Surdopedie

Týden 11

Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.

Komplexní rozvoj
V rámci logopedické péče se zaměřujeme na komplexní rozvoj dítěte, tzn: Reedukace sluchu Vyvození hlasu Rozvíjení motorické schopnosti Rozvoj zrakové percepce, navození zrakového kontaktu, nácvik odezírání Rozvoj slovní zásoby, porozumění Vyvozování hlásek Rozvoj dalších dílčích funkcí
Zásady při práci s dítětem
  • Motivace, upoutání pozornosti dítěte, využívat momentálního zaujetí
  • Pracovat s dítětem pravidelně
  • Pozitivní zpětná vazba
  • Respektovat věk a aktuální rozpoložení dítěte
  • Střídat vhodné aktivity
  • Dodržovat zásady při komunikaci s dítětem se sluchovým postižením

Reedukace sluchu u dětí


Reedukace sluchu = zlepšování a zdokonalování postižené funkce (cílem je maximální rozvoj zachovaných zbytků sluchových funkcí)

Sluchová cvičení podle obtížnosti:

1.      Detekce zvuku (uvědomění si přítomnosti zvuku)

2.      Diskriminace (porovnání dvou podnětů – stejné x jiné)

3.      Identifikace (určení zvukového podnětu)

4.      Porozumění

Rodiče jako důležití partneři při rozvoji řeči a sluchu
  • Trpělivost
  • Detailní pozorování dítěte, jeho reakcí a zájmů
  • Neustálé komentování dění okolo
  • Využívání co nejvíce jednoduchých slov a vět
  • Jasná, výrazná mluva s přehlednou artikulací, ne příliš rychlá, gramaticky správná
  • Pravidelný režim
  • Každodenní práce – reedukace sluchu a řeči dle pokynů logopeda, vést dítěti sešit a deník


Specifika práce logopeda s dětmi s těžkým sluchovým postižením a s dětmi s kochleárním implantátem
Grznárová N. Specifika práce logopeda s dětmi s těžkým sluchovým postižením a s dětmi s kochleárním implantátem. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):44-50. doi: 10.36833/lkl.2020.038.
PDF ke stažení
Diagnostika a následná péče o dítě s vadou sluchu v raném věku: zkušenosti rodičů
Horáková R, Gábová K, Mgr.Peter Tavel PIME. Diagnostika a následná péče o dítě s vadou sluchu v raném věku: zkušenosti rodičů. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):84-91. doi: 10.36833/lkl.2020.037.
PDF ke stažení



ODEZÍRÁNÍ A JEHO ROLE V INDIVIDUÁLNÍ LOGOPEDICKÉ INTERVENCI A VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
Doležalová L. Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):61-68. doi: 10.36833/lkl.2020.042.
PDF ke stažení
Kontrolní otázky a úkoly

Jaký postup byste zvolili při reedukaci sluchu u dítěte po kochleární implantaci?

Jaký postup byste zvolili při reedukaci sluchu a řeči u žáka s postlingválním sluchovým postižením? 

Následující