Týden 8
1
pracovní
smlouva a rozhodnutí
Rychlý náhled kapitoly
|
Pracovní poměr zaměstnanců územně samosprávných celků vzniká
vždy pracovní smlouvou, ať se jedná o zaměstnance nebo úředníky. Služební poměr
státních zaměstnanců vzniká správním rozhodnutím. Oběma těmto právním jednáním
a jejich obsahu
se rozsáhle zabývá tato kapitola. Objasňovány jsou zde okolnosti vzniku
pracovní smlouvy i správního rozhodnutí a dílčích pracovněprávních institutu,
které jsou jejich obsahem.
Cíle kapitoly
|
Studenti budou po prostudování následujícího textu schopni
ovládnout obsahovou
náplň pojmů pracovní smlouva a rozhodnutí, včetně institutu, které jsou jejich
obsahem. Vedle rozboru obou samotných pojmů jsou zde velmi intenzivně
rozpracovány i jejich povinné,
pravidelné a účelové náležitosti.
Klíčová slova kapitoly
|
Pracovní smlouva, rozhodnutí, náležitosti, jednání, druh
vykonávané práce, místo výkonu práce, den nástupu do práce, odměňování za
práci, zkušební doba, konkurenční doložka, pracovní cesta.
1.1
VZNIK
PRACOVNÍHO POMĚRU PRACOVNÍ SMLOUVOU
Za
situace, kdy stávající zákoník práce zcela vypustil možnost přímého vzniku
pracovního poměru volbou (§ 33 odst. 2 ZP) a vznik pracovního poměru jmenováním
omezil na taxativně vymezené případy (§ 33 odst. 3), stala se pracovní smlouva
základní a naprosto převládající právní skutečností, zakládající pracovní poměr
q v první
řadě v podnikatelské sféře; q dále
v případě územně samosprávných celků u úředníků a zaměstnanců, kteří
nemají toto postavení (vykonávajících obslužné, servisní a manuální práce); q jakož
i ve státní správě u státních zaměstnanců zařazených do služebních úřadů a
nevykonávajících státní službu. |
Pracovní
smlouvu je oboustranný souhlasný projev vůle zaměstnance a zaměstnavatele
uzavřít pracovní poměr.
Pracovní
poměr, založený pracovní smlouvou, má pro oba její potencionální účastníky řadu
výhod. Zaměstnavatelům je tak umožněno vytvářet si pracovní kolektiv podle
svých představ a potřeb. Na občanovi je, aby si svobodně zvolil, u koho chce
pracovat, jaký druh práce bude vykonávat a v kterém místě. Může tak uplatnit
svou odbornost,
schopnosti či zdravotní stav. To vše samozřejmě za podmínky dostatečně široké
nabídky pracovních míst.
FORMA PRACOVNÍ SMLOUVY
V důsledku
přijetí občanského zákoníku s účinnosti od 1.1.2014 došlo i
k modifikaci formy pracovní smlouvy. V souladu s tím byl
novelizován i § 20 zákoníku práce, který nyní stanoví, že
„jestliže právní jednání nebylo
učiněno ve formě, kterou vyžaduje tento zákon,
a již bylo započato s plněním, není možné se neplatnosti tohoto
jednání dovolat u těch jednání, jimiž vzniká nebo se mění základní
pracovněprávní vztah“.
Zde je třeba pouze připomenout,
že novela zákoníku práce z roku 2012 vycházela
z přednosti písemné formy právního jednání před formou ústní. Důvodem
k úpravě bylo odhalování nelegálního zaměstnávání.
Zákoník práce sice i nyní stanoví
(§ 34 odst. 2), že pracovní smlouva musí
být
uzavřená písemně, nicméně v souladu s výše uvedeným si smluvní strany budou moci
nedostatek písemné formy dodatečně odstranit s právními účinky od jeho
počátku.
Pokud tedy byla pracovní smlouva dohodnuta jen ústně a bylo započato
s plněním,
nemůže se zaměstnanec dovolat její neplatnosti.
ODSTOUPENÍ OD
PRACOVNÍ SMLOUVY
Zákoník práce fakticky uvádí jediný případ možnosti
odstoupení od pracovní smlouvy
ze strany zaměstnavatele.
Může tak učinit nenastoupí-li zaměstnanec ve sjednaný den do práce, aniž mu
v tom bránila překážka v práci, nebo se zaměstnavatel do týdne[1]
nedozví o této překážce,
může zaměstnavatel od pracovní smlouvy odstoupit.
Od 1. 1. 2014 se pro
odstoupení od pracovní smlouvy vyžaduje dodržení písemné formy, jinak se
k němu nepřihlíží.
