
- oblíbená hra,
- možnost vybrat si sám následující úkol,
- možnost starat se o třídní zvířátko,
- školní výlet aj.
- Některé cíle jsou samozřejmě komplexnější a mohou vyžadovat spolupráci celého třídního kolektivu.
- Je také možné domluvit se s rodiči a nastavit společné cíle (odměny), které mohou poskytnou rodiče, ale škola ne.
Klíčové dovednosti
Mezi dovednosti, které jsou pro žáka s PAS klíčové, může patřit kromě nácviku sociálních situací i organizační schopnosti neboli self-management.
Žáci s PAS mohou někdy zažívat obtíže při přípravě domácích úkolů, chystání potřebných studijních materiálů do školy atp., a to zejména z toho důvodu, že se někteří hůře orientují v čase a nerovnoměrně rozvrhují svou práci. Žákovi v tomto mohou pomoci jasně stanovené hranice – časové i prostorové. Zpočátku tyto hranice může nastavovat učitel spolu s rodiči, ale postupně by si žák měl osvojit sám postupy, jak efektivně pracovat.
Tyto dovednosti se nazývají metaučení neboli umění učit se. Žák může tak nejlépe poznat, které prostředí mu vyhovuje pro učení, jaké způsoby práce, jaká forma obsahu učiva a v jakých časových intervalech.
Důležité je nastavit vstřícnou atmosféru ve škole, kde žák se může beztrestně svěřit o problémech, které zažívá, dříve než situace eskaluje.