Speciální pedagogika
Dysortografie
- Dysortografie je specifická porucha aplikace gramatických pravidel.
- žák slovně zdůvodní, ale chybuje často v psaném projevu
- na prvním stupni se projevuje v obtížích s rozpoznáváním dlouhých a krátkých slabik, měkkých/tvrdých slabik, rozlišováním sykavek, nedodržováním hranic slov v psaném projevu (u potoka = upotoka).
- může být zaměňována s dyslexií (žák zaměňuje písmena a má obtíže v identifikaci)
Zásady práce:
- Respektování pracovního tempa žáka.
- Preference kvality před kvantitou.
- Střídání aktivit k upevňování gramatických jevů + využití PC her.
- Reflexe chyb s vysvětlením.
- Tolerování specifických dysortografických chyb.
- Využívání gramatických přehledů.
- Projevují se i v cizím jazyce
Zdroje:
- ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení. Praha: Portál.
- KREJČOVÁ, L. & HLADÍKOVÁ, Z. 2019. Zvládáme specifické poruchy učení. Brno: Edika.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2007. Dysortografie. Nakladatelství D&H.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2009. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.