Pracovní právo ve veřejné správě

Týden 6

1          ÚČASTNÍCI  PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ

Rychlý náhled kapitoly

Kapitola se věnuje jednotlivým subjektům, které jsou aktivními účastníky
pracovněprávních a služebněprávních vztahů. Vymezena je zde, jejich pracovněprávní způsobilost k právnímu jednání ve sféře pracovního a služebního práva, či možnost
jejich zřizování, včetně působnosti.  Jeden až dva odstavce o obsahu kapitoly, můžete objasnit návaznosti na předchozí témata, blíže vymezit hloubku vykládané problematiky, upozornit na problematické pasáže atp.

 

 

Cíle kapitoly

Kapitola umožňuje poznání všech subjektů, kteří jsou různými způsoby zainteresování v oblasti pracovních a služebních vztahů. Jedná se o :

-          zaměstnance a zaměstnavatele,

-          subjekty zastupující zaměstnance (odbory, rady zaměstnanců),

-          stát v pracovněprávních vztazích.

 

 

Klíčová slova kapitoly

Subjekt, právní vztah, služební vztah, zaměstnanec, pracovněprávní způsobilost, zaměstnavatel, právnická osoba, fyzická osoba, zletilost, pracovněprávní emancipace, registr, organizační složky státu, stát.

 

 

 

 

Za účastníky pracovněprávních vztahů považujeme ty subjekty, jimž z těchto vztahů vznikají práva a povinnosti.  

 

ÚČASTNÍCI (SUBJEKTY) PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ

 

 SHAPE  \* MERGEFORMAT

 

Zaměstnavatel

(stát – služební úřad)

 

Stát a jeho organizační složky                   (pokud nemá
postavení zaměstnavatele)

 

Odborové

organizace
a jiné subjekty zastupující
zaměstnance

Zaměstnanec

(státní zaměstnanec)

Účastníci pracovního/služebního poměru

 

 

Subjekty služebních poměru jsou státní zaměstnanci a zaměstnavatel - stát. Stát zde vystupuje jako právnická osoba, zastoupená služebními orgány, příp. dalšími osobami na základě zákona, které vystupují jménem sátu. Státními zaměstnanci jsou pak podle služebního zákona fyzické osoby, které splňují zákonem stanovené předpoklady,
absolvovaly přípravu na službu, byly do služby jmenovány a složily předepsaný služební slib.

1.1          ZAMĚSTNANEC

S přijetím nového občanského zákoníku došlo i k „transformaci“ pracovněprávní
způsobilosti do tohoto právního předpisu. V souladu s tím byl v ustanovení § 6 ZP nově definičně vymezen pojem zaměstnanec, a to jako

Definice

 

„fyzická osoba, která se zavázala k výkonu závislé práce v základním pracovněprávním vztahu“.

 

 

 

 

Zaměstnanci ve veřejné správě

S ohledem na zaměření tohoto studijního textu je třeba v úvodu této jeho části
připomenout, že obecný pojem „zaměstnanec“ je zde aplikován pro fyzické  osoby vykonávající závislou práci jako :

 

 

a)      zaměstnanci ve správních úřadech, kteří nevykonávají ve správních úřadech
a územně samosprávných celcích státní správu
(bezvýhradně podle zákoníku práce),

b)     státní zaměstnanci vykonávající ve správních úřadech státní správu (podle zákona
o státní službě),

c)      úředníci územně samosprávných celků vykonávající státní správu (podle zákona
o úřednících a subsidiárně podle zákoníku práce).

 

 

 

 

 

 

 


1.2          PRACOVNĚPRÁVNÍ  ZPŮSOBILOST

 

Předpokladem vzniku pracovněprávního vztahu je fyzické osoby je, že disponuje
pracovněprávní způsobilosti, která v sobě zahrnuje:

·   právní osobnost, tj. způsobilost mít v pracovněprávních vztazích práva a brát na sebe povinnosti,

·   svéprávnost, tj. způsobilost vlastními právními úkony nabývat těchto práv
a povinností.

 

▀ Pro skupinu zaměstnanců výše uvedenou pod písm. a) platí další pojednání
o pracovněprávní způsobilosti bezvýhradně
(podle občanského zákoníku a zákoníku
práce).

 

Nový občanský zákoník ve věci pracovněprávní způsobilosti zaměstnanců, převzal 

ze zákona o zaměstnanosti zákaz výkonu závislé práce dětmi, a to do svého  
ustanovení
§ 34

                                                

„Závislá práce nezletilých mladších než patnáct let nebo nezletilých, kteří neukončili povinnou školní docházku, je zakázána. Tito nezletilí mohou vykonávat jen uměleckou, kulturní, reklamní nebo sportovní činnost za podmínek stanovených jiným právním předpisem“.

 

ze zákoníku práce (dříve § 6) nejnižší věkovou hranici, od které je možné uzavřít
pracovní poměr, a která je současně fakticky i hranicí vzniku pracovněprávní způsobilosti (svéprávnosti) zaměstnance (§ 35 odst. 1 občanského zákoníku)

„Nezletilý, který dovršil patnáct let a ukončil povinnou školní docházku, se může
zavázat k výkonu závislé práce podle jiného právního předpisu (zákoníku práce)“
.

 

Nezletilý tak může uzavřít pracovní smlouvu (případně dohodu) až po dokončení
povinné školní docházky
. Smlouvu již nelze před ukončením školního roku ani sepsat (byť je dnem nástupu až o prázdninách, jako tomu bylo před zmiňovanou novelizací).

 

Z uvedeného vyplývá, že pracovněprávní subjektivita všech zaměstnanců, kteří v jakékoliv formě nevykonávají státní správu, vzniká dovršením 15 let a ukončením povinné školní docházky. U státních zaměstnanců a úředníků územně samosprávných celků vzniká za jiných podmínek (viz dále).

 

▀ V případě státních zaměstnanců a úředníků územně samosprávných celků
vykonávajících státní správu (ad. b),c)) je vznik pracovněprávní způsobilosti vymezen odlišně jak služebním zákonem, tak zákonem o úřednících

 

Základní věková hranice pracovněprávní způsobilosti se v obou skupinách zvyšuje,
a to na 18 let. Další zákonné předpoklady způsobilosti se liší pouze v detailech. K tomu následující srovnání.

 

POŽADAVKY  PRACOVNĚPRÁVNÍ ZPŮSOBILOSTI

 

STÁTNÍHO ZAMĚSTNANCE
VE SLUŽEBNÍM ÚŘADĚ

ÚŘEDNÍKA ÚZEMNĚ SAMOSPRÁVNÉHO CELKU

● dosažení 18 let,                                    státní občanství ČR, členského státu EU nebo občanství smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru,                                                   ● plná svéprávnost,                                 bezúhonnost,                                                dosažení vzdělání stanoveného zákonem,

● potřebná zdravotní způsobilost

 

 

● dosažení 18 let,                                     ● státní občanství České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v České republice trvalý pobyt,                                              ● svéprávnost,                                                    ● bezúhonnost,                                                  ● ovládání jednacího jazyka                      ● splňování  dalších předpokladů pro výkon správních činností stanovené zvláštním právním předpisem (např. odbornost, daňová bezúhonnost).

 

Žadatel, který není státním občanem České republiky, musí prokázat znalost českého jazyka zkouškou u osoby, která jako plnoprávný člen Asociace jazykových zkušebních institucí v Evropě uskutečňuje touto asociací certifikovanou zkoušku z českého jazyka jako cizího jazyka,; to neplatí, doloží-li, že absolvoval alespoň po dobu 3 školních roků základní, střední nebo vysokou školu, na kterých byl vyučovacím jazykem český jazyk. Obsah a rozsah zkoušky stanoví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhláškou.

Zákon za bezúhonného se nepovažuje toho uchazeče o státní službu, kdo byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo pro trestný čin proti pořádku ve věcech veřejných z nedbalosti, pokud odsouzení nebylo zahlazeno nebo pokud se na pachatele nehledí, jako by nebyl odsouzen; jestliže trestní stíhání pro takový trestný čin bylo podmíněně zastaveno nebo bylo-li rozhodnuto o schválení narovnání a zastavení trestního stíhání, je předpoklad bezúhonnosti splněn až po uplynutí 5 let ode dne nabytí právní moci těchto rozhodnutí.

 

 Zákon za  bezúhonného  nepovažuje uchazeče, který byl pravomocně odsouzen                                               a) pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo                            b) pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jakoby nebyla odsouzena.

 

 

Splnění předpokladů  většiny 
požadavků je žadatel povinen
doložit příslušnými listinami
a v předstihu i čestným prohlášení.                                

Splnění předpokladu bezúhonnosti se osvědčuje výpisem z Rejstříku trestů, který nesmí být starší než
3 měsíce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.3          SLUŽEBNÍ  OZNAČENÍ  STÁTNÍHO  ZAMĚSTNANCE

 

SLUŽEBNÍ  OZNAČENÍ

Zákon o státní službě nestanoví pouze požadavky pracovněprávní způsobilosti státních zaměstnanců, ale rovněž i jejich služební označení, které je oproti úředníkům územně samosprávných celků závisle na dosažené vzdělání (viz. následující  přehled).Vedle toho definuje i státní zaměstnance v řídících funkcích.

 

REFERENT  ………………………………..střední vzdělání s výučním listem

ODBORNÝ REFERENT…………. …..střední vzdělání s maturitní zkouškou

VRCHNÍ REFERENT………………………………...vyšší odborné vzdělání

RADA .…………………………………………………vysokoškolské vzdělání           získané v bakalářském studijním programu,

ODBORNÝ RADA nebo VRCHNÍ RADA………….vysokoškolské vzdělání získané v magisterském studijním programu  

 

 

Představeným je státní zaměstnanec, který je oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu příkazy. Za představeného se za podmínek stanovených tímto zákonem považuje i fyzická osoba, která je oprávněna na základě zákona dávat státnímu zaměstnanci příkazy k výkonu služby

V ministerstvu se místo služebního označení odborný rada použije služební označení ministerský rada a místo označení vrchní rada se použije služební označení vrchní
ministerský rada.

V Úřadu vlády  místo odborný rada použije služební označení vládní rada a místo vrchní rada vrchní vládní rada.

 

Služební místa představených v ministerstvu nebo v Úřadu vlády a jejich služební označení jsou

a) náměstek pro řízení sekce,

b) ředitel odboru,

c) vedoucí oddělení.

 

Služební místa představených v jiných správních úřadech a jejich služební označení jsou

a) vedoucí služebního úřadu,

b) ředitel sekce,

c) ředitel odboru,

d) vedoucí oddělení.

 

Vedoucím služebního úřadu je ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním
zaměstnancem.

 

VEDOUCÍ SLUŽEBNÍHO ÚŘADU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.4          OZNAČENÍ A STUPNĚ  FUNKCÍ  ÚŘEDNÍKŮ  ÚSC

 

 

 

Zákon č. 312/2002 Sb.,
o úřednících územně samosprávných celků ......

ZAMĚSTNANCI

 

Pracovněprávní vztahy upraveny výlučně zákoníkem práce

ÚŘEDNÍCI

 

Pracovněprávní vztahy upraveny zákonem
č. 312/2002 Sb.,
a zákoníkem práce

Pracovní poměr na základě  jmenování

Pracovní poměr na základě pracovní smlouvy

úředníci

vedoucí úředníci

vedoucí úřadu

Úředníkem se rozumí zaměstnanec územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu. Správními činnostmi se rozumí plnění úkolů v samostatné nebo přenesené působnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů

Vedoucím úředníkem se rozumí úředník, který je vedoucím zaměstnancem (§ 11 odst. 4 zákoníku práce)

Vedoucím úřadu se rozumí vedoucí úředník, který vykonává funkci tajemníka obecního úřadu nebo ředitele krajského úřadu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Podmínky jmenovaných funkcí úředníků územně samosprávných celků

Speciální podmínky jmenování

Obecné požadavky pracovněprávní způsobilosti úředníka byly uvedeny výše. Zákon
o úřednících dále stanoví i speciální požadavky pro jmenování vedoucího úřadu
a jmenování vedoucího úředníka. Pro obě funkce se vyžaduje, vedle výše uvedených
požadavků na každého úředníka, splnění dalšího požadavku stanoveného zvláštním
zákonem[1]. Tím je požadavek tzv. občanské bezúhonnosti – negativní lustrační
osvědčení.

 

V případě jmenování do nejvyšší úřednické funkce vedoucího úřadu se ke všem uvedeným požaduje nejméně tříletá specializovaná praxe, a to                                                                                                jako vedoucí zaměstnanec, nebo

■ při výkonu správních činností v pracovním poměru k územnímu samosprávnému celku nebo při výkonu státní správy v pracovním nebo služebním poměru ke státu,

■ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce.

Takto stanovená délka praxe musí být splněna v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce.

1.5          ZAMĚSTNAVATELE  VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ

Služební zákon a zákon o úřednících obsahují oproti zákoníku práce vlastní vymezení institutu zaměstnavatele.

Zaměstnavatelé státních zaměstnanců

Zaměstnavatelem státních zaměstnanců, jak už ze samotného označení této velké
skupiny zaměstnanců vyplývá, je samozřejmě Česká republika, která je zde nositelem právní subjektivity.  Za Českou republiku v pracovněprávních vztazích jedná a práva
a povinnosti z pracovněprávních vztahů vykonává příslušná organizační složka státu (správní úřad), která jménem státu v základním pracovněprávním vztahu státní
zaměstnance zaměstnává. Jedná se zejména o ministerstva a jiné správních úřady,
jestliže jsou

ü  zřízený zákonem,

ü  zákonem výslovně označeny jako správní úřady nebo orgány státní správy.

Jak již bylo uvedeno správní úřad, v němž státní zaměstnanec vykonává službu,
je služebním úřadem. Místo (adresa) sídla služebního úřadu nebo organizační složky služebního úřadu je služebním působištěm státního zaměstnance.

Vedoucí služebního úřadu dále plní úkoly související s pracovněprávními vztahy
zaměstnanců ve správním úřadu.

Je třeba zdůraznit, že postavení zaměstnavatele má vedoucí služebního úřadu i vůči státním zaměstnancům, kteří vykonávají pouze pomocné, servisní nebo manuální práce ve správních úřadech, a na zaměstnance, který pouze řídí, organizuje a kontroluje výkon pomocných, servisních nebo manuálních prací. Jak už bylo uvedeno, jejich
pracovněprávní poměr se jinak řídí pouze zákoníkem práce.

 

Zaměstnavatelé úředníků územně samosprávných celků

Otázku zaměstnavatelů úředníků územně samosprávných celků řeší zákonná definice, podle níž je úředníkem zaměstnanec územního samosprávného celku podílející
se na výkonu správních činností zařazený do obecního nebo krajského úřadu.
Zaměstnavatelem je tak jednoznačně příslušný obecní nebo krajský úřad,
který je rovněž nositelem pracovněprávní subjektivity.

 

Podle zákona o obcích plní tajemník úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. Není-li funkce tajemníka zřízená
vykonává tuto působnost starosta obce. V krajích plní tuto roli ředitel krajského úřadu.

 

 

1.6          ODBOROVÉ  ORGANIZACE A  DALŠÍ SUBJEKTY  JEDNAJÍCÍ 
ZA  ZAMĚSTNANCE

 

Subjekty jednající za zaměstnance

Úprava působnosti odborových organizací, rad zaměstnanců a zástupců pro bezpečnost
a ochranu zdraví při práci (BOZP) je v souladu s článkem 27 Listiny základních práv              a svobod. Vznikají dobrovolně, nikoliv povinně, a zaměstnancům tak v plném rozsahu náleží právo sdružovat se s jinými na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů. Na rozdíl od odborových organizací nemají rady zaměstnanců ani zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále BOZP)  právní subjektivitu.

 

Zákon o úřednících územně samosprávných celků neobsahuje zvláštní ustanovení
vymezující postavení subjektů jednajících v pracovněprávních vztazích za zaměstnance. Za tohoto stavu platí obecná úprava zákoníku práce i zaměstnance územně
samosprávných celků.

Zákon o státní službě však samostatnou úpravu obsahuje, nicméně je velmi blízká úpravě zákoníku práce.

 

Odborové organizace

 

Právo odborů jednat v pracovněprávních vztazích a v kolektivním vyjednávání
e vymezeno zákoníkem práce, zákonem o státní službě a  zákonem o kolektivním
vyjednávání, a to vždy za podmínek stanovených zákonem nebo sjednaných v kolektivní smlouvě. Za odborovou organizaci jedná orgán určený jejími stanovami.

 

Odborová organizace působí u zaměstnavatele a má právo jednat, jen jestliže

Ø  je k tomu oprávněna podle stanov,

Ø  alespoň 3 její členové jsou u zaměstnavatele v pracovním poměru,

Ø  uvědomila zaměstnavatele o svém působení u něj.

 

Kolektivně vyjednávat a uzavírat kolektivní smlouvy může za těchto podmínek
jen odborová organizace nebo její organizační složka, která má právo jednat jménem
odborové organizace.

 

Práva odborové organizace u zaměstnavatele vznikají dnem následujícím po dni,
kdy zaměstnavateli oznámila, že splňuje obě výše uvedené podmínky. Pokud
tyto podmínky přestane splňovat, je povinna to zaměstnavateli bez zbytečného odkladu oznámit.

 

Působí-li u zaměstnavatele více odborových organizací:

Více odborových organizací

§ je zaměstnavatel povinen v případech týkajících se všech nebo většího počtu
zaměstnanců plnit své povinnosti stanovené zákonem vůči všem odborovým
organizacím
, nedohodne-li se s nimi na jiném způsobu informování, projednání nebo vyslovení souhlasu.

§ jedná za zaměstnance v pracovněprávních vztazích ve vztahu k jednotlivým
zaměstnancům odborová organizace, jíž je zaměstnanec členem. Za zaměstnance, který není odborově organizován, jedná v pracovněprávních vztazích odborová organizace
s největším počtem členů,
kteří jsou u zaměstnavatele v pracovním poměru.
Zaměstnanec, který není členem odborové organizace, může toto její oprávnění
vyloučit. Nicméně k tomu je třeba jeho projevu vůle, jinak platí zákonem stanovené
určení.

 

 

Rada zaměstnanců (rada státních zaměstnanců) a zástupce (státní zástupce) pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP)

 

Rady zaměstnanců nebo rada státních zaměstnanců a zástupci či státní zástupci
pro oblast BOZP
mohou být voleni zaměstnanci u konkrétního zaměstnavatele. Byly-li tyto subjekty zvoleny, vykonávají, až na výjimky, výše uvedenou působnost odborových organizací.

Počet členů rady zaměstnanců  i rady státních zaměstnanců vymezují zákony v rozmezí 3 – 15 s tím, že se musí vždy jednat o lichý počet. Pouze pro volbu rady

státních zaměstnanců však platí, že ji lze zvolit ze státních zaměstnanců ve služebním úřadu, v němž vykonává službu více než 25 státních zaměstnanců. Takovýto limit
zákoník práce neobsahuje.

 

Počet zástupců  a s státních zaměstnanců pro BOZP závisí na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele a na rizikovosti vykonávaných prací, je možné však ustavit nejvýše jednoho zástupce na 10 zaměstnanců.

 

Volby rady zaměstnanců, rady státních zaměstnanců, zástupce a zástupce státních
zaměstnanců pro BOZP se vždy řídí zákoníkem práce [2]. 
V obou případech vyhlašuje volby zaměstnavatel (služební orgán) na základě písemného návrhu nejméně
1/3 zaměstnanců v pracovním poměru, nejpozději do tří měsíců ode dne doručení návrhu. Volby organizuje volební komise složená nejméně ze 3 a nejvíce z 9 zaměstnanců (státních zaměstnanců) v pořadí, jak byli podepsáni pod návrhem na volbu. Volby se neuskuteční, pokud volební komise neobdrží do termínu stanoveného pro podání
návrhu nejméně 3 návrhy na členy rady nebo nejméně 1 návrh na zástupce pro BOZP. Volební komise rovněž přijímá nejpozději do 3 dnů přede dnem konání voleb stížnosti
zaměstnanců v pracovním poměru na chyby a nedostatky v kandidátních listinách.
O stížnosti rozhodne a vyrozumí stěžovatele nejpozději do dne předcházejícího volbě. Neplatnosti volby se může zaměstnanec domáhat žalobou podanou u soudu nejpozději
do 8 dnů ode dne vyhlášení výsledků voleb.

Volební období obou neodborových subjektů činí 3 roky a vedle uplynutí volebního
období zaniká členství
dnem 

-           vzdání se funkce

-           skončení pracovního (služebního) poměru,

-          odvolání z funkce,

-          kdy počet členů rady zaměstnanců klesne na méně než tři.

 

1.7          ČESKÁ  REPUBLIKA

Zaměstnavatel státních zaměstnanců

Česká republika má v oblasti pracovněprávních vztahů dvojí působnost. Výše již byla rozborována její role zaměstnavatele státních zaměstnanců. Další význam má ČR
při zajišťování kontrolní role státu v pracovněprávních vztazích. Tu plní opět její organizační složky, a to zejména:

 

-          Ministerstvo práce a sociálních věcí a další ústřední správní úřady,

-          Státní úřad inspekce práce (SÚIP) se sídlem v Opavě s 8 Oblastními inspektoráty práce (zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce)

Hlavní oblasti kontrolní činnosti SÚIP (ukládají pokuty za přestupky a správní delikty)

-          součinnost zaměstnavatele s orgány jednajícími za zaměstnance,

-          rovné zacházení,

-          pracovní poměr a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr,

-          odměňování zaměstnanců,

-          pracovní doba a dovolená,

-          zvláštní pracovní podmínky některých skupin zaměstnanců,

-          bezpečnost práce.

Oblastní inspektoráty mají vedle kontrolní působnosti i povinnost poskytovat základní informace a poradenství zaměstnavatelům i zaměstnancům ve věci ochrany pracovních

vztahů a pracovních podmínek.

-          Úřady práce České republiky (dále ÚP) podle zákona č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

Hlavní oblasti kontrolní činnosti ÚP (ukládají pokuty za přestupky a správní delikty)

-          dodržování zákazu diskriminace a povinnosti rovného zacházení při vzniku PPV,

-          oprávněnost zprostředkování zaměstnání,

-          nelegální výkon práce,

-          plnění ohlašovací povinnosti vůči ÚP o volných pracovních místech a zaměstnávání cizinců,

-          plnění povinného podílu zaměstnanců se zdravotním pojištěním,

-          správnost postupů při ochraně mzdových nároků zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele.

-          Celní úřady podle § 126 odst. 3 zákona o zaměstnanosti (na úseku zaměstnávání cizinců),

-          Zdravotní pojišťovny podle § 22 zák. č. 592 /1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění,

 

Hlavní oblasti kontrolní činnosti:

-          správné stanovení vyměřovacího základu,

-          správný výpočet výše pojistného,

-          zaplacení pojistného v zákonné lhůtě.

-          Okresní správy sociálního zabezpečení podle § 6 odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb.,       o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,

Oblasti kontroly:

-          plnění povinností plátců pojistného na sociální zabezpečení,

-          plnění povinností plátců příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,

-          poskytování dávek nemocenského pojištění.

-          Finanční úřady podle § 16 zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (na úseku plnění povinností plátce daně z příjmu fyzických osob apod..

 

 



[1] Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky
a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů.

 

[2] § 283 až  § 285 zákoníku práce