Pracovní právo ve veřejné správě

Týden 4

1          PŘEDMĚT (PŮSOBNOST) ZÁKONŮ  VEŘEJNÉ SLUŽBY

Rychlý náhled kapitoly

Obdobně jako u předchozí kapitoly je zde řešen jeden ze základních institutu každé právní disciplíny, a to její předmět či působnost. Výklad je zde soustředěn na předmět obou zvláštních právních předpisů upravujících pracovněprávní vztahy ve veřejné správě. Těmi jsou zákon o státní službě a zákon o úřednících územně samosprávných celků. Jejich předmět je zde vymezen z hlediska pozitivního i negativního. Přehled je zpracován formou srovnávacích tabulek. Text kapitoly je zapotřebí sdílet s následující 5. kapitolou, která upravuje navazující předmět zákoníku práce.

 

Cíle kapitoly

Kapitola umožňuje studentům :

-          získat přehled o předmětu (působnosti) zákona o státní službě

-          získat přehled o předmětu (působnosti) zákona o úřednících územně samosprávných celků

-          v obou případech je rozbor proveden z hlediska pozitivního
a negativního vymezení. 

 

Klíčová slova kapitoly

Předmět, působnost, obsah, zákon, služební vztah, státní služba, služební poměr, pracovní poměr, úředník, zaměstnanec, pojmy.

 

 

 

 

1.6         PŮSOBNOST ZÁKONA O STÁTNÍ SLUŽBĚ                                                  Předmětnou působnost je možno vymezit v následujícím obrazci takto :

1.6.1      

POZITIVNÍ  VYMEZENÍ

Zákon upravuje :

právní poměry státních zaměstnanců vykonávajících ve správních úřadech státní správu,

organizační věci státní služby,

služební vztahy státních zaměstnanců,

odměňování státních zaměstnanců,

řízení ve věcech služebního poměru.

  organizační věci týkající se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu.

 

Zákon se nevztahuje na:

člena vlády, jeho poradce a na zaměstnance, který vykonává další činnosti pro člena vlády, včetně zaměstnance zařazeného v kabinetu člena vlády,

vedoucího Úřadu vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) a zaměstnance, který vykonává činnosti pro vedoucího Úřadu vlády,

●náměstka člena vlády a zaměstnance, který vykonává činnosti pro náměstka člena vlády,

člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,

předsedu a člena Rady Českého telekomunikačního úřadu,

předsedu a místopředsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,

předsedu a místopředsedu Energetického regulačního úřadu,

předsedu a inspektora Úřadu pro ochranu osobních údajů,

předsedu a místopředsedu Českého statistického úřadu,

● zaměstnance, který vykonává pouze pomocné, servisní nebo manuální práce ve správních úřadech, a na zaměstnance, který pouze řídí, organizuje a kontroluje výkon pomocných, servisních nebo manuálních prací,

ředitele a inspektora Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

zaměstnance zařazeného v bezpečnostním sboru, Generálním štábu Armády České republiky, Vojenské policii, Vojenském zpravodajství a v Národním bezpečnostním úřadu.

 

 

Z uvedeného pozitivního a negativního vymezení působnosti zákona o státní službě lze dovodit, že  tento právní předpis :

 

◙ nahrazuje zákoník práce tam, kde upravuje pra-covněprávní  poměry  stát-ních zaměstnanců vykoná-vajících ve správních úřadech státní správu (obsahuje však řadu delegačních odkazů na zákoník práce). Primárně tak cílí jen na státní zaměstnance (státní úřed-níky).

 

◙ neupravuje pracovně-právní poměry státních zaměstnanců, kteří nevyko-návají ve správních úřadech státní správu, tj. zaměstnanců  kteří zde pouze

■ vykonávají pomocné, servisní nebo manuální práce,                                                            řídí, organizují a kontrolují výkon pomocných, servisních nebo manuálních prací.       

 

Pracovněprávní poměry za-městnanců  tvořících uváděný  „pomocný personál  jsou nadále upraveny zákoníkem práce.

 

◙ neupravuje pra-covněprávní poměry úředníků územně sa-mosprávných celků (obcí a krajů)

 

NEGATIVNÍ  VYMEZENÍ

 

1.6.2        

1.6.3        

1.6.4        

1.6.5        

1.6.6        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ZÁKLADNÍ POJMY SLUŽEBNÍHO ZÁKONA

◙ Správním úřadem                                                                                                                             je ministerstvo a jiný správní úřad, jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy.

 

Pro účely služebního zákona se rozumí:

 

 

Služebním působištěm státního zaměstnance                                                                                    je obec, ve které má sídlo služební úřad nebo jeho organizační útvar.

 

 

Státním zaměstnancem                                                                                                                                          je fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností – oboru státní služby

 

◙ Služebním úřadem                                                                                                                                 je správní úřad  a dále státní orgán nebo právnická osoba, o kterých tak stanoví jiný právní předpis

 

 

 

 

 

 

 


1.7          PŮSOBNOST ZÁKONA  O ÚŘEDNÍCÍCH                                                      Předmětnou působnost je možno vymezit v následujícím obrazci takto :                                       

1.7.1      

POZITIVNÍ  VYMEZENÍ

NEGATIVNÍ  VYMEZENÍ

Zákon upravuje :

● pracovní poměr úředníků územních samosprávných celků                                          ● jejich vzdělávání.

 Na pracovněprávní vztahy úředníků územních samosprávných celků se vztahuje zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak (subsidiární vztah).

 

 

Zákon se nevztahuje na zaměstnance územního samosprávného celku :

● zařazené v jeho organizačních složkách,            ● zařazené jen v jeho zvláštních orgánech,       ● kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon takových prací řídí.

 

 

 

◙ neupravuje pracovně-právní poměry zaměstnan-ců územně samosprávných celků,                                              zařazené v jeho organizačních složkách,            ● zařazené jen v jeho zvláštních orgánech,                        ● kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon takových prací řídí.

Pracovněprávní poměry za-městnanců  tvořících uváděný  „pomocný personál  jsou nadále upraveny zákoníkem práce.

 

Z uvedeného pozitivního a negativního vymezení působnosti  zákona o úřednících lze dovodit, že  tento právní předpis :

 

◙ neupravuje pracovně-právní poměry státních zaměstnanců vykoná-vajících ve správních úřadech státní správu

 

.◙ upravuje pracovně-právní poměry úředníků územně samosprávných celků (obcí a krajů) vykonávajích správní řízení v přenesené státní správě, přičemž je uplatněn princip subsidiarity obecného a zvláštního právního předpisu.

Zvláštní právní předpis – zákon o úřednících má přednost před obecnou úpravou zákoníku práce.

 

 

 

1.7.2        

1.7.3        

1.7.4        

1.7.5        

1.7.6        

1.7.7        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ZÁKLADNÍ POJMY ZÁKONA O ÚŘEDNÍCÍCH

Pro účely služebního zákona se rozumí:

Úřadem                                                                                                                                                                                 je obecní úřad, městský úřad, magistrát statutárního města, magistrát územně členěného statutárního města, úřad městského obvodu nebo úřad městské části územně členěného statutárního města, krajský úřad, Magistrát hlavního města Prahy a úřad městské části hlavního města Prahy.

 

 

Úředníkem                                                                                                                                              je zaměstnanec územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu, do městského úřadu, do magistrátu statutárního města nebo do magistrátu územně členěného statutárního města, do úřadu městského obvodu nebo úřadu městské části územně členěného statutárního města, do krajského úřadu, do Magistrátu hlavního města Prahy nebo do úřadu městské části hlavního města Prahy.

1.1.1        

 

 

Správními činnostmi                                                                                                                                  je plnění úkolů v samostatné nebo přenesené působnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů.