Týden 1
1
ÚVOD
- VYMEZENÍ RELEVANTNÍCH VEŘEJNOPRÁVNÍCH
POJMŮ
Rychlý náhled kapitoly
|
Výklad problematiky pracovního práva ve veřejné správě
je nezbytně podmíněn znalosti obsahu pojmů a struktury veřejné správy. Úvodní část studijního textu je proto věnována
jejich rámcovému výkladu.
Cíle kapitoly
|
Nabýt povědomí o základních institutech veřejné správy, což
umožní orientaci ve vymezení následujících pracovněprávních či služebně
právních vztazích.
Klíčová slova kapitoly
|
Veřejná moc, státní moc, nestátní veřejná moc, státní správa,
územní samospráva, decentralizace, dekoncentrace.
1.1
VEŘEJNÁ MOC
Pojem „veřejná moc“ není v současné době definičně
vymezen, nicméně je možno k tomu aplikovat dřívější stanovisko Ústavního
soud ČSFR, které fakticky převzal
a akceptuje i Ústavní soud ČR.
Definice
|
Veřejná moc je
taková moc, která autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech subjektů, ať
již přímo, nebo zprostředkovaně, přičemž subjekt, o jehož právech nebo povinnostech
rozhoduje orgán veřejné moci, není v rovnoprávném postavení
s tímto orgánem a obsah rozhodnutí tohoto orgánu nezávisí od vůle subjektu[1].
Od moci jako
takové, to je obecné schopnosti vnutit a vynutit určitý způsob chování jiného
subjektu, kterou má nejen stát ale i jednotlivec (např. rodič) se veřejná moc
podstatně liší tím, že její subjekty ji uskutečňuji
jednak nikoliv v osobním, nýbrž ve veřejném zájmu
a k zabezpečení veřejného zájmu.
Veřejná moc
je tak nástrojem zabezpečování žádoucích vztahu ve společnosti. Oproti státní moci však vyjadřuje sílu celé
občanské společnosti v hranicích státu nebo i jeho územní části. Sílu
způsobilou prosadit vytvoření a zabezpečení určitých všeobecně uznávaných a
chtěných společenských vztahů, třeba i proti vůli státní moci. Obsah pojmu moc
veřejná je tak širší než pojmu moc státní, když tato moc je součásti moci
veřejné. Z toho vyplývá, že moc
veřejná je vykonávána jak
■ orgány státní moci tj. orgány mocí
Ø zákonodárné,
Ø výkonné,
Ø soudní, tak
■ dalšími nestátními subjekty, zejména orgány
samosprávy (územními, zájmovými), tzv. veřejnoprávními subjekty.
STÁTNÍ
MOC
Státní moc je tak druhem
veřejné moci. Disponuje
ji sám stát a zabezpečuje ji prostřednictvím zvláštního aparátu, označovaného
jako státní mechanismus.
Definice
|
Státní moc je často
charakterizována jako
„schopnost
státu vnutit svou vůli subjektům, které jsou v dosahu jeho právního
řádu“.
Slouží jako prostředek organizace a řízení
společenských vztahů uvnitř určité státní formy společnosti.
V novějším pojetí je státní moc chápána jako zastupitelská demokracie, která je
rozšířená o přímou demokracii (spoluúčast občanů).
Podle ústavního zákona č. 1/1993
Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, je zdrojem veškeré
státní moci lid, který tuto moc vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné,
výkonné a soudní.[2]
MOC ZÁKONODÁRNÁ [3]
Zákonodárství
obecně představuje tvorbu a přijímání zákonů zákonodárnými orgány,
tj. oprávnění k vydávání zákonů.
Jedná se o jednu z nezávislých součásti státní moci
(vedle moci výkonné a soudní) svěřené zákonodárci.
Zákonodárce
je orgánem vykonávajícím zákonodárnou moc.
Tím je v ČR dvoukomorový Parlament. Komory tvoří Poslanecká
sněmovna Parlamentu ČR a Senát.
Oprávnění
zákonodárce upravovat prostřednictvím zákonů různé oblasti společenských vztahů
vyplývá z Ústavy ČR[4].
Zákonodárce
pak již při vydávání zákonů není ničím omezen, může normovat kteroukoli oblast
společenských vztahů, aniž by k tomu potřeboval zvláštní zmocnění. Nicméně při
tom nesmí překročit ústavní rámec. Stalo-li
by se tak může Ústavní soud předmětný zákon nebo jeho část zrušit.
MOC VÝKONNÁ – EXEKUTIVA
Další součásti státní
moci je moc výkonná. Je vykonávána
orgány výkonné moci,
kterými jsou v ČR zejména
prezident, vláda a orgány veřejné správy.
K jejích základním úkolům zejména orgánů veřejné správy patří výkon
zákonů přijatých moci zákonodárnou. Z uvedeného je možno dovodit, že:
■ zákonodárné orgány zákony
vytváří,
■ orgány veřejné správy zákony provádí.
Na tom nic
nemění skutečnost, že veřejná správa se
sice podílí
Ø na přípravě zákonů (např.
zákonodárná iniciativa krajů), nicméně její
vůle není pro přijetí zákonů rozhodující.
Ø na tvorbě
práva (vydávání podzákonných právních předpisů – nařízení vlády,
vyhlášky ústředních správních úřadů, obecně závazných vyhlášek a nařízení krajů
i obcí), nicméně se nejedná o
zákonodárství, ale o odvozenou normotvorbu,
tj. vydávání právních předpisů „na
základě zmocněni v zákoně, k provedení zákona a v jeho mezích“.
Bylo–li výše
uvedeno, že veřejná správa je projevem výkonné moci ve státě můžeme
ji vymezit i z negativního hlediska, a to jako státní činnost, která je státem vykonávána vedle zákonodárství a
soudnictví.
MOC SOUDNÍ
Moc soudní vykonávají
nezávisle soudy, které jsou podle stupňů rozhodování a působností uspořádány do
soudní soustavy. Jejich cílem je zákonem stanoveným způsobem zajišťovat v :
Ø občanskoprávním
řízení ochranu subjektivních práv,
Ø trestním
řízení rozhodovat o vině a trestu za trestné činy,
Ø správním
soudnictví přezkoumávat akty orgánů veřejné správy,
Ø ústavním
soudnictví rozhodovat o souladu právních předpisů i rozhodnutí
s ústavou,
Ø dalších
věcech, které jsou jim zákonem svěřeny.
Svou
podstatou je i soudnictví výkonnou činnosti orgánů státu, tedy
prováděním
(výkonem) zákonů. Rozlišující znaky s veřejnou správou však nalezneme
v případě
jejich:
v funkčního
rozlišení, když soudnictví představuje nalézání práva ve sféře
soukromých i veřejných zájmů, v případě veřejné správy nejde o primárně o
nalézání práva, ale zejména o realizaci
zájmů veřejných v mezích práva,
v organizačního
rozlišení, když oproti
veřejné správě je soudnictví realizováno
orgány, které si jsou vzájemně rovny, a i přes hierarchické uspořádání
jejich
soustavy jsou na sobě, co se týče jejich nadřízenosti a podřízenosti a
z toho vyplývající vázanosti příkazy výše postavených orgánů, zcela
nezávislé. Nezávislí jsou ve svém rozhodování i jednotliví soudci.
v
vSoustava
soudní se takto vyznačuje koordinaci. Soustava orgánů veřejné správy spíše
subordinaci, tj. nadřízenosti a podřízenosti, vč. z toho vyplývající
vázanosti příkazy výše postavených orgánů,
v
1.2
ZBÝVAJÍCÍ
VEŘEJNÁ MOC
Jedná se o tu část veřejné moci,
která je v příslušném rozsahu svěřena
státem subjektům nestátního charakteru ke správě veřejných záležitostí.
Tím je současně od státní moci odvozena a
nemůže s ní být v rozporu. Projevuje se jako decentralizovaná
státní moc a její subjekty společně se státem zabezpečují správu státu, jakožto veřejnou správu.
Zmíněné
subjekty jsou nazývány veřejnoprávními samosprávnými korporacemi, které
se člení na :
● územní
veřejnoprávní korporace, kterými jsou
•
základní územně samosprávné celky (obce),
•
vyšší územně samosprávné celky (kraje),
● zájmové
veřejnoprávní korporace (neúzemního charakteru), mezi které patří
např. veřejnoprávní korporace
s povinným členstvím (lékařská komora, komora daňových
poradců, notářská komora, advokátní komora, stomatologická komora),
veřejnoprávní korporace s nepovinným členstvím (hospodářská a agrární
komora) či vysoké školy.
Nestátní
subjekty sice svou subjektivitu odvozují od státu nicméně se od
státních orgánu odlišují zejména vlastní právní subjektivitou a z
toho vyplývajícími :
- vlastním
majetkem,
- vlastní
odpovědnosti,
- vlastními
volenými orgány apod.
|
|
Veřejná moc je taková moc, která autoritativně rozhoduje o právech a
povinnostech subjektů, ať již přímo, nebo zprostředkovaně, přičemž subjekt,
o jehož právech nebo povinnostech rozhoduje orgán veřejné moci, není v
rovnoprávném postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí tohoto orgánu
nezávisí od vůle subjektu. |
VEŘEJNÁ MOC |
STÁTNÍ A
NESTÁTNÍ VEŘEJNÁ MOC |
|
|
|
STÁTNÍ |
ZÁKONO- DÁRNÁ |
VÝKONNÁ |
SOUDNÍ |
NESTÁTNÍ
vykonávána samosprávnými orgány - |
VEŘEJNÁ
SPRÁVA |
Ústřední správní úřady Územní správní úřady |
Vyšší územní samosprávné celky Základní územní samosprávné celky
(veřejnoprávní korporace) |
ÚZEMNÍ |
ZÁJMOVÁ |
SAMOSPRÁVA vykonávána nestátními veřejnoprávními
korporacemi |
Organizační
pojetí |
Ústřední
správní úřady |
Ministerstva a jiné ústřední správní úřady |
Územní |
Územní správní úřady |
Dekoncentrovaná
státní správa územní - regionální |
Vyšší územně samo-správné celky KRAJE |
Přenesená působnost |
Samostatná působnost |
Základní územně samo správné celky - OBCE |
Samostatná působnost |
Přenesená působnost |
VEŘEJNÁ SPRÁVA podzákonná, výkonná, nařizovací |
Zájmová |
Ústava
čl. 105 „Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy,
stanoví-li to zákon“ = přenesená státní správa |
STÁTNÍ SPRÁVA vykonávána
státními správními úřady |
Státní
úředníci a zaměstnanci ve služebních úřadech vykonávající státní službu ve
služebním nebo pracovním poměru
Úředníci
a zaměstnanci územně samosprávných celků vykonávající veřejnou správu
v pracovním poměru
Státní
úředníci a zaměstnanci ve služebních úřadech vykonávající státní službu ve
služebním nebo pracovním poměru |
Úředníci
a zaměstnanci územně samosprávných celků vykonávající veřejnou správu
v pracovním poměru |
1.3
1.3
VEŘEJNÁ SPRÁVA
Správa veřejných záležitostí |
Vztahy mezi subjekty, regulace jejich chování v každé
organizované společnosti ovlivňuji každého člena. Tyto vztahy přímo nebo
nepřímo ovlivňují a vymezují jednání i seberealizaci člověka. Jak je výše
uvedeno, je taková společnost
v zájmu svého bezkonfliktního vývoje, oprávněná
předmětné vztahy, mechanizmy a procesy organizovat a řídit. Hovoříme pak o
správě veřejných záležitosti, tj. o veřejné správě, jejíž systém fungování pak
vychází z principu, že svoboda jednoho občana končí tam, kde začíná
ohrožovat svobodu jiného občana[5].
Lze konstatovat, že žádný právní předpis používající pojmu
veřejná správa neobsahuje její definici.
Německý administrativista E. Forsthoff dokonce prohlásil, že veřejná správa může být jen popsána, nikoli
však definována.[6]
Definice
|
Na základě výše uvedeného je snad možno veřejnou správu charakterizovat jako :
“soustavu řídících i výkonných
činností, které vyplývají z objektivní potřeby organizovaného uspořádání
společnosti a jsou na území státu zabezpečovány specifickými
orgány veřejné správy“.
V současném pojetí tak
chápeme veřejnou správu v ČR jako systém složeny z části
(subsystému), kterou je státní správa a z části (subsystému) tvořené
samosprávou. Nicméně za součást veřejné správy je vedle správy území státu, krajů
a obcí, správy veřejných financí, správy užívání veřejných věcí a zařízení
považována i správa veřejných záležitostí. Její smysl je dán:
“objektivní
potřebou existence organizovaného a řízeného uspořádání společnosti
prostřednictvím vytváření pro cílové subjekty přijatelných
○
vnitřních vztahů,
○
souborů mechanismu,
○řídících
procesů
v zájmu bezkonfliktního vývoje
společnosti“.
Veřejná
správa je formou společenského řízení. Jde tedy o řízení lidí lidmi.
Vykonavateli
veřejné správy jsou lidé (způsobilé fyzické osoby, které jsou v přímém kontaktu s jejími adresáty, tj. cílovými
subjekty veřejné správy) a
lidmi jsou také adresáti jejího působení.
1.4
VEŘEJNÝ
SEKTOR
Ve společnosti
má veřejný sektor významnou a nezastupitelnou roli. Oproti soukromé sféře
(soukromým podnikům – soukromoprávním korporacím), které vyvíjejí aktivity
směřující zejména k dosažení maximálních
ekonomických efektů, tedy zisku a s jejichž pomocí uspokojují své vlastní
potřeby, je smyslem fungování veřejného
sektoru a jeho organizací především uspokojování
nikoli vlastních
potřeb, nýbrž potřeb cizích.
Zásadním cílem není cíl ekonomický, nad ním
vždy převažuji cíle společenské.
To je v první řadě zajištění veřejných statků a služeb,
které
občanům zajistí základní životní a sociální potřeby, jako je péče o
zdraví, bezpečnost, možnost bydlení, vzdělávání, kulturní a společenské vyžití,
sociální služby, informování, vzájemná pomoc apod.
Zajištění veřejných statků a služeb |
Jedná se zpravidla o takové statky a služby, které
jsou ekonomicky neefektivní, a
tedy pro soukromé organizace nezajímavé. Jsou vždy, na rozdíl od
soukromých statků
a služeb, financovány z veřejných
zdrojů, musí být přístupné všem,
z jejich spotřeby nemůže být nikdo vyloučen. Pro úspěšné naplňování svého
poslání musí dobře fungovat komunikace mezi všemi úrovněmi veřejné správy
(státní – ústřední, krajské, obecní)
a mezi všemi ostatními aktéry, kterým jsou služby primárně určeny.
Veřejný sektor je zastoupen především
veřejnou správou, kterou tvoří soustava institucí
s centrální nebo územní působností. Hovoříme pak o státní
správě a samosprávě.
Rozlišování veřejného a soukromého sektoru
nachází odezvu i v pracovněprávních vztazích, konkrétně např.
v ustanoveních o odměňování za prací. V soukromé –
nestátní sféře je za práci poskytována mzda, kdežto ve státní sféře plat[7].
1.5
ZAMĚSTNANCI VEŘEJNÉ SPRÁVY
Personální
základ veřejné správy je založen na tom, že veřejná správa je formou
společenského řízení. Jde tedy o
řízení lidí lidmi.
Právní předpisy nestanoví pouze vůči jakému
okruhu osob je veřejná správa adresována, určují rovněž, které osoby a
s jakými předpoklady mohou veřejnou správu vykonávat.
Vykonavatele veřejné správy |
Vykonavateli
veřejné správy jsou lidé a lidmi jsou také adresáti jejího působení. Z hlediska
funkčnosti je proto důležité právně reglementovat specifické podmínky
a požadavky na personální
obsazování institucí veřejné správy.
Oporou takového požadavku je nepochybně skutečnost, že bezprostředními
vykonavateli veřejné správy jsou v naprosté většině
způsobilé fyzické osoby, které
jsou v přímém kontaktu
s jejími
adresáty (cílovými subjekty veřejné správy). Na místě svého pracovního či
funkčního
zařazení pak reprezentují nejen sebe, ale především jsou reprezentanty
příslušného úřadu, obce, kraje a státu.
Zaměstnancem
veřejné správy zpravidla rozumíme,
fyzickou
osobu, která je k veřejné správě vázána na základě svého pracovního nebo
obdobného vztahu (služebního).
Zaměstnanci veřejné správy |
Právní postavení veřejných zaměstnanců |
Bezprostředními
vykonavateli veřejné služby jsou tak její
zaměstnanci zařazení do příslušných orgánů veřejné moci, potažmo orgánů veřejné
správy. Nicméně oproti
zaměstnancům soukromé sféry (nestátního sektoru) vykonávajících tzv. závislou
prací, vymezenou pouze zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce, ve znění
pozdějších
předpisů (dále jen zákoník práce) je právní regulace činnosti osob
vykonávajících
veřejnou službu obsahem rozsáhlejší škály právních předpisů. Tato situace je
dána tím,
že výkon veřejné správy je vnitřně strukturovaný a právě podle personálního
zařazení fyzických osob do příslušného veřejnoprávního orgánu se rozlišuje
právní regulace jejich činnosti při výkonu práce.
STRUKTURA
VYKONAVATELŮ – ZAMĚSTNANCŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY Zaměstnancem
veřejné správy zpravidla rozumíme, fyzickou
osobu, která je k veřejné správě vázána na základě svého pracovního
nebo obdobného vztahu (služebního). |
v zaměstnanci
zařazení do státních úřadů nebo orgánů obcí a krajů (služebních úřadů), kteří
však nevykonávají státní správu ani samosprávu, ale jsou pracovně činní
jako servisní a obslužný personál; jejich pracovně právní postavení je
upraveno pouze zákoníkem práce a výše
uvedené zvláštní právní předpisy se na ně zpravidla nevztahují. |
v úředníci, přičemž
tyto je třeba podle místa výkonu služby členit na |
■
státní úředníky
zařazené do orgánu státní správy – služebních úřadů |
■
úředníky územně samosprávných celků
pracovně zařazených do úřadů obcí či krajů a zajišťující výkon přenesené
státní správy (decentralizovaná státní služby) a samosprávy; jejich pracovně právní
postavení je právně vymezeno prvotně zvláštní právním předpisem, tj. zákonem č.
312/2002 Sb. 312/2002 Sb., o úřednících územních
samosprávných celků, ve znění pozdějších přepisů (dále zákon o úřednících
nebo úřednický zákon), ke kterému má
zákoník práce opět pouze subsidiární
postavení, |
1.6
VEŘEJNÁ SLUŽBA
Jak bylo uvedeno v úvodu,
používá se pro obecné vymezení činnosti a označení právního postavení veřejných
zaměstnanců pojmu veřejná služba.
V užším smyslu se pod tento pojem zařazuje jen
právní postavení a činnost
Ø úředníků 1.7
PRACOVNÍ
POMĚR A SLUŽEBNÍ POMĚR
V úvodu obecného pojednání o
pracovním právu je třeba zmínit význam a vztah pojmů pracovní poměr a služební poměr při
výkonu veřejné správy. Zásadní je, že
oba tyto poměry jsou součásti pracovněprávních vztahů v uvedené
oblasti.
- Služební poměr je spojen s výkonem závislé práce ve státní službě tj.
při výkonu státní správy. Jedná se o poměr veřejnoprávní,
což má za následek, že řízení ve věcech služebního poměru je (klasickým)
správním řízením (rozhodování s ním spojené představuje výkon veřejné
moci) , ve kterém nadřízený služební funkcionář vystupuje jako správní orgán (ve vrchnostensky
nadřazeném postavení). Služební poměr tak např. nevzniká pracovní
smlouvou ale rozhodnutím o přijetí do služebního poměru a všechna rozhodnutí vydaná ve věcech služebního poměru pak běžně podléhají přezkumu ve správním soudnictví ve smyslu § 65 odst. 1
s. ř. s., a tedy se jedná o úkony správního orgánu, jimiž se autoritativně
zakládají,
mění, ruší nebo závazně určují jeho práva nebo povinnosti[8].
- Pracovní poměr je obecně typickým poměrem soukromoprávním když jeho účastníci mají rovné postavení. Zahrnuje
pracovněprávní vztahy jak v nestátní
sféře tak výkon závislé práce zaměstnanců všech územně samosprávných celků
a zaměstnanců státní správy, kteří však nevykonávají jako závislou činnost státní správu, ale jejich pracovní činnost zahrnuje ve státní správě obslužné a servisní činnosti. Základní pracovní poměr zde proto vzniká zejména pracovní smlouvou.
Schéma
aplikace pracovního a služebního poměru.
ZÁKONÍK PRÁCE (262/2006 Sb.) PRACOVNÍ POMĚR |
ZÁKON O
STÁTNÍ
SLUŽBĚ (234/2014 Sb.) SLUŽEBNÍ POMĚR PRACOVNÍ POMĚR |
pracovní smlouvou |
jmenováním |
Vznik pracovní smlouvou --úředníci a
zaměstnanci |
Vznik jmenováním - ved. úředníci / ved. úřadu |
Vznik jmenováním - představení |
Vznik pracovní smlouvou státní zaměstnanci (výkon obslužných a servisních činnosti) |
DOHODY O PRACÍCH
KONANÝCH MIMO PRACOVNÍ POMĚR |
Dohoda o pracovní činnosti
|
Příklad zvláštní úpravy PPV ZÁKON O
ÚŘEDNÍCÍCH ÚSC (312/2002 Sb.) PRACOVNÍ POMĚR |
Vznik rozhodnutím státní zaměstnanci (výkon správních činností) |
§ 6
Dohoda o provedení práce |
[1] Usnesení
Ústavního soudu ze dne 25. 11. 1993, U 3/2 SbNU, sp. zn. II. ÚS 75/93
[2] Klasickou teorii o rozdělení státní
moci na moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní vypracoval v první
polovině 18. století francouzský ideolog osvícenectví CH. L. MONTESQUIEU žijící
v létech 1689 - 1755.
[3] Latinsky „potestas legislativa“
[4] Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů
[5] Již prvotní
křesťané a později i katolický filozof
sv. Tomáš Akvinský (1225 –7.3.1274)
učil, že veřejné – obecné blaho
(salus publica - commune), má přednost před blahem jedince (salus persona). Od toho také historické pravidlo Salus
Populi Suprema Lex Esto - Blaho lidu nechť je nejvyšším zákonem.
[6] Forsthoff, E.: Lehrbuch des
Verwaltungsrecht, sv.1, München, Beck, 1973
[7] Výjimkou např. odměňování na vysokých
školách podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších
předpisů. Odměna za prací je zde poskytována ve formě mzdy.
[8] Nejvyšší správní soud ve své rozhodovací praxi opakovaně deklaroval, že
řízení ve věcech (veřejnoprávního) služebního poměru je správním řízením, ve
kterém služební funkcionář vystupuje jako správní orgán, tedy orgán vůči osobě
ve služebním poměru ve vrchnostensky nadřazeném postavení. Tento právní názor
vyplývá např. z rozsudků Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 9. 2011, č. j. 3
Ads 79/2011-62, ze dne 30. 4. 2012, č. j. 4 Ads 153/2011-75, či ze dne 27. 11.
2013, č. j. 3 Ads 133/2012-19, ze dne 31. 7. 2014, č. j. 6 As 102/2014-39, a
řady dalších.