Týden 2
1
Prameny pracovního práva
Rychlý náhled kapitoly
|
Další tradiční kapitola všech učebnic zabývajících se
některou z právních disciplín. V případě pracovního práva se
k pravidelným vnitrostátním pramenům, rozšířeným o tzv. interní předpisy,
připojují i mezinárodní prameny pracovního práva, a to těch mezinárodních
organizací, jichž je Česká republika členem, a zavázala se tím i
k dodržování jejich právních norem. V úvodu kapitoly je pojednáno o
historických milnících pramenu pracovního práva.
Cíle kapitoly
|
Kapitola vymezuje veškeré
normativní akty, kterými se je třeba při aplikaci pracovního práva řídit, a to
:
·
právními normativními akty Organizace spojených
národů, Rady Evropy, Mezinárosní organizace práce a Evropské unie,,
·
prvotnímivnitrostátními právními předpisy,
·
podzákonnými právními předpisy,
·
interními normativními akty..
Klíčová slova kapitoly
|
Právní předpis, normativní právní akt, mezinárodní smlouva, práce,
právní vztahy, pracovněprávní vztahy, Ústava, Listina základních práv a svobod,
zákoník práce, občanský zákoník, kolektivní smlouva, pracovní řád.
1.1
VNITROSTÁTNÍ HISTORICKÉ MILNÍKY PRAMENŮ
Soukromé právo |
V roce 1804 byla ve Francii naplněna snaha po
komplexní kodifikaci soukromého práva, a to prvním vydáním občanského zákoníku,
kterým byl (dosud platný ve znění novel) napoleonský Code civil Francois (zvaný též Code Napoléon). Tento
zákoník inspiroval přijímání obdobných legislativních děl v dalších evropských
zemích. Pro české země
a pracovní právo má velký význam rakouský 1811,
jenž na našem území platil do roku 1950 (a v části
věnované pracovnímu právu až do poloviny AGBG 1811 HLAVA DVACÁTÁ ŠESTÁ
– příklady ustanovení
1. Služební smlouva
§ 1153
Nevyplývá-li ze služební smlouvy nebo z okolností nic
jiného, je zaměstnaný povinen, konati služby osobně a nárok na služby
nelze převésti. Není-li o způsobu a rozsahu služeb nic umluveno, je
konati služby okolnostem přiměřené..
Povinnosti zaměstnavatelovy, když zaměstnaný onemocní
§ 1156
Byl-li zaměstnaný důsledkem služebního poměru, který je
hlavním působištěm jeho výdělečné činnosti, přijat do domácnosti
zaměstnavatelovy a onemocní-li nepřivodiv si nemoci ani úmyslně ani hrubou
nedbalostí, je zaměstnavatel povinen, poskytnouti mu vedle platů peněžních
potřebné opatření, pomoc lékařskou a nutné léky a to po čtrnáct dní,
trval-li služební poměr již čtrnáct dní a po čtyři týdny, trval-li
služební poměr již půl roku.
Opatření a pomoc lze poskytnouti odevzdáním do
nemocnice, nebo souhlasí-li zaměstnaný, u osob třetích. Vyžaduje-li toho
povaha nemoci, může zaměstnaný žádati, aby byl ošetřen v nemocnici.
Povinnosti, jež zaměstnavatel má podle těchto ustanovení,
nevzejdou, když služební poměr byl sjednán na dobu přechodní potřeby
a netrval ještě ani měsíc.
§ 1156a
Hotové výlohy za lékařskou pomoc, nutné léky a za
náklady ošetření v nemocnici, nebo u třetích osob, lze započítati do peněžních
platů, jež patří zaměstnanému za dobu nemoci.
Platy, kterých dostává zaměstnaný po dobu nemoci zřetelem
k veřejnoprávnímu pojištění, lze započísti do peněžních platů jen takovou
částí, která odpovídá poměru skutečného příspěvku zaměstnavatelova k celému
pojistnému. Ostatních povinností jmenovaných v § 1156 zaměstnavatel nemá,
když se dostane zaměstnanému stejných plnění se zřetelem k pojištění.
O povinnosti zaměstnavatelově
pečovati o zaměstnaného
§ 1157
Zaměstnavatel je povinen, služební úkony upraviti tak
a v příčině místností a nářadí, jež má opatřiti nebo jež
opatřil, na vlastní náklad pečovati o to, aby byly chráněny život
a zdraví zaměstnaného, pokud toho dopouští povaha služby.
Je-li zaměstnaný přijat do domácnosti zaměstnavatelovy, je
tento povinen, v příčině obývací a spací místnosti, stravování jakož
i pracovní a oddechové doby zaříditi, čeho je zapotřebí vzhledem ke
zdraví, mravnosti a náboženství zaměstnaného.
O skončení služebního poměru
§ 1158
Služební poměr se končí, když dojde doba, na kterou byl
ujednán.
Služební poměr, smluvený na zkoušku nebo na dobu přechodní
potřeby, může býti rozvázán v prvním měsíci oběma stranami kdykoli.
Služební poměr, smluvený na dobu života nějaké osoby nebo na
dobu delší pěti let může býti rozvázán zaměstnaným, když uplyne 5 let, výpovědí
šestiměsíční.
Sjedná-li se služební poměr nebo překračuje-li se v něm
tak, že doba jeho není určena, lze jej zrušiti výpovědí podle ustanovení níže
uvedených.
Výpovědní lhůty
§ 1159
Výpověď se připouští:
Kdykoliv pro nejbližší den, když při služebním poměru, jehož
předmětem nejsou služby vyšší, je plat vyměřen podle hodin nebo dnů, kusů nebo
jednotlivých úkonů; nejpozději prvého všedního dne týdenního pro konce
kalendářního týdne, když jmenovaný služební poměr je hlavním působištěm
výdělečné činnosti zaměstnaného nebo když plat je vyměřen podle týdnů. Je-li
umluvena mzda kusová nebo podle jednotlivých výkonů, nestane se výpověď účinnou
před skončením výkonů započtených v době výpovědi.
Recepční zákon |
Po vzniku Československé
republiky v roce 1918 došlo k široké recepci rakousko – uherského
práva, tzv. recepčním zákonem č. 11/1918
Sb. V rámci něho došlo i k recepci ABGB v Čechách (na Slovensku
platilo až do roku 1950 uherské zvykové právo). Za takřka 150 let platnosti
ABGB došlo pouze k dílčím legislativním počinům dotýkajícím se pracovního
práva. Např. v roce 1936 byly samostatně upraveny pracovní poměry redaktorů
a v roce 1949 domovníků.
Rozsáhlá právní rekodifikace, ke
které došlo v 50. letech dvacátého století, poněkud pominula pracovní
právo. V rámci takřka komplexní kodifikace práva v tehdejší
Československé republice nabyl (k 1. 1. 1951) účinnosti zákon č. 141/1950 Sb., občanský zákoník. Tento právní předpis již
ale úpravu pracovněprávních vztahů neobsahoval a nečinil tak ani žádný jiný
právní předpis z té doby.
První samostatný zákon |
K historicky první
samostatné kodifikaci pracovního práva na našem území tak došlo
až zákoníkem práce, který byl ve sbírce zákonů publikován jako zákon č. 65/1965 Sb. Nejvýznamnější
novelizace tohoto zákona proběhla na konci osmdesátých let minulého století
(období tzv. perestrojky). K návrhu vládního zákona proběhla takřka
všelidová diskuze, jejímž výstupem bylo takřka 150 000 připomínek.
V jejich důsledku došlo např. ke stanovení dvouměsíční výpovědní lhůty, a to jak pro organizaci, tak pro
pracovníka, dále se prodloužila zkušební doba na 3 měsíce, dohoda o provedení
práce byla omezena na 100 hodin, byly rozšířeny výpovědní důvody i důvody pro
okamžité zrušení pracovního poměru.
Význam společenských změn,
nastartovaných v listopadu 1989, měl samozřejmě dopad
i na obsah pracovněprávních vztahů a potažmo i na zákoník práce. Zákon č. 105/1990 Sb. vytvořil podmínky
soukromého podnikání, které bylo samozřejmě spojeno s možností zaměstnávat
zaměstnance. Na to reagovalo nařízení
vlády č. 121/1990 Sb.,
o pracovněprávních vztazích při soukromém podnikání občanů. V té době
tedy platila fakticky dvoukolejnost v úpravě pracovněprávních vztahů. Ta
byla odstraněna
až v roce 1994. Posléze se v samostatných zákonech upravily mzdy a
cestovní náklady. V roce 1991 se
poprvé uzákonila tzv. minimální mzda (tehdy ve výši 2 000 Kčs měsíčně). Z pracovníků
se stali zaměstnanci a z organizací zaměstnavatelé. Ve znění rozsáhlých
novel se zákoník práce z roku 1965 zachoval až do konce roku 2006,
když 1. 1. 2007 nabyl účinnosti historicky druhý samostatný kodex upravující
základní instituty pracovněprávních vztahů, a to zákon č. 262/2006 Sb.,
zákoník práce, který ovšem prochází soustavným novelizačním procesem (viz.
dále).
1.2
FORMY PRAMENŮ
Prameny pracovního práva mají různé formy, a to zejména:
·
normativních právních aktů, tj.
ústavních zákonů, právních předpisů ES, zákonů, nařízení vlády, vyhlášek
ministerstev, zejména pak Ministerstva práce a sociálních věcí,
·
normativních smluv, tj.
-
mezinárodních
smluv, upravujících zejména sociální práva občanů,
-
kolektivních
smluv, specifikujících některé pracovní, mzdové a jiné podmínky mezi svými
smluvními stranami,
·
interních normativních aktů – vnitřních předpisů (§ 305),
pracovních řádů (§ 306),
·
individuálních normativních aktů-
rozhodnutí soudů.
Z hlediska svého původu dále
rozlišujeme mezinárodní a vnitrostátní prameny práva.
1.3
MEZINÁRODNÍ
A VNITROSTÁTNÍ PRAMENY
Morální kodex |
Zejména po druhé světové válce bylo přijato
velké množství mezinárodních smluv,
které patří k základním pramenům pracovního práva. Cílem a smyslem těchto smluv
je ovlivnit vnitřní zákonodárství jednotlivých států a zaručit tak v nich,
pokud možno na stejné úrovni, základní sociální práva občanů.
Na tomto
místě je nezbytné připomenout, že podle článku 10 Ústavy ČR (Ústavní zákon č. 1/1993 Sb.) jsou vyhlášené
mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je
Česká republika vázána, součástí právního řádu. Stanoví-li mezinárodní smlouva
něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva. To znamená, že v ČR
ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy jsou závazné a mají přednost před
vnitrostátními zákony.
Organizace spojených
národů |
Před
vymezením závazných pramenů mezinárodního práva dotýkajících se
pracovněprávních vztahů je třeba se zmínit o nezávazné deklaraci, která není mezinárodní smlouvou, nicméně má
pro svou mravní sílu obrovskou váhu (nepřímý
pramen práva). Jedná se o Všeobecnou deklaraci lidských práv přijatou
VS OSN v prosinci 1948, nikoliv jako mezinárodní smlouvu, ale jako deklaratorní
rezoluci (mravní kodex). Deklarace obsahuje výčet nejvýznamnějších lidských
práv včetně práv na úseku vztahů pracovních a sociálních. Tak je tomu např. v
těchto článcích:
čl. 23 |
- |
právo na práci bez jakékoliv diskriminace,
právo na svobodnou volbu zaměstnání, právo na spravedlivé a uspokojivé
pracovní podmínky, právo na ochranu proti nezaměstnanosti, nárok na stejný
plat za stejnou práci, právo zakládat odborové organizace a přistupovat
k nim apod., |
čl. 24 |
- |
právo na odpočinek a zotavení, právo na
placenou dovolenou apod., |
čl. 25 |
- |
právo na životní úroveň schopnou zajistit
zdraví a blahobyt občana včetně jeho rodiny, tj. potravu, šatstvo, bydlení,
lékařskou péči a ne-zbytná sociální opatření apod. |
K závazným pramenům pracovního práva
vydaných ve formě mezinárodních smluv (přímé
prameny práva) se řadí:
·
Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních
a kulturních právech
·
Mezinárodní pakt o občanských a politických
právech
Oba byly schváleny Valným shromážděním OSN v roce 1966.
Naším státem pak byly ratifikovány a publikovány ve Sbírce zákonů č. 120/1976
Sb.
·
Evropská sociální charta Rady Evropy
Byla přijata
Radou Evropy v roce 1961 s účinností od roku 1965. Publikována byla pod
č. 14/2000 Sbírky mezinárodních smluv[1].
Rada Evropy |
K dalším takovýmto
mezinárodním pramenům práva patří také úmluvy
Mezinárodní organizace práce (MOP), které přijímá její vrcholný orgán –
Mezinárodní konference práce.
Mezinárodní organizace práce |
V souvislosti
s novelou předchozího zákoníku práce (ZP) č. 155/2000 Sb. je možno se
zmínit o úmluvách, které byly
přetransformovány i do současného zákoníku práce. Byly to zejména:
·
Úmluva MOP č. 26, o způsobech stanovení
minimální mzdy
·
Úmluva MOP č. 29, o nucené nebo povinné
práci (publikovaná pod č. 506/1990 Sb.)
·
Úmluva MOP č. 87, o právu sdružovat se a o
ochraně práva odborově se organizovat
·
Úmluva MOP č. 100, vymezující zásadu
stejného odměňování mužů a žen za stejnou práci
·
Úmluva MOP č. 111, o zákazu diskriminace
v zaměstnání a povolání, která byla publikována pod č. 465/1990 Sb.
Vnitrostátní
prameny
Obecně
vnitrostátní prameny práva rozlišujeme na:
- prvotní
normativní akty, kam na
úseku pracovního práva řadíme zejména Listinu základních práv a svobod,
zákoník práce, občanský zákoník, zákon o zaměstnanosti apod. (viz. dále);
- podzákonné
normativní akty, tj.
zejména nařízení vlády a prováděcí vyhlášky ministerstev a jiných
ústředních správních úřadů.
Listina základních práv a svobod (LZPS)
Listina základních práv a svobod |
Tato součást
ústavního pořádku byla schválena již Federálním shromážděním tehdejší ČSFR jako
Ústavní zákon č. 23/1991 Sb.. Po vzniku České republiky byla opětovně schválena
usnesením předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb..
Z hlediska
pracovního práva jsou nejvýznamnější ustanovení čl. 9, čl. 26 až 30 LZPS.
Čl. 9
odst. 1 - Nikdo nesmí být podroben nuceným
pracím nebo službám.
odst. 2 - Ustanovení odstavce 1 se
nevztahuje na:
a)
práce
ukládané podle zákona osobám ve výkonu trestu odnětí svobody nebo osobám
vykonávajícím jiný trest nahrazující trest odnětí svobody,
b)
vojenskou
službu nebo jinou službu stanovenou zákonem namísto povinné vojenské služby,
c)
službu
vyžadovanou na základě zákona v případě živelných pohrom, nehod nebo
jiného nebezpečí, které ohrožuje životy, zdraví nebo značné majetkové hodnoty,
d)
jednání
uložené zákonem pro ochranu života, zdraví nebo práv druhých.
Čl. 26
odst. 1 - Každý má právo na
svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a
provozovat jinou hospodářskou činnost.
odst. 2 - Zákon může stanovit
podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností.
odst. 3 - Každý má právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací.
Občany, kteří toto právo nemohou bez své viny vykonávat, stát v přiměřeném
rozsahu hmotně zajišťuje, podmínky stanoví zákon.
odst. 4 - Zákon může stanovit
odchylnou úpravu pro cizince.
Čl.
27
odst. 2 - Odborové organizace vznikají nezávislé na státu. Omezovat
počet odborových organizací je nepřípustné, stejně jako zvýhodňovat některé z
nich v podniku nebo v odvětví.
odst. 4 - Právo na stávku je zaručeno za podmínek stanovených zákonem,
toto právo nepřísluší soudcům, prokurátorům, příslušníkům ozbrojených sil a
příslušníkům ozbroj-jených sborů.
ZÁKON č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
Základní právní předpis pracovního práva |
Zákon č.
262/2006 Sb., zákoník práce, který nahradil zákon č. 65/1965 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „první zákoník práce“), nabyl
účinnosti dnem 1. ledna 2007. Ještě před nabytím účinnosti byl změněn
s účinností od 31. prosince 2006 zákonem č. 585/2006 Sb. Tím, bohužel, nebyla novelizační smršť zákoníku práce
vyčerpána, naopak v dalších letech nabyla na intenzitě. Tím, a to nejen
v pracovním právu, je porušována jedna ze základních zásad právního státu,
kterou je právní jistota. K obsahové náplni této významné zásady patří též
právo každého se co možno nejsrozumitelněji seznámit s právem. Zákoník
práce tuto možnost ovšem citelně popírá, čemuž nasvědčuje rozsáhlý počet
jeho novel, kterých je v současné době více jak padesát.
V uvedené
souvislosti je možno se zamyslet i nad současnou kvalitou našeho právního řádu.
Jak je výše uvedeno má každý občan ČR právo na kvalitní, srozumitelné a čitelné
právní předpisy, což v sobě zahrnuje i jejich stabilitu, která patří mezi znaky
právního státu. Je ovšem možno konstatovat, že zmíněna stabilita je
v reálné praxi poněkud zpochybňována značnou nadprodukcí právních
předpisů, což jejich cílovým subjektům zásadně znemožňuje orientaci
v právních předpisech a v jejich poznání. Bohužel i zákoník práce
intenzitou svých novelizací potvrzuje tento stav.
SYSTEMIZACE
ZÁKONÍKU PRÁCE
Část |
Upravuje |
§ - § |
První |
Všeobecná ustanovení |
1- 29 |
Druhá |
Pracovní poměr |
30 - 73 |
Třetí |
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr |
74- 77 |
Čtvrtá |
Pracovní doba a doba odpočinku |
78- 100 |
Pátá |
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci |
101 - 108 |
Šestá |
Odměňování za práci, odměna za pracovní pohotovost a srážky
z příjmu z pracovněprávního vztahu |
109 - 150 |
Sedmá |
Náhrady výdajů poskytovaných zaměstnanci v souvislosti
s výkonem práce |
151 - 190 |
Osmá |
Překážky v práci |
191 - 210 |
Devátá |
Dovolená |
211 - 223 |
Desátá |
Péče o zaměstnance |
224 - 247 |
Jedenáctá |
Náhrada majetkové a nemajetkové újmy |
248 - 275 |
Dvanáctá |
Informování, projednání v pracovněprávním vztahu a oprávnění
odborové organizace, rada zaměstnanců a zástupce pro oblast bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci |
276 - 299 |
Třináctá |
Společná ustanovení |
300 - 363 |
Čtrnáctá |
Přechodná a závěrečná ustanovení |
364 – 396 |
VZTAH ZÁKONÍKU PRÁCE A OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU
Základní právní předpis soukromého práva |
V počátečním období
rekodifikace civilního práva bylo v souladu s jeho historickými
tradicemi poměrně intenzivně zvažováno, že by připravovaný nový občanský zákoník
upravoval celou soukromoprávní právní oblast. Hovořilo se o komplexní úpravě
práva občanského, obchodního, rodinného i pracovního v jediném
zákoníku. Svou samostatnou právní úpravu však zákoník práce obhájil.
V lednu roku 2014 nabyl účinnosti zákon
č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, který se ve svém úvodním ustanovení (§ 1)
prezentuje jako univerzální kodex v oblasti soukromého práva. Za této
situace samozřejmě zasahuje do celé řady právních předpisů, včetně
pracovněprávní problematiky. V některých případech zde pouze potvrzuje
dosavadní praxi, jinde zjednodušuje či zásadně mění pracovněprávní pravidla.
Současně zavádí i některé zásadní legislativní pojmy s dosahem do
pracovněprávních vztahů. Je třeba upozornit
i na to, že od ledna 2014 nabyl účinnosti tzv. změnový zákon č. 303/2013 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím rekodifikace soukromého práva. V jeho části šedesátésedmé jsou vymezeny novelizační ustanovení (45)
zákoníku práce.
ZÁSADA SUBSIDIARITY
Již Ústavní soud přispěl
svým nálezem ke změně dotýkající se předchozí aplikace
delegačního principu v zákoníku
práce. Učinil tak před novelou zákoníku práce
k 1. 1. 2012 zrušením tehdejšího znění § 4, který
upravoval vzájemný vztah zákoníku práce a občanského zákoníku na základě
principu delegace. Podle něj bylo možno použít ustanovení občanského zákoníku
pouze pokud na něj zákoník práce přímo odkazoval. Ústavní soud dospěl k závěru,
že metoda delegace použitá v tehdejším znění § 4 podpůrné uplatnění
občanského zákoníku v pracovněprávních vztazích podstatně omezila, čímž do
jisté míry zpřetrhala základní funkční vazby k soukromému právu, a současně
vnesla do pracovněprávních vztahů značnou míru nejistoty. V souvislosti se
zrušením tehdy platného § 4 vztah zákoníku práce a občanského zákoníku využíval
a i nadále bude využívat principu subsidiarity (podpůrnosti), tj. podpůrného
použití občanského zákoníku
i na pracovněprávní vztahy.
V souladu
s tímto principem se pracovněprávní vztahy nadále řídí zákoníkem práce.
Není-li však možno použít zákoník práce, řídí se tyto vztahy občanským
zákoníkem, ale vždy v souladu se základními
zásadami pracovněprávních vztahů.
§ 1a ZÁKONÍKU PRÁCE (základní zásady)
(1) Smysl a
účel ustanovení tohoto zákona vyjadřují i základní zásady pracovněprávních
vztahů, jimiž jsou zejména
a) zvláštní zákonná ochrana postavení
zaměstnance,
b) uspokojivé a bezpečné podmínky pro výkon
práce,
c) spravedlivé odměňování zaměstnance,
d) řádný výkon práce zaměstnancem v souladu s
oprávněnými zájmy zaměstnavatele,
e) rovné zacházení se zaměstnanci a zákaz jejich
diskriminace.
(2) Zásady
zvláštní zákonné ochrany postavení zaměstnance, uspokojivých a bezpečných
pracovních podmínek pro výkon práce, rovného zacházení se zaměstnanci a zákazu
jejich diskriminace vyjadřují hodnoty, které chrání veřejný pořádek.".
Občanský zákoník ve svém ustanovení § 2401 výslovně stanoví, že
Ø pracovní poměr, jakož i práva a povinnosti
zaměstnance a zaměstnavatele z pracovního poměru, upravuje jiný zákon
(zákoník práce) a
Ø
totéž platí
v rozsahu stanoveném jiným zákonem o smlouvách o výkonu závislé
práce, zakládajících mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem obdobný
závazek,
tzn. výkon závislé práce.
Je tedy jasné, že i po nabytí účinnosti občanského
zákoníku se tento na pracovněprávní vztahy použije až tehdy,
jestliže uvedenou problematiku zákoník práce neobsahuje.
V souladu s ustanovením § 4 občanského zákoníku přitom není nutná
žádná speciální právní úprava ani žádný zvláštní odkaz na možné použití
občanského zákoníku.
V uvedeném paragrafu nového občanského
zákoníku je i věta, na základě které se jeho ustanovení o ochraně
spotřebitele nepoužijí na práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele.
Taková ustanovení se v pracovněprávních vztazích dosud nepoužívala
a nelze předpokládat, že by se po účinnosti nového občanského zákoníku používat
začala.
Ustanovení § 4b zákoníku práce stanoví, kdy se
může zaměstnavatel od tohoto zákona odchýlit, jestliže to není výslovně
zakázáno, nebo to z povahy ustanovení zákoníku práce nevyplývá. Od roku
2014 došlo k významnému zjednodušení tohoto ustanovení.
K ustanovením, která určují zaměstnancovo právo v nižší nebo vyšší
míře, než stanovuje zákoník práce nebo kolektivní smlouva jako nejméně nebo
nejvýše přípustnou, se nepřihlíží.
Tím je zákonem zaručen takzvaný minimální
standard.
Zákoník práce
Pracovněprávní vztahy se
řídí tímto zákonem; nelze-li použít tento zákon, řídí se občanským zákoníkem, a
to vždy v souladu se základními zásadami pracovněprávních vztahů.
§ 4a
(1)
Odchylná úprava práv nebo povinností v pracovněprávních vztazích nesmí být nižší nebo vyšší, než je
právo nebo povinnost, které stanoví tento zákon nebo kolektivní smlouva jako
nejméně nebo nejvýše přípustné (poznámka autora: pro nadbytečnost byly vypuštěny odkazy na
ustanovení
(§ 118 odst.
(2)
Podle odstavce 1 může dojít k odchylné úpravě smlouvou, jakož i vnitřním
předpisem; k úpravě povinností zaměstnance však smí dojít jen smlouvou mezi
zaměstnavatelem a zaměstnancem.
(3)
Od ustanovení uvedených v § 363 je možné se odchýlit jen ve prospěch
zaměstnance.
(4)
Vzdá-li se zaměstnanec práva, které mu tento zákon, kolektivní smlouva nebo
vnitřní předpis poskytuje, nepřihlíží se k tomu (poznámka autora: přesun z dosavadního
§ 19).
Nový občanský
zákoník se tak nepoužije:
·
jestliže je
záležitost upravena zákoníkem práce,
·
v souladu s citovaným ustanovením § 4a zákoníku
práce se pro pracovněprávní vztahy
nepoužijí ustanovení občanského zákoníku o
§ smlouvě ve prospěch
třetí osoby,
§ zadržovacím právu,
§ vymíněném
odstoupení od smlouvy,
§ společných
závazcích a právech,
§ smlouvě
s přesnou dobou plnění a
§ postoupení
pohledávky.
Při použití nového občanského zákoníku
v pracovněprávních vztazích nadále platí pravidlo, „co zákon nezakazuje, to dovoluje“ neboli „co není zakázáno, je dovoleno“.
Uvedené výjimky se využívají v určení
příplatků za noční práci (§ 116) a příplatků za sobotu a neděli (§ 118), kdy je
možné sjednat jinou minimální výši příplatku a způsob určení příplatku.
V ostatních případech nižší příplatky, než určuje zákoník práce, stanovit
nelze.
K zapamatování
|
APLIKACE OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU V PRACOVNĚPRÁVNÍCH
VZTAZÍCH |
ObZ SE NA
PPV POUŽIJE |
POUZE ZA PODMÍNKY (§ 4b ZP), ŽE |
F
pokud to zákoník práce výslovně
nevylučuje, F
pokud zákoník práce nemá vlastní
použitelnou úpravu, F
způsob použití právní úpravy občanského zákoníku pak musí být
v souladu se základními zásadami pracovněprávních vztahů. |
■ odchylná úprava práv nebo povinností
v pracovněprávních vztazích nesmí být nižší nebo
vyšší, než je právo nebo povinnost, které stanoví ZP nebo
kolektivní smlouva jako nejméně nebo nejvýše přípustné,
■ k
takové odchylné úpravě může dojít smlouvou, jakož
i vnitřním předpisem; k úpravě povinností
zaměstnance však smí dojít jen smlouvou mezi zaměstnavatelem
a zaměstnancem,
■ od ustanovení
uvedených v § 363 je možné se odchýlit jen ve prospěch
zaměstnance,
■ jestliže se zaměstnanec vzdá práva, které mu tento zákon,
kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis poskytuje, nepřihlíží se
k tomu. |
PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH USTANOVENÍ OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU S PŘÍMÝM (SUBSIDIÁRNÍM)
DOPADEM NA PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY |
·
§ 1 a následující - základní zásady, obecná
ustanovení, ·
§ 15 a následující - osoby (fyzické a
právnické), právní osobnost (dříve označené jako způsobilost k právním
úkonům), ·
§ 23 a následující - fyzické osoby,
osobnost člověka, ·
§ 118 až § 435 - právnické osoby, ·
§ 545 a následující - právní skutečnosti - právní jednání
(dosud právní úkony) ·
§ 574 a následující - neplatnost
právních jednání, ·
§ 589 a následující - relativní
neúčinnost, ·
§ 605 a následující - počítání času, ·
§ 609 a následující - promlčení, ·
§ 629 a následující - promlčecí lhůty, ·
§ 654 - prekluze, ·
§ 2045 - dohoda o srážkách ze mzdy nebo
jiných příjmů, ·
§ 2048 - smluvní pokuta, ·
§ 2401 - pracovní poměr, ·
§ 3025 a § 3046 - odborové organizace |
VÝZNAMNÉ
OBČANSKOPRÁVNÍ POJMY S APLIKACÍ
[1]
Rada Evropy (anglicky Council of
Europe, CoE) je mezivládní organizace sdružující v současné době 47 zemí.
Členství je otevřené všem evropským zemím, které akceptují a zaručují právní
stát, základní lidská práva a
svobodu pro své občany. Československo vstoupilo do Rady Evropy roku |