Týden 6
1
ÚČASTNÍCI
PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ
Rychlý náhled kapitoly
|
Kapitola se věnuje jednotlivým subjektům, které jsou
aktivními účastníky
pracovněprávních a služebněprávních vztahů. Vymezena je zde, jejich
pracovněprávní způsobilost k právnímu jednání ve sféře pracovního a
služebního práva, či možnost
jejich zřizování, včetně působnosti. Jeden
až dva odstavce o obsahu kapitoly, můžete objasnit návaznosti na předchozí
témata, blíže vymezit hloubku vykládané problematiky, upozornit na
problematické pasáže atp.
Cíle kapitoly
|
Kapitola umožňuje poznání
všech subjektů, kteří jsou různými způsoby zainteresování v oblasti
pracovních a služebních vztahů. Jedná se o :
-
zaměstnance a zaměstnavatele,
-
subjekty zastupující zaměstnance (odbory, rady
zaměstnanců),
-
stát v pracovněprávních vztazích.
Klíčová slova kapitoly
|
Subjekt, právní vztah, služební vztah, zaměstnanec,
pracovněprávní způsobilost, zaměstnavatel, právnická osoba, fyzická osoba,
zletilost, pracovněprávní emancipace, registr, organizační složky státu, stát.
Za
účastníky pracovněprávních vztahů považujeme ty subjekty, jimž z těchto vztahů
vznikají práva a povinnosti.
ÚČASTNÍCI (SUBJEKTY) PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ |
SHAPE \* MERGEFORMAT
|
Zaměstnavatel (stát – služební úřad) |
Stát
a jeho organizační složky
(pokud nemá |
Odborové
organizace
|
Zaměstnanec (státní zaměstnanec) |
Účastníci pracovního/služebního poměru |
Subjekty služebních poměru jsou státní zaměstnanci a zaměstnavatel
- stát. Stát zde vystupuje jako právnická osoba, zastoupená služebními
orgány, příp. dalšími osobami na základě zákona, které vystupují jménem
sátu. Státními zaměstnanci jsou pak podle služebního zákona fyzické osoby,
které splňují zákonem stanovené předpoklady,
absolvovaly přípravu na službu, byly do služby jmenovány
a složily předepsaný služební slib.
1.1
ZAMĚSTNANEC
S přijetím nového občanského zákoníku došlo i k „transformaci“
pracovněprávní
způsobilosti do tohoto právního předpisu. V souladu s tím byl
v ustanovení § 6 ZP nově definičně vymezen pojem zaměstnanec, a to jako
Definice
|
„fyzická osoba, která se
zavázala k výkonu závislé práce v základním pracovněprávním vztahu“.
Zaměstnanci ve veřejné správě |
S ohledem na zaměření tohoto studijního textu je třeba v úvodu
této jeho části
připomenout, že obecný pojem „zaměstnanec“ je zde aplikován pro fyzické osoby vykonávající závislou práci jako :
a)
zaměstnanci ve
správních úřadech, kteří nevykonávají ve správních úřadech b)
státní zaměstnanci vykonávající ve
správních úřadech státní správu (podle zákona c)
úředníci územně samosprávných celků
vykonávající státní správu (podle zákona |
1.2
PRACOVNĚPRÁVNÍ ZPŮSOBILOST
Předpokladem vzniku pracovněprávního vztahu je fyzické osoby je, že
disponuje
pracovněprávní způsobilosti, která v sobě zahrnuje:
·
právní osobnost, tj. způsobilost mít
v pracovněprávních vztazích práva a brát na sebe povinnosti,
·
svéprávnost, tj. způsobilost vlastními právními úkony nabývat těchto práv
a povinností.
▀ Pro skupinu zaměstnanců výše uvedenou pod písm. a) platí další pojednání
o pracovněprávní způsobilosti bezvýhradně (podle
občanského zákoníku a zákoníku
práce).
Nový občanský zákoník ve
věci pracovněprávní způsobilosti zaměstnanců, převzal
■ ze zákona o zaměstnanosti
zákaz výkonu závislé práce dětmi, a to do svého
ustanovení
§ 34
„Závislá práce
nezletilých mladších než patnáct let nebo nezletilých, kteří neukončili
povinnou školní docházku, je zakázána. Tito nezletilí mohou vykonávat jen
uměleckou, kulturní, reklamní nebo sportovní činnost za podmínek stanovených
jiným právním předpisem“.
■ ze zákoníku práce (dříve § 6)
nejnižší věkovou hranici, od které je možné uzavřít
pracovní poměr, a která je současně fakticky i hranicí vzniku pracovněprávní
způsobilosti (svéprávnosti) zaměstnance (§ 35 odst. 1 občanského zákoníku)
„Nezletilý, který dovršil patnáct let a ukončil povinnou školní docházku,
se může
zavázat k výkonu závislé práce podle jiného právního předpisu (zákoníku práce)“.
Nezletilý tak může
uzavřít pracovní smlouvu (případně dohodu) až po dokončení
povinné školní docházky. Smlouvu již nelze před ukončením školního
roku ani sepsat (byť je dnem nástupu až o prázdninách, jako
tomu bylo před zmiňovanou novelizací).
Z uvedeného vyplývá, že pracovněprávní subjektivita všech zaměstnanců,
kteří v jakékoliv formě nevykonávají
státní správu, vzniká dovršením 15 let a ukončením povinné školní docházky. U státních zaměstnanců a
úředníků územně samosprávných celků vzniká za jiných podmínek (viz dále).
▀ V případě státních zaměstnanců a úředníků územně samosprávných celků
vykonávajících státní správu (ad. b),c)) je vznik pracovněprávní způsobilosti
vymezen odlišně jak služebním zákonem, tak zákonem o úřednících
Základní věková hranice
pracovněprávní způsobilosti se v obou skupinách zvyšuje,
a to na 18 let. Další zákonné
předpoklady způsobilosti se liší pouze v detailech. K tomu
následující srovnání.
POŽADAVKY PRACOVNĚPRÁVNÍ ZPŮSOBILOSTI |
STÁTNÍHO
ZAMĚSTNANCE |
ÚŘEDNÍKA ÚZEMNĚ
SAMOSPRÁVNÉHO CELKU |
● dosažení 18 let, ●
státní občanství České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím
státním občanem a má v České republice trvalý pobyt, ●
svéprávnost,
● bezúhonnost, ● ovládání jednacího jazyka ● splňování dalších předpokladů pro výkon správních
činností stanovené zvláštním právním předpisem (např. odbornost, daňová
bezúhonnost). |
Žadatel,
který není státním občanem České republiky, musí
prokázat znalost českého jazyka zkouškou u osoby, která jako plnoprávný
člen Asociace jazykových zkušebních institucí v Evropě uskutečňuje touto
asociací certifikovanou zkoušku z českého jazyka jako cizího jazyka,; to
neplatí, doloží-li, že absolvoval alespoň po dobu 3 školních roků základní,
střední nebo vysokou školu, na kterých byl vyučovacím jazykem český jazyk.
Obsah a rozsah zkoušky stanoví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
vyhláškou. Zákon
za bezúhonného se nepovažuje toho uchazeče o státní
službu, kdo byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo pro
trestný čin proti pořádku ve věcech veřejných z nedbalosti, pokud odsouzení
nebylo zahlazeno nebo pokud se na pachatele nehledí, jako by nebyl
odsouzen; jestliže trestní stíhání pro takový trestný čin bylo podmíněně
zastaveno nebo bylo-li rozhodnuto o schválení narovnání a zastavení
trestního stíhání, je předpoklad bezúhonnosti splněn až po uplynutí 5 let
ode dne nabytí právní moci těchto rozhodnutí. |
Zákon
za bezúhonného nepovažuje uchazeče, který byl pravomocně
odsouzen a) pro trestný čin
spáchaný úmyslně, nebo b) pro trestný
čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy,
pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jakoby nebyla odsouzena. |
Splnění předpokladů většiny
Splnění předpokladu bezúhonnosti se
osvědčuje výpisem z Rejstříku trestů, který nesmí být starší než |
1.3
SLUŽEBNÍ
OZNAČENÍ STÁTNÍHO ZAMĚSTNANCE
SLUŽEBNÍ OZNAČENÍ |
REFERENT ………………………………..střední vzdělání s výučním
listem ODBORNÝ
REFERENT…………. …..střední vzdělání s maturitní zkouškou VRCHNÍ
REFERENT………………………………...vyšší odborné vzdělání RADA
.…………………………………………………vysokoškolské vzdělání získané v bakalářském studijním
programu, ODBORNÝ
RADA nebo VRCHNÍ
RADA………….vysokoškolské vzdělání získané v magisterském studijním
programu |
Představeným je státní zaměstnanec, který je
oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly,
organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu
příkazy. Za představeného se za podmínek stanovených tímto zákonem považuje
i fyzická osoba, která je oprávněna na základě zákona dávat státnímu
zaměstnanci příkazy k výkonu služby |
V ministerstvu se místo služebního označení odborný rada použije
služební označení ministerský rada a místo označení vrchní rada se použije
služební označení vrchní V Úřadu vlády místo
odborný rada použije služební označení vládní rada a místo vrchní rada
vrchní vládní rada. |
Služební
místa představených v ministerstvu nebo v Úřadu vlády a jejich služební
označení jsou a) náměstek pro řízení sekce, b) ředitel odboru, c) vedoucí oddělení. |
Služební
místa představených v jiných správních úřadech a jejich služební označení
jsou a) vedoucí služebního úřadu, b) ředitel sekce, c) ředitel odboru, d) vedoucí oddělení. |
Vedoucím
služebního úřadu je ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto
správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním |
VEDOUCÍ
SLUŽEBNÍHO ÚŘADU |
1.4
OZNAČENÍ A STUPNĚ FUNKCÍ
ÚŘEDNÍKŮ ÚSC
|
Zákon č. 312/2002
Sb., |
ZAMĚSTNANCI Pracovněprávní vztahy upraveny výlučně
zákoníkem práce |
ÚŘEDNÍCI Pracovněprávní vztahy upraveny zákonem |
Pracovní poměr na základě jmenování |
Pracovní poměr na základě pracovní smlouvy |
úředníci |
vedoucí úředníci |
vedoucí úřadu |
Úředníkem
se rozumí zaměstnanec územního
samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do
obecního úřadu. Správními
činnostmi se rozumí plnění úkolů v samostatné nebo přenesené působnosti
územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů |
Vedoucím
úředníkem se rozumí úředník, který je vedoucím zaměstnancem (§ 11 odst. 4 zákoníku práce) |
Vedoucím
úřadu se rozumí vedoucí úředník, který vykonává funkci tajemníka
obecního úřadu nebo ředitele krajského úřadu |
Speciální podmínky jmenování |
Obecné požadavky pracovněprávní způsobilosti
úředníka byly uvedeny výše. Zákon
o úřednících dále stanoví i speciální
požadavky pro jmenování vedoucího úřadu
a jmenování vedoucího úředníka. Pro obě funkce se vyžaduje, vedle výše
uvedených
požadavků na každého úředníka, splnění dalšího požadavku stanoveného zvláštním
zákonem[1].
Tím je požadavek tzv. občanské bezúhonnosti – negativní
lustrační
osvědčení.
V případě jmenování do nejvyšší
úřednické funkce vedoucího
úřadu se ke všem uvedeným požaduje nejméně tříletá
specializovaná praxe, a to
■
jako vedoucí zaměstnanec, nebo
■ při
výkonu správních činností v pracovním poměru k územnímu samosprávnému celku
nebo při výkonu státní správy v pracovním nebo služebním poměru ke státu,
■ve
funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku dlouhodobě uvolněného
pro výkon této funkce.
Takto
stanovená délka praxe musí být splněna v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících
jmenování do funkce.
1.5
ZAMĚSTNAVATELE VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ
Služební
zákon a zákon o úřednících obsahují oproti zákoníku práce vlastní vymezení
institutu zaměstnavatele.
Zaměstnavatelé
státních zaměstnanců
Zaměstnavatelem státních
zaměstnanců, jak už ze samotného označení této velké
skupiny zaměstnanců vyplývá, je
samozřejmě Česká republika, která je
zde nositelem právní subjektivity. Za
Českou republiku v pracovněprávních vztazích jedná a práva
a povinnosti z pracovněprávních vztahů vykonává příslušná organizační složka státu (správní úřad), která jménem státu
v základním pracovněprávním vztahu státní
zaměstnance zaměstnává. Jedná se zejména o ministerstva
a jiné správních úřady,
jestliže jsou
ü zřízený
zákonem,
ü zákonem
výslovně označeny jako správní úřady nebo orgány státní správy.
Jak již bylo
uvedeno správní úřad, v němž
státní zaměstnanec vykonává službu,
je služebním úřadem. Místo (adresa) sídla služebního úřadu nebo
organizační složky služebního úřadu je služebním
působištěm státního zaměstnance.
Vedoucí
služebního úřadu dále plní úkoly související s pracovněprávními vztahy
zaměstnanců ve správním úřadu.
Je
třeba zdůraznit, že postavení zaměstnavatele má vedoucí služebního úřadu i vůči státním zaměstnancům, kteří vykonávají pouze pomocné, servisní nebo
manuální práce ve správních úřadech, a na zaměstnance, který pouze
řídí, organizuje a kontroluje výkon pomocných, servisních nebo manuálních
prací. Jak už bylo uvedeno, jejich
pracovněprávní poměr se jinak řídí pouze zákoníkem práce.
Zaměstnavatelé úředníků územně
samosprávných celků
Otázku
zaměstnavatelů úředníků územně samosprávných celků řeší zákonná definice, podle
níž je úředníkem zaměstnanec územního samosprávného celku podílející
se na výkonu správních činností zařazený do obecního nebo krajského úřadu.
Zaměstnavatelem je tak jednoznačně
příslušný obecní nebo krajský úřad,
který je rovněž nositelem pracovněprávní subjektivity.
Podle zákona o obcích plní tajemník úkoly statutárního orgánu
zaměstnavatele vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. Není-li
funkce tajemníka zřízená
vykonává tuto působnost starosta obce. V krajích plní tuto roli ředitel krajského úřadu.
1.6
ODBOROVÉ
ORGANIZACE A DALŠÍ SUBJEKTY JEDNAJÍCÍ
ZA ZAMĚSTNANCE
Subjekty jednající za zaměstnance |
Úprava
působnosti odborových organizací, rad zaměstnanců a zástupců pro bezpečnost
a ochranu zdraví při práci (BOZP) je v souladu s článkem 27 Listiny
základních práv a svobod.
Vznikají dobrovolně, nikoliv povinně, a zaměstnancům tak v plném rozsahu
náleží právo sdružovat se s jinými na ochranu svých hospodářských a
sociálních zájmů. Na rozdíl od odborových
organizací nemají rady zaměstnanců ani zástupci pro oblast bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci (dále BOZP) právní subjektivitu.
Zákon o úřednících územně samosprávných
celků neobsahuje zvláštní ustanovení
vymezující postavení subjektů jednajících v pracovněprávních vztazích za
zaměstnance. Za tohoto stavu platí obecná úprava zákoníku práce i zaměstnance
územně
samosprávných celků.
Zákon o státní službě však samostatnou
úpravu obsahuje, nicméně je velmi blízká úpravě zákoníku práce.
Odborové organizace
Právo
odborů jednat v pracovněprávních vztazích a v kolektivním vyjednávání
e vymezeno zákoníkem práce, zákonem o státní službě a zákonem o kolektivním
vyjednávání, a to vždy za podmínek stanovených
zákonem nebo sjednaných v kolektivní smlouvě. Za odborovou organizaci
jedná orgán určený jejími stanovami.
Odborová organizace působí u
zaměstnavatele a má právo jednat, jen jestliže
Ø
je k tomu oprávněna podle stanov,
Ø
alespoň 3
její členové jsou u zaměstnavatele v pracovním poměru,
Ø
uvědomila zaměstnavatele o svém působení u něj.
Kolektivně vyjednávat a uzavírat
kolektivní smlouvy může za těchto podmínek
jen odborová organizace nebo její organizační složka, která má právo jednat
jménem
odborové organizace.
Práva odborové organizace u
zaměstnavatele vznikají dnem následujícím po dni,
kdy zaměstnavateli oznámila, že splňuje obě výše uvedené podmínky. Pokud
tyto podmínky přestane splňovat, je povinna to zaměstnavateli bez zbytečného
odkladu oznámit.
Působí-li u zaměstnavatele více odborových organizací:
Více odborových organizací |
§ je
zaměstnavatel povinen v případech týkajících se všech nebo většího počtu
zaměstnanců plnit své povinnosti stanovené zákonem vůči všem odborovým
organizacím, nedohodne-li se s nimi na jiném způsobu informování,
projednání nebo vyslovení souhlasu.
§ jedná za
zaměstnance v pracovněprávních vztazích ve vztahu k jednotlivým
zaměstnancům odborová organizace, jíž je zaměstnanec členem. Za zaměstnance,
který není odborově organizován, jedná v pracovněprávních vztazích odborová organizace
s největším počtem členů, kteří jsou u zaměstnavatele v pracovním poměru.
Zaměstnanec, který není členem odborové organizace, může toto její oprávnění
vyloučit. Nicméně k tomu je
třeba jeho projevu vůle, jinak platí zákonem stanovené
určení.
Rada
zaměstnanců (rada státních zaměstnanců) a zástupce (státní zástupce) pro oblast
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP)
Rady zaměstnanců nebo rada státních
zaměstnanců a zástupci či státní zástupci
pro oblast BOZP mohou být voleni zaměstnanci u konkrétního zaměstnavatele.
Byly-li tyto subjekty zvoleny, vykonávají, až na výjimky, výše uvedenou
působnost odborových organizací.
Počet členů rady zaměstnanců i rady státních zaměstnanců vymezují
zákony v rozmezí 3 – 15
s tím, že se musí vždy jednat o
lichý počet. Pouze pro volbu rady
státních
zaměstnanců však platí, že ji lze zvolit ze státních zaměstnanců ve služebním
úřadu, v němž vykonává službu více než 25 státních zaměstnanců. Takovýto limit
zákoník práce neobsahuje.
Počet
zástupců a s státních zaměstnanců
pro BOZP závisí na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele a na
rizikovosti vykonávaných prací, je možné však ustavit nejvýše jednoho zástupce
na 10
zaměstnanců.
Volby
rady zaměstnanců, rady státních zaměstnanců, zástupce a zástupce státních
zaměstnanců pro BOZP se vždy řídí zákoníkem práce [2]. V obou případech vyhlašuje volby
zaměstnavatel (služební orgán) na základě písemného návrhu nejméně
1/3 zaměstnanců v pracovním
poměru, nejpozději do tří měsíců ode
dne doručení návrhu. Volby organizuje volební
komise složená nejméně ze 3 a nejvíce z 9 zaměstnanců (státních
zaměstnanců) v pořadí, jak byli podepsáni pod návrhem na volbu. Volby se
neuskuteční, pokud volební komise neobdrží do termínu stanoveného pro podání
návrhu nejméně 3 návrhy na členy rady
nebo nejméně 1 návrh na zástupce pro
BOZP. Volební komise rovněž přijímá nejpozději do 3 dnů přede dnem konání voleb stížnosti
zaměstnanců v pracovním poměru na chyby a nedostatky v kandidátních
listinách.
O stížnosti rozhodne a vyrozumí stěžovatele nejpozději do dne předcházejícího volbě. Neplatnosti volby se může zaměstnanec
domáhat žalobou podanou u soudu nejpozději
do 8 dnů ode dne vyhlášení výsledků
voleb.
Volební
období obou neodborových subjektů činí 3
roky a vedle uplynutí volebního
období zaniká členství dnem
-
vzdání se funkce
-
skončení pracovního (služebního) poměru,
-
odvolání
z funkce,
-
kdy počet
členů rady zaměstnanců klesne na méně než tři.
1.7
ČESKÁ
REPUBLIKA
Zaměstnavatel státních zaměstnanců |
Česká republika má v oblasti
pracovněprávních vztahů dvojí působnost. Výše již byla rozborována její role
zaměstnavatele státních zaměstnanců. Další význam má ČR
při zajišťování kontrolní role státu v pracovněprávních vztazích. Tu plní opět
její organizační složky, a to zejména:
-
Ministerstvo práce a sociálních věcí a další
ústřední správní úřady,
-
Státní úřad inspekce práce (SÚIP) se sídlem
v Opavě s 8 Oblastními inspektoráty práce (zákon č. 251/2005 Sb., o
inspekci práce)
Hlavní oblasti kontrolní činnosti SÚIP (ukládají pokuty za
přestupky a správní delikty)
-
součinnost zaměstnavatele s orgány
jednajícími za zaměstnance,
-
rovné zacházení,
-
pracovní poměr a dohody o pracích konaných
mimo pracovní poměr,
-
odměňování zaměstnanců,
-
pracovní doba a dovolená,
-
zvláštní pracovní podmínky některých
skupin zaměstnanců,
-
bezpečnost práce.
Oblastní inspektoráty mají vedle
kontrolní působnosti i povinnost poskytovat základní informace a poradenství
zaměstnavatelům i zaměstnancům ve věci ochrany pracovních
vztahů a pracovních podmínek.
-
Úřady práce České republiky (dále ÚP) podle
zákona č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
Hlavní oblasti kontrolní činnosti ÚP (ukládají pokuty za přestupky
a správní delikty)
-
dodržování zákazu diskriminace a povinnosti
rovného zacházení při vzniku PPV,
-
oprávněnost zprostředkování zaměstnání,
-
nelegální výkon práce,
-
plnění ohlašovací povinnosti vůči ÚP o
volných pracovních místech a zaměstnávání cizinců,
-
plnění povinného podílu zaměstnanců se
zdravotním pojištěním,
-
správnost postupů při ochraně mzdových
nároků zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele.
-
Celní úřady podle § 126 odst. 3 zákona o
zaměstnanosti (na úseku zaměstnávání cizinců),
-
Zdravotní pojišťovny podle § 22 zák. č. 592
/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění,
Hlavní oblasti kontrolní činnosti:
-
správné stanovení vyměřovacího základu,
-
správný výpočet výše pojistného,
-
zaplacení pojistného v zákonné lhůtě.
-
Okresní správy sociálního zabezpečení podle
§ 6 odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
Oblasti kontroly:
-
plnění povinností plátců pojistného na
sociální zabezpečení,
-
plnění povinností plátců příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti,
-
poskytování dávek nemocenského pojištění.
-
Finanční úřady podle § 16 zák. č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků (na
úseku plnění povinností plátce daně z příjmu fyzických osob apod..