Týden 4
1
PŘEDMĚT (PŮSOBNOST) ZÁKONŮ VEŘEJNÉ SLUŽBY
Rychlý náhled kapitoly
|
Obdobně jako u předchozí kapitoly je zde řešen jeden ze
základních institutu každé právní disciplíny, a to její předmět či působnost.
Výklad je zde soustředěn na předmět obou zvláštních právních předpisů
upravujících pracovněprávní vztahy ve veřejné správě. Těmi jsou zákon o státní
službě a zákon o úřednících územně samosprávných celků. Jejich předmět je zde vymezen
z hlediska pozitivního i negativního. Přehled je zpracován formou
srovnávacích tabulek. Text kapitoly je zapotřebí sdílet s následující 5.
kapitolou, která upravuje navazující předmět zákoníku práce.
Cíle kapitoly
|
Kapitola umožňuje
studentům :
-
získat přehled o předmětu (působnosti) zákona o
státní službě
-
získat přehled o předmětu (působnosti) zákona o
úřednících územně samosprávných celků
-
v obou případech je rozbor proveden
z hlediska pozitivního
a negativního vymezení.
Klíčová slova kapitoly
|
Předmět, působnost, obsah, zákon, služební vztah, státní
služba, služební poměr, pracovní poměr, úředník, zaměstnanec, pojmy.
1.6
PŮSOBNOST ZÁKONA O STÁTNÍ SLUŽBĚ
Předmětnou působnost je možno vymezit v následujícím
obrazci takto :
1.6.1
POZITIVNÍ VYMEZENÍ
Zákon
upravuje :
● právní
poměry státních zaměstnanců vykonávajících ve správních úřadech státní
správu,
● organizační
věci státní služby,
● služební
vztahy státních zaměstnanců,
● odměňování
státních zaměstnanců,
● řízení
ve věcech služebního poměru.
● organizační věci týkající
se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním
pracovněprávním vztahu.
Zákon se nevztahuje na:
● člena
vlády, jeho poradce a na zaměstnance, který vykonává další činnosti pro
člena vlády, včetně zaměstnance zařazeného v kabinetu člena vlády,
●vedoucího
Úřadu vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) a zaměstnance, který
vykonává činnosti pro vedoucího Úřadu vlády,
●náměstka člena vlády a zaměstnance,
který vykonává činnosti pro náměstka člena vlády,
● člena
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
● předsedu
a člena Rady Českého telekomunikačního úřadu,
●předsedu
a místopředsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,
●předsedu
a místopředsedu Energetického regulačního úřadu,
●předsedu
a inspektora Úřadu pro ochranu osobních údajů,
● předsedu
a místopředsedu Českého statistického úřadu,
● zaměstnance, který vykonává pouze pomocné,
servisní nebo manuální práce ve správních úřadech, a na zaměstnance, který
pouze řídí, organizuje a kontroluje výkon pomocných, servisních nebo
manuálních prací,
● ředitele
a inspektora Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
● zaměstnance
zařazeného v bezpečnostním sboru, Generálním štábu Armády České republiky,
Vojenské policii, Vojenském zpravodajství a v Národním bezpečnostním úřadu.
Z uvedeného pozitivního
a negativního vymezení působnosti zákona o státní službě lze dovodit,
že tento právní předpis :
◙
nahrazuje zákoník práce tam, kde upravuje pra-covněprávní poměry
stát-ních zaměstnanců vykoná-vajících ve správních úřadech státní
správu (obsahuje však řadu delegačních odkazů na zákoník práce).
Primárně tak cílí jen na státní
zaměstnance (státní úřed-níky).
◙ neupravuje pracovně-právní poměry
státních zaměstnanců, kteří nevyko-návají ve správních úřadech státní
správu, tj. zaměstnanců kteří zde
pouze
■ vykonávají pomocné, servisní nebo manuální
práce,
■ řídí, organizují a
kontrolují výkon pomocných, servisních nebo manuálních prací.
Pracovněprávní
poměry za-městnanců tvořících
uváděný „pomocný personál„ jsou nadále upraveny zákoníkem práce.
◙
neupravuje pra-covněprávní poměry úředníků územně sa-mosprávných celků (obcí
a krajů)
NEGATIVNÍ VYMEZENÍ
POZITIVNÍ VYMEZENÍ |
Zákon
upravuje : ● právní
poměry státních zaměstnanců vykonávajících ve správních úřadech státní
správu, ● organizační
věci státní služby, ● služební
vztahy státních zaměstnanců, ● odměňování
státních zaměstnanců, ● řízení
ve věcech služebního poměru. ● organizační věci týkající
se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním
pracovněprávním vztahu. |
Zákon se nevztahuje na: ● člena
vlády, jeho poradce a na zaměstnance, který vykonává další činnosti pro
člena vlády, včetně zaměstnance zařazeného v kabinetu člena vlády, ●vedoucího
Úřadu vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) a zaměstnance, který
vykonává činnosti pro vedoucího Úřadu vlády, ●náměstka člena vlády a zaměstnance,
který vykonává činnosti pro náměstka člena vlády, ● člena
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, ● předsedu
a člena Rady Českého telekomunikačního úřadu, ●předsedu
a místopředsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ●předsedu
a místopředsedu Energetického regulačního úřadu, ●předsedu
a inspektora Úřadu pro ochranu osobních údajů, ● předsedu
a místopředsedu Českého statistického úřadu, ● zaměstnance, který vykonává pouze pomocné,
servisní nebo manuální práce ve správních úřadech, a na zaměstnance, který
pouze řídí, organizuje a kontroluje výkon pomocných, servisních nebo
manuálních prací, ● ředitele
a inspektora Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. ● zaměstnance
zařazeného v bezpečnostním sboru, Generálním štábu Armády České republiky,
Vojenské policii, Vojenském zpravodajství a v Národním bezpečnostním úřadu. |
Z uvedeného pozitivního
a negativního vymezení působnosti zákona o státní službě lze dovodit,
že tento právní předpis : |
◙
nahrazuje zákoník práce tam, kde upravuje pra-covněprávní poměry
stát-ních zaměstnanců vykoná-vajících ve správních úřadech státní
správu (obsahuje však řadu delegačních odkazů na zákoník práce).
Primárně tak cílí jen na státní
zaměstnance (státní úřed-níky). |
◙ neupravuje pracovně-právní poměry
státních zaměstnanců, kteří nevyko-návají ve správních úřadech státní
správu, tj. zaměstnanců kteří zde
pouze ■ vykonávají pomocné, servisní nebo manuální
práce,
■ řídí, organizují a
kontrolují výkon pomocných, servisních nebo manuálních prací. Pracovněprávní
poměry za-městnanců tvořících
uváděný „pomocný personál„ jsou nadále upraveny zákoníkem práce. |
◙
neupravuje pra-covněprávní poměry úředníků územně sa-mosprávných celků (obcí
a krajů) |
NEGATIVNÍ VYMEZENÍ |
1.6.2
1.6.3
1.6.4
1.6.5
1.6.6
ZÁKLADNÍ POJMY SLUŽEBNÍHO ZÁKONA
◙ Služebním působištěm státního zaměstnance je obec, ve které má sídlo služební úřad nebo jeho
organizační útvar. |
◙ Služebním úřadem
je správní úřad a dále státní
orgán nebo právnická osoba, o kterých tak stanoví jiný právní předpis |
1.7
PŮSOBNOST ZÁKONA O ÚŘEDNÍCÍCH Předmětnou působnost je
možno vymezit v následujícím obrazci takto :
1.7.1
POZITIVNÍ VYMEZENÍ
NEGATIVNÍ VYMEZENÍ
Zákon upravuje :
● pracovní poměr úředníků
územních samosprávných celků ●
jejich vzdělávání.
Na
pracovněprávní vztahy úředníků územních samosprávných celků se vztahuje
zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak (subsidiární vztah).
Zákon se nevztahuje
na zaměstnance územního samosprávného celku :
● zařazené v jeho organizačních složkách, ● zařazené jen v jeho
zvláštních orgánech, ● kteří
vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon
takových prací řídí.
◙
neupravuje pracovně-právní poměry zaměstnan-ců územně samosprávných celků,
● zařazené v jeho organizačních složkách, ● zařazené jen v jeho
zvláštních orgánech,
● kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce
nebo kteří výkon takových prací řídí.
Pracovněprávní poměry
za-městnanců tvořících uváděný „pomocný personál„ jsou nadále upraveny zákoníkem práce.
Z uvedeného pozitivního
a negativního vymezení působnosti zákona o úřednících lze dovodit, že tento právní předpis :
◙ neupravuje
pracovně-právní poměry státních zaměstnanců vykoná-vajících ve správních úřadech státní správu
.◙ upravuje pracovně-právní poměry úředníků územně samosprávných
celků (obcí a krajů) vykonávajích správní řízení v přenesené
státní správě, přičemž je uplatněn princip subsidiarity obecného a
zvláštního právního předpisu.
Zvláštní právní předpis – zákon o
úřednících má přednost před obecnou úpravou zákoníku práce.
POZITIVNÍ VYMEZENÍ |
NEGATIVNÍ VYMEZENÍ |
Zákon upravuje : ● pracovní poměr úředníků
územních samosprávných celků ●
jejich vzdělávání. Na
pracovněprávní vztahy úředníků územních samosprávných celků se vztahuje
zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak (subsidiární vztah). |
Zákon se nevztahuje
na zaměstnance územního samosprávného celku : ● zařazené v jeho organizačních složkách, ● zařazené jen v jeho
zvláštních orgánech, ● kteří
vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon
takových prací řídí. |
◙
neupravuje pracovně-právní poměry zaměstnan-ců územně samosprávných celků,
● zařazené v jeho organizačních složkách, ● zařazené jen v jeho
zvláštních orgánech,
● kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce
nebo kteří výkon takových prací řídí. Pracovněprávní poměry
za-městnanců tvořících uváděný „pomocný personál„ jsou nadále upraveny zákoníkem práce. |
Z uvedeného pozitivního
a negativního vymezení působnosti zákona o úřednících lze dovodit, že tento právní předpis : |
◙ neupravuje
pracovně-právní poměry státních zaměstnanců vykoná-vajících ve správních úřadech státní správu |
.◙ upravuje pracovně-právní poměry úředníků územně samosprávných
celků (obcí a krajů) vykonávajích správní řízení v přenesené
státní správě, přičemž je uplatněn princip subsidiarity obecného a
zvláštního právního předpisu. Zvláštní právní předpis – zákon o
úřednících má přednost před obecnou úpravou zákoníku práce. |
1.7.2
1.7.3
1.7.4
1.7.5
1.7.6
1.7.7
ZÁKLADNÍ POJMY ZÁKONA O ÚŘEDNÍCÍCH
Pro účely služebního
zákona se rozumí:
◙ Úřadem
je
obecní úřad, městský úřad, magistrát statutárního města, magistrát územně
členěného statutárního města, úřad městského obvodu nebo úřad městské části
územně členěného statutárního města, krajský úřad, Magistrát hlavního města
Prahy a úřad městské části hlavního města Prahy. |
◙ Správními činnostmi
je plnění úkolů v samostatné nebo
přenesené působnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních
předpisů. |