1.2
NÁLEŽITOSTI PRACOVNÍ
SMLOUVY
Vymezení práv a povinnosti subjektů |
Pracovní
smlouva byla řádně sjednána, došlo-li mezi jejími účastníky k určitému
a srozumitelnému ujednání o jejích povinných náležitostech. Nicméně takto
strohá
pracovní smlouva by zcela nepochybně nebyla způsobilá poskytovat zaměstnanci
ani
zaměstnavateli dostatečnou ochranu výkonu práce. Zejména za rozpracování zásady
„co není zakázáno, je povoleno“ nabývá další obsah pracovní smlouvy na významu.
Vedle pracovních řádů a vnitřních předpisů se tak pracovní smlouva stává dalším
reglementem umožňujícím vymezit práva a povinnosti mezi zaměstnavatelem
a zaměstnancem nad rámec základních ustanovení zákoníku práce. Důsledně
vypracovaná a vyvážená pracovní smlouva je předpokladem nesporného a plynulého
výkonu sjednané práce. Vedle povinných náležitostí se v praxi zcela pravidelně
vyskytují i další náležitosti pracovní smlouvy. Jako pravidelné jsou dále
uváděny ty, kterými sice zákoník práce
nepodmiňuje platnost pracovní smlouvy, ale zcela pravidelně jsou
v pracovních
smlouvách uváděny a zákoník práce vymezuje jejich aplikaci. Účelovými
náležitostmi jsou pak označovány ty, které jsou do pracovních smluv vkládány
s ohledem na výkon specifické práce nebo pracovních podmínek u konkrétního
zaměstnavatele. O těchto
náležitostech se zpravidla zákoník práce ani nezmiňuje.
Obsahové náležitosti pracovních smluv:
POVINNÉ |
PRAVIDELNÉ |
ÚČELOVÉ |
|
druh
vykonávané práce (§
34 odst. 1 písm. a)) |
doba trvání práce (§
39 – na dobu určitou) |
povinný oděv |
|
místo nebo
místa výkonu práce / pravidelné pracoviště (§
34 odst. 1písm b)) |
ujednání o mzdě / platu (§
109) |
co se považuje
za hrubé porušení právních předpisů |
|
den nástupu
práce (§34
odst. 1 písm. c)) |
ujednání o
zápočtu práce přesčas u vedoucích zaměstnanců (§ 114 odst. 3) |
ujednání o
náhradách při ukončení pracovního |
|
|
zkušební doba (§
35, § 66) |
povinnost k
doplnění |
|
|
konkurenční
doložka a peněžité
vyrovnání (§
310, § 311) |
poskytování
výhod při kvalifikace |
|
|
vysílání na
pracovní cesty (§
42) |
rozšíření
pracovního volna |
|
|
úprava -
rozvržení pracovní doby (§
81)
poskytování
příplatků
a odměn
odchodné při
skončení pracovního poměru
poskytování
příspěvku
na penzijní připojištění
ustanovení o
další dovolené
smluvní odstupné
potvrzení
zaměstnance
o seznámení správy
a povinnostmi před
vznikem pracovního poměru (§
31)
označení příloh
apod.
ALTERNATIVNÍ VZOR
PRACOVNÍ SMLOUVY S KOMENTÁŘEM DÍLČÍCH
NÁLEŽITOSTI
K zjednodušení
srovnávacího výkladu některých dílčích náležitosti pracovní smlouvy
a shodných institutu, které se používají ve služebním poměru založeným
rozhodnutím (nikoliv pracovní smlouvou), je další výklad těchto institutu v
následujícím
alternativním vzoru sjednocen, a to v komentáři k nim.
Zaměstnavatel: ►
fyzická osoba – jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého bydliště
►fyzická osoba podnikající – název / obchodní firma (jméno, příjmení
a dodatek), místo podnikání, IČ,
► právnická osoba – obchodní firma, sídlo, IČ (ČR – služební
úřad)
Zaměstnanec: jméno, příjmení, datum narození, místo
trvalého pobytu,
uzavírají tuto
PRACOVNÍ SMLOUVU
(zákon o státní službě :
ROZHODNUTÍ
o zařazení na služební
místo
ROZHODNUTÍ
o jmenování na
služební místo představeného)
podle ustanovení § 33 zákoníku práce a za
podmínek stanovených touto smlouvou
I.
Druh vykonávané práce (služební místo)
Druh
práce (funkce): |
► |
odborný referent odboru rozvoje |
|
► |
pedagogický pracovník druhého stupně
základního vzdělávání |
|
► |
domovník / obsluha plynového kotle |
Povinné náležitosti |
Jedná
se o oboustranně závazný okruh činností, uvedených v pracovní smlouvě, které
může zaměstnavatel po zaměstnanci při práci požadovat. Zaměstnavatel tak může
zaměstnanci ukládat pouze práce vyplývající ze sjednaného druhu práce.
Zaměstnanec
je naopak povinen splnit úkoly, které lze pod sjednaný druh práce zahrnout.
Možnost
zaměstnavatele převést zaměstnance bez jeho souhlasu na práci jiného druhu než
byla
ve smlouvě sjednána, je pouze výjimečná a je stanovená zákoníkem práce (§ 41).
Je
na zaměstnanci a zaměstnavateli, zda druh práce sjednají široce či úzce
(referent,
pedagogický zaměstnanec, manipulant, úředník). Praxe je taková, že
zaměstnavatel
zpravidla usiluje o širší vymezení druhu práce, které mu umožňuje převádět
zaměstnance na jiné práce, které sjednaný druh práce pokrývá. Mohou to být i
práce se mzdovým
rozdílem. Pro zaměstnance je naopak zpravidla výhodnější co nejužší vymezení
druhu práce. Vymezení druhu práce v pracovní smlouvě musí však být právně
určité
(relevantní). Nelze vymezit druh práce konané pro zaměstnavatele např.
neurčitým
způsobem (viz citace smlouvy „jakékoliv práce“) nebo pouze provedením jednoho
individuálního pracovního úkonu (podávání dřeva). Zákoník práce nezakazuje
ani uvedení více druhů práce.
V rámci
sjednaného druhu práce mnohdy zaměstnavatel určuje zaměstnanci pracovní náplň, a
to svým jednostranným opatřením. Takto pak pracovní náplň může jednostranně též
měnit nebo doplňovat. Pracovní náplň proto nebývá součástí obsahu pracovní smlouvy.
Nesmí však nikdy přesahovat rozsah sjednaného druhu práce. Byla-li
by zaměstnanci přidělována práce nad rámec sjednaného druhu práce, může její
výkon odmítnout s výjimkou zákonem stanovených důvodů uvedených ve
zmiňovaném § 41 ZP.
! Zákon o státní službě vyžaduje jako povinnou náležitost rozhodnutí
o zařazení
na služební místo a rozhodnutí o jmenování na služební místo představeného
uvedení „služebního místa“ (pojem
viz. výše).
II.
Místo(a) výkonu práce (služební působiště státního zaměstnance)
Místo
výkonu práce: |
► |
ABCD, a.s., pracoviště EFGH, ul.
Studentská, čp. 31, |
|
► |
město Karviná |
|
► |
Moravskoslezský kraj, |
|
► |
správní obvod Magistrátu Města Karviná |
|
► |
Základní škola ……… a místo trvalého
pobytu pedagogického pracovníka – zaměstnance |
|
► |
Ostrava, Karviná, Třinec. ▪ jako pravidelné místo výkonu práce pro
účely úhrady cestovních náhrad se
sjednává Město Karviná |
Povinná náležitost |
Určení
místa výkonu práce v pracovní smlouvě je ponecháno na vůli jejich účastníků.
Mohou tak učinit uvedením názvu obce nebo místa podnikání či sídla
zaměstnavatele.
Je-li tomu tak, může zaměstnanec vykonávat svou práci pouze v takto
konkretizovaném místě nebo na více vymezených místech. V praxi však
nastávají případy, kdy takto
konkrétně místo výkonu práce nebude možné vymezit. To je v případech,
kdy zaměstnavatel má pracoviště ve více obcích nebo provádí servisní služby
mimo
své sídlo. ZP proto umožňuje vymezit místo výkonu práce i široce, např. pouze
názvem obce nebo kraje. Zaměstnanec je pak povinen vykonávat svou práci v
kterékoliv
provozovně zaměstnavatele v obci či kraji. Místo výkonu práce může být
rovněž sjednáno uvedením několika míst výkonu práce. Jako místo výkonu práce je
možno sjednat rovněž v části pracovní doby sídlo zaměstnavatele a v části
místo bydliště zaměstnance.
Vyloučeno není ani pouze místo bydliště zaměstnance (hovoříme o tzv.
teleworkingu nebo homeworkingu). V uvedených případech je možno
v pracovní smlouvě sjednat
i další nároky z práce doma vyplývající (např. dohodnout se o odměně za
používání vlastního počítače zaměstnance či o odměně za el. energii
spotřebovanou za dobu práce doma). Oproti druhu práce, který lze z důvodů
uvedených v zákoně měnit, místo výkonu práce může být změněno jen dohodou
účastníků pracovní smlouvy. To znamená,
že přeložení zaměstnance k výkonu práce do jiného místa, než je uvedeno ve
smlouvě, není bez jeho souhlasu možné, a to ani ze závažných důvodů.
Pokud
pracovní smlouva vymezuje místo výkonu práce šířeji než jednou obcí, vzniká
na straně zaměstnance nárok na úhradu cestovních náhrad ze strany
zaměstnavatele.
Pro takový případ zákon stanoví, že je možno v pracovní smlouvě sjednat
tzv. pravidelné místo výkonu práce. Není-li v pracovní smlouvě
takové místo pro účely cestovních
náhrad sjednáno, platí právní fikce, že pravidelným pracovištěm je místo výkonu
práce sjednané v pracovní smlouvě a je-li místo výkonu práce sjednáno
šířeji než pro jednu obec, považuje se za pravidelné pracoviště obec, ve které
nejčastěji začínají cesty
zaměstnance za účelem výkonu práce. Pravidelné pracoviště pro účely
cestovních náhrad nesmí být sjednáno šířeji než jedna obec.
Povinná náležitost |
! Zákon o státních
zaměstnancích pojem „místo výkonu práce nepoužívá“. Ve svých základních
ustanoveních však vymezuje (§ 4 odst. 3) jeho
ekvivalent, a to „služební
působiště státního zaměstnance“,
který definuje jako „obec,
ve které má sídlo služební úřad nebo jeho organizační útvar“. Současně pak zákon o státní službě vyžaduje
jako povinnou náležitost (§30 odst. 2
písm. h)) rozhodnutí o zařazení na služební místo
a rozhodnutí o jmenování na služební místo představeného, uvádět
Ø
služební úřad, v němž státní zaměstnanec bude
vykonávat službu,
Ø
služební působiště.
III.
Den nástupu do práce (den
nástupu do služby na služebním místě)
Den
nástupu do práce: |
► |
1. leden 200.., |
|
► |
první den školního roku 200 ../200 .., |
|
► |
ode dne podpisu smlouvy za měsíc, |
|
► |
první pracovní den měsíce května 200 .. |
Význam
sjednaného dne nástupu do práce spočívá v tom, že tímto dnem vzniká pracovní
poměr. Ani v tomto případě neobsahuje ZP direktivní úpravu. Den nástupu do
práce tak může být vyznačen v pracovní smlouvě jako určitý kalendářní den,
ale také jakýmkoliv jiným způsobem. Nelze však opomenout, že jinak stanovený
den nástupu do práce nesmí vzbuzovat pochybnosti o tom, o který den se jedná.
Ustanovení
§ 36 ZP stanoví, že se za den vzniku pracovního poměru považuje ten den, který
byl zaměstnancem a zaměstnavatelem sjednán jako den nástupu do práce. Není
v rozporu s právními předpisy, je-li ve smlouvě uveden jako den
nástupu do práce den pracovního klidu nebo den, který nastane v době
pracovní neschopnosti zaměstnance.
Nelze
sjednat den nástupu do práce např. na dobu, kdy mladistvý po dovršení 15 let
dokončuje povinnou školní docházku
! Zákon o státních
zaměstnancích upravuje pojem tak, že vyžaduje jako povinnou
náležitost rozhodnutí o zařazení na
služební místo a rozhodnutí o jmenování na služební místo představeného, uvádět
den
nástupu do služby na služebním místě.
IV.
Doba trvání práce
Doba
trvání práce: |
► |
(nemusí být ve smlouvě uvedena) |
|
► |
do 31. 12. 201.., |
|
► |
do konce školního roku 201../201.. |
|
► |
do konce sklizně ……. roku 201.. |
|
► |
na dobu tří let ode dne vzniku pracovního
poměru |
|
► |
do konce třetího čtvrtletí letošního roku
► na dobu neurčitou ► |
Pracovní
poměr podle § 39 odst. 1 ZP trvá po dobu neurčitou, nebyla-li výslovně
sjednána doba jeho trvání (doba určitá). Jinak řečeno, nebyla-li v
pracovní smlouvě sjednána doba trvání práce, má se za to, že je sjednána doba
neurčitá. ZP takto
upřednostňuje sjednávání pracovního poměru na dobu neurčitou, což koresponduje
zpravidla se zájmem zaměstnanců, kterým tato doba poskytuje širší záruky
zaměstnání. Nicméně např. v případech tzv. zástupů (za mateřskou dovolenou), je
i pracovní smlouva na dobu určitou účelná. Zaměstnavatelé v současných
složitých ekonomických podmínkách naopak upřednostňují uzavírání pracovních
smluv na dobu určitou. Zbavují se tak povinnosti náhrady mzdy či platu po
výpovědní dobu a náhrady odstupného v případě, že jsou nuceni např. snižovat
stav zaměstnanců. Novela zákoníku práce platná od 1. 1. 2012 upřednostnila
zájmy zaměstnavatelů, když velmi zásadně časově rozšířila tzv. „zákaz
řetězení“, který do té doby umožňoval řetězit pracovní poměry na dobu určitou
maximálně po dobu nejvýše 2 let ode dne vzniku takového pracovního poměru (zákaz řetězení). Podle novelizovaného znění zákoníku práce z roku 2012
doba trvání pracovního poměru
na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami:
· nesmí přesáhnout 3 roky ode dne vzniku prvního pracovního
poměru na
dobu určitou, · může být opakována nejvýše dvakrát, přičemž za opakování
pracovního poměru na dobu určitou se považuje rovněž i jeho prodloužení, · pokud od skončení předchozího
pracovního poměru na dobu určitou uplynula
doba |
Z uvedeného
vyplývá, že řetězením je možno dosáhnout pracovního poměru na dobu určitou
až na dobu 9 let u jednoho zaměstnavatele. |
S účinností od 1. 8. 2013 došlo k další novele
zákoníku práce, a to i vložením nového Nové ustanovení dává
zaměstnavatelům možnost
v případě, že jsou pro to ■ vážné
provozní důvody nebo ■ důvody
spočívající ve zvláštní povaze práce,
na jejichž základě
na zaměstnavateli nelze spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má
tuto práci vykonávat, navrhl
založení pracovního poměru na dobu neurčitou. To za podmínky, že
byla s odborovou organizací uzavřená dohoda, která fakticky umožní opakovat
pracovní poměr na dobu určitou více než 3x. Písemná dohoda zaměstnavatele a) bližší vymezení vážných provozních důvodů, b) pravidla jiného postupu zaměstnavatele při
sjednávání a opakování pracovního poměru na dobu určitou, c) okruh zaměstnanců zaměstnavatele, kterých se bude
jiný postup týkat, d) dobu, na kterou se tato dohoda uzavírá. V případě, že u zaměstnavatele nepůsobí
odborová organizace, je možno dohodu nahradit vnitřním předpisem, který
musí obsahovat náležitosti stanovené pro dohodu. |
Nesjednal-li by zaměstnavatel se zaměstnancem
trvání pracovního poměru na dobu určitou uvedeným způsobem a zaměstnanec oznámí
před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní
poměr na dobu neurčitou. Případné spory o dodržení nebo nedodržení zákonných
podmínek mezi zaměstnavatelem i zaměstnancem lze řešit u příslušného soudu
nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit uplynutím
sjednané doby.
Ustanovením o omezení doby uzavírání pracovního poměru
na dobu určitou není dotčen postup podle zvláštních právních předpisů, kdy se
předpokládá, že pracovní poměr může trvat jen po určitou dobu (u
cizinců na dobu 2 let podle ustanovení § 92 odst. 2 zákona
č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 347/2010 Sb.). Současně se
omezení nevztahuje na pracovní smlouvu zakládající pracovní poměr na dobu
určitou sjednanou mezi agenturou práce a zaměstnancem za účelem
výkonu práce u jiného zaměstnavatele (§ 307a, 308 a 309).
Výjimky |
!Zákon o státní službě i
zákon o úřednících upřednostňují uzavírání služebního poměru a pracovního
poměru na dobu neurčitou, což je
jedna z výhod těchto forem pracovněprávních vztahů. Nicméně současně oba
právní předpisy vymezují podmínky, za kterých je možno aplikovat dobu trvání
služby či práce na dobu určitou.
■ Zákon o
úřednících stanoví dva výjimečné důvody, pro které lze s úředníkem
uzavřít pracovní poměr na
dobu určitou. Těmito důvody jsou
Ø
potřeba zajistit časově omezenou správní činnost, jedná se o činnost,
kterou obec nevykonává trvale, ale vznikla potřeba takovou činnost zajistit
(např. vymáhání pohledávek).
Ø
nahradit dočasně nepřítomného úředníka
zejména v případě jeho mateřské nebo rodičovské dovolené, pracovní
neschopnosti, u níž lze na základě lékařského
posudku předpokládat, že bude delší než 3 měsíce, výkonu civilní nebo vojenské
služby nebo výkonu veřejné funkce.
Výjimečnost
uzavření pracovní smlouvy na dobu určitou potvrzuje zákon o úřednících tím, že
vyžaduje přesné odůvodnění z jakých důvodů nebyl sjednán pracovní poměr na
dobu neurčitou. Není-li v pracovní smlouvě nebo ve jmenování do funkce uvedeno
požadované odůvodnění, jde o pracovní poměr na dobu neurčitou.
Zákon o státní službě ukládá přijmout do služebního poměru na dobu
určitou vždy
Ø
osobu, která dosud úspěšně nevykonala úřednickou
zkoušku[2],
Ø
osobu, která nahradí dočasně nepřítomného zaměstnance.
Oproti zákonu o úřednících však zákon o státní
službě umožňuje i další případy
uzavření služebního poměru na dobu určitou. K jejich vymezení však
zmocňuje vládu, aby tak učinila svým nařízením.
V.
Odměňování za práci
Ujednání
o mzdě / platu: |
► |
viz mzdový / platový výměr |
|
► |
(v případě platu nemusí být ve smlouvě
uvedeno ničeho) |
|
► |
smluvní mzda …….. ,- Kč měsíčně, přičemž
součástí mzdy jsou paušálně sjednané příplatky, např. za práci v sobotu
a v neděli, za zastupování …… |
|
► |
základní měsíční mzda činí ………..,- Kč |
O mzdě i platu je dále pojednáno
samostatně v části rozborující odměňování za práci,
na kterou odkazuji. Ujednání o výši platu a mzdy nemusí být součástí pracovní
smlouvy, když v obou případech je zaměstnavatel povinen v den nástupu do
práce vydat písemně mzdový (§ 113 odst. 4) nebo platový výměr (§ 136). Tuto
povinnost nemá pouze vůči zaměstnanci, se kterým sjednal smluvní plat. Výměr je
jednostranný úkon zaměstnavatele, jehož obsah by podle obecných zásad
jednostrannosti neměl podléhat souhlasu
zaměstnance. Důvodně lze ovšem dovodit, že jednostrannost vůle zaměstnavatele
zde bude platit pouze pro zvýšení mzdy nebo platu. K postupu opačným
směrem bude muset být souhlas zaměstnance. V případě změny obsahu výměru
je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost zaměstnanci opět písemně sdělit, a to
nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti. Údaje o způsobu odměňování,
o termínu a místě výplaty, musí výměr obsahovat pouze za podmínky, že tyto
údaje již nejsou obsaženy v kolektivní smlouvě nebo
ve vnitřním předpisu.
Oboustranná zkouška |
! Odměňování státních zaměstnanců a
úředníků územně samosprávných celků se obecně řídí zákoníkem práce, není-li
stanoveno jinak.
VI.
Zkušební doba (§ 35, § 66)
Zkušební
doba: |
► |
zkušební doba se sjednává v délce 3 měsíců
ode dne vzniku tohoto pracovního poměru |
|
► |
zkušební doba se podle § 35 zákoníku práce
sjednává v délce 5 měsíců |
První zákoník práce (zákon č. 65/1965
Sb., ve znění pozdějších předpisů) stanovil,
že zkušební doba, nebyla-li sjednána kratší, činila 1 měsíc. Protože zkušební
doba
vzbuzuje nejistotu o trvalosti sjednaného pracovního poměru, uváděla tehdejší
důvodová zpráva k zákoníku práce, že jednoměsíční zkušební doba je
dostatečně dlouhá
i pro zaměstnance, u nichž se vyžaduje zvláštní kvalifikace nebo zvýšená
odpovědnost. Zákon č. 188/1988 Sb., kterým byl první zákoník práce změněn,
s účinností od 1. 1. 1989 stanovil, že zkušební doba, nebyla-li sjednána
kratší, činila 3 měsíce. Současně zákon výslovně stanovil, že se zkušební doba
prodlužuje o překážky v práci. Z původní jednoměsíční zkušební doby
došlo k jejímu prodloužení o 2 měsíce. Tuto délku zkušební doby převzal
zákoník práce č. 262/2006 Sb. do § 35 odst. 1.
Účelem tohoto pracovněprávního institutu je oboustranná
„zkouška“ účastníků, zda jim sjednaný pracovní poměr bude vyhovovat. Umožňuje
totiž velmi jednoduché jednostranné rozvázání pracovního poměru, jak ze strany
zaměstnance, tak zaměstnavatele, bez uvedení důvodu a výpovědních lhůt. Nicméně
toto neplatí absolutně, když zaměstnavatel nemůže ve zkušební době zrušit
pracovní poměr v době prvních 14 kalendářních dnů
trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) zaměstnance. Zaměstnanec je
tak
chráněn před rozvázáním pracovního poměru v době, kdy mu zaměstnavatel ze
svých prostředků proplácí tzv. nemocenskou.
Zkušební doba může,
ale nemusí být sjednána, a to jak u pracovního poměru založeného pracovní
smlouvou, tak u pracovního poměru založeného jmenováním. Není-li obsažena přímo
v textu smlouvy či jmenovacího dekretu, musí být sjednána samostatnou
individuální dohodou. Podmínkou účinnosti jakékoliv formy ujednání o zkušební
době je, že je vypracována v písemné podobě a nejpozději
v den, který byl sjednán jako den
nástupu do práce, případně v den, který byl uveden jako den jmenování na
pracovní místo vedoucího zaměstnance.
Nebyla-li by zkušební doba sjednána písemně nebo
byla-li sjednána později, než
stanoví zákon, bude se jednat o její absolutní
neplatnost. O neplatnost se ale jednat
nebude, když bude sjednána na dobu delší než stanoví zákon (např. u vedoucích
zaměstnanců na 8 měsíců). Pak nejde o neplatné ujednání, nicméně zkušební doba
bude trvat vždy pouze šest měsíc.
Sdružení zaměstnavatelů v podnikatelské sféře dlouhodobě požadovalo
prodloužení
zkušební doby, a to především u vedoucích a klíčových zaměstnanců, kterými se
rozumí vedoucí zaměstnanci a zaměstnanci, kteří plní takové úkoly
zaměstnavatele, které svým významem mohou podstatně ovlivnit činnost nebo
existenci zaměstnavatele. Argumentace pro prodloužení se opírala o zvyšující se
složitost a náročnost výkonu závislé práce, která neumožňuje v době
nejvýše tří měsíců od nástupu zaměstnance do zaměstnání
jej dostatečně prověřit, zda bude sjednanou
práci zvládat. Přání sdružení bylo vyslyšeno
a vloženo do vládního návrhu novely zákoníku práce, který byl posléze schválen
v Parlamentu ČR.
Současná úprava délky zkušební doby
vychází z předpokladu, že její délku v rozsahu
3 měsíců lze v zásadě považovat za postačující pro naplnění jejího výše
uvedeného účelu. Vláda proto navrhla prodloužit maximální možnou délku zkušební
doby pouze u vedoucích zaměstnanců (§ 11), a to nejdéle na 6 měsíců, aby měl
jak zaměstnavatel, tak příslušný vedoucí zaměstnanec větší časový prostor
k posouzení, zda jim uzavřený pracovní poměr na vedoucí pracovní místo
vyhovuje. Návrh zohlednil především vyšší nároky kladené na vedoucí
zaměstnance. Aby v případě pracovního poměru uzavřeného na dobu určitou
(na dobu maximálně 6, popřípadě maximálně 12 měsíců) netvořila větší část
z této doby zkušební doba, bylo vládou navrženo v zájmu ochrany
zaměstnance, stanovit hranici pro délku zkušební doby v těchto případech,
a to maximálně na polovinu sjednané
doby trvání pracovního poměru.
Od
1. 1. 2012 platí pro zkušební dobu, že: |
·
Byla-li sjednána,
nesmí být delší než a)
3 měsíce po sobě jdoucí ode dne
vzniku pracovního poměru u zaměstnanců (pokud nejsou v postavení vedoucích
zaměstnanců),
b) 6 měsíců po sobě
jdoucích ode dne vzniku pracovního poměru u vedoucího zaměstnance.
Nesmí být sjednána delší
než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru. |
Ke zpřesnění a odstranění výkladových problémů a
s ohledem na účel zkušební doby se výslovně stanoví, že zkušební doba se prodlužuje o dobu celodenních
překážek v práci, pro které zaměstnanec nekonal práci (např.
ošetřování nemocného člena rodiny, vojenské cvičení, pracovní neschopnost),
a též o dobu čerpání dovolené. Jinak řečeno, zkušební doba neběží po dobu překážek v
práci a její zbytek doběhne až po odpadnutí překážek. |
Novela
zákoníku práce (zákon č. 303/2013) dále zpřesnila formální stránku ukončení
pracovního poměru, když stanoví, že pro zrušení pracovního poměru ve
zkušební době se vyžaduje písemná
forma, jinak se k němu nepřihlíží. Odstraněny byly rovněž pochybnosti o
okamžiku skončení pracovního poměru. Platí, že pracovní poměr skončí dnem doručení zrušení, není-li v něm uveden
den pozdější.“. |
Již technická novela zákoníku práce zpřesnila
předcházející text zákona tak, že dnes je zcela patrné, že zkušební doba začíná běžet již ode dne vzniku pracovního poměru
(viz. „ode dne“ oproti dřívějšímu „po dni“). |
Zákaz konkurence |
! Institut zkušební doby
má uplatnění též v pracovněprávních vztazích v územně samosprávných
celků a omezeně ve služebních úřadech.
▀
V případě úředníků územně
samosprávných celků platí plně výše uvedená úprava zákoníku práce, a to beze změn.
▀ V
prostředí státní služby není
zkušební doba aplikována plošně na všechny zaměstnance, jako v předchozím
případě. Služební úřad ji
sice rovněž stanoví, ale jen v délce 6
měsíců a pouze tehdy, pokud má být na základě výsledku výběrového
řízení na volné služební místo zařazena nebo na volné služební místo
představeného jmenována osoba, která
Ø není státním zaměstnancem, nebo osoba,
Ø
dosud úspěšně nevykonala úřednickou
zkoušku,
V uvedených
případech pak rovněž platí oboustranná možnost
zrušení služebního poměru z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu.
Služební poměr zde potom zaniká dnem doručení
písemného oznámení o zrušení služebního poměru, není-li v něm uveden
den pozdější. Rovněž platí omezení služebního orgánu, když nesmí ve zkušební
době zrušit služební poměr v době prvních 14 dnů trvání dočasné neschopnosti k
výkonu služby.
VII.
Konkurenční doložka (zákaz konkurence) a vyrovnání (§ 310)
Konkurenční doložka: |
|
(nemusí být vůbec sjednána
nebo může být sjednána samostatnou dohodou) |
|
► |
účastníci smlouvy tímto
sjednávají konkurenční doložku na dobu
1 roku (10 měsíců), která běží ode dne zániku pracovního poměru
založeného touto smlouvou a za podmínek stanovených § 310 zákoníku práce.
Zaměstnavatel se současně zavazuje, že po zániku pracovního poměru bude po
sjednanou dobu účinnosti konkurenční doložky poskytovat bývalému zaměstnanci
peněžité vyrovnání |
Zákoník
práce stanoví, že konkurenční doložku je možno sjednat pouze písemně. Může být samozřejmě součástí pracovní smlouvy.
Zákoník práce již opustil sousloví „dohoda o konkurenční doložce“, když
vypustil pojem „dohoda“ Rovněž již neplatí, že je možno dohodu konkurenční
doložce sjednat až po uplynutí zkušební
doby. Naopak je nyní možno ji sjednat současně
se zkušební dobou.
Obsahem
konkurenční doložky je závazek zaměstnance, že se nejdéle do jednoho roku po
skončení pracovního poměru zdrží výkonu výdělečné činnosti,
-
která by
byla shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele nebo
-
která by
měla vůči němu soutěžní povahu.
Uvedený
závazek zaměstnance zákon podmiňuje tím, že zdržení se výdělečné činnosti
je možné od zaměstnance spravedlivě požadovat s ohledem na povahu
informací, poznatků, znalostí pracovních a technologických postupů, které
získal v zaměstnání u zaměstnavatele
a jejichž využití při výše uvedených činnostech by mohlo zaměstnavateli
závažným způsobem ztížit jeho činnost. Bude se jednat zejména o pracovní
činnost manažerů, kteří mohou poznatky získané u zaměstnavatele při uplatňování
jeho know–how uplatnit u dalšího podnikatele, ke kterému po skončení prvotního
pracovního poměru k výkonu práce nastoupí. Pokud zaměstnanec s takovými
poznatky a informacemi do styku nepřijde, je zbytečné doložku sjednávat.
Součástí
doložky musí být na druhé straně závazek zaměstnavatele, že zaměstnanci
poskytne přiměřené peněžité vyrovnání (satisfakci za pracovní nečinnost
v konkurenční oblasti). Výše vyrovnání je ovšem limitována, a to nejméně
částkou ve výši ½ průměrného výdělku za každý měsíc plnění závazku (1/2 z 12
měsíčních platů, byla-li sjednána
na 1 rok). Pokud by součástí dohody o konkurenční doložce nebylo současné
ujednání
o vyrovnání, jednalo by se fakticky o relativně neplatný právní úkon (viz. § 18
ZP).
Vyrovnání
je splatné pozadu za měsíční období. V případě porušení konkurenční
doložky bývalým zaměstnancem tato zanikne, když zaplatil sjednanou smluvní pokutu. Výše pokuty musí být
přiměřená povaze a významu porušených podmínek.
Nebyl-li
mezi účastníky dohodnut zánik konkurenční doložky, je možné od ní jednostranně
odstoupit nebo ji vypovědět pouze z kvalifikovaných důvodů. Zaměstnavatel
tak může učinit pouze po dobu trvání pracovního poměru. Zaměstnanec může
konkurenční doložku vypovědět, jestliže mu zaměstnavatel nevyplatil peněžité
vyrovnání nebo jeho část
do 15 dnů po uplynutí jeho splatnosti. Lze očekávat, že ujednání o konkurenční
doložce pro svou složitost a povinné vyrovnání nebude v praxi tak časté
jako před zavedením
povinného vyrovnání.
Konkurenční
doložku nelze uzavřít podle § 311 ZP
s:
-
pedagogickými pracovníky škol a školských
zařízení zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem,
obcí a dobrovolným svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly
v oblasti školství,
-
pedagogickými pracovníky v zařízeních
sociálních služeb.
Toto je marginálie |
! Úprava konkurenční
doložky v obou základních předpisech upravujících pracovněprávní vztahy ve
veřejné správě je diametrálně
odlišná.
▀
V případě úředníků územně samosprávných celků je uzavírání konkurenční
doložky jednoznačně nepřípustné (§
40ZoÚ)
▀
Pokud se jedna o státní zaměstnance při výkonu státní služby není použit pojem
konkurenční doložka ale zákaz konkurence,
což je právní institut typicky pro korporační
právo.
Zákaz
konkurence lze uváděným státním zaměstnancům stanovit služebním úřadem při zařazení či jmenování na služební
místo nebo je možno jej sjednat dohodou.
Podmínkou ovšem, že se bude jednat o okruh služebních míst, které stanovila
vláda v rámci
každoroční systemizace. Pro takto stanovená služební místa platí, že zákaz
konkurence lze stanovit :
Ø v
případě představeného jen na
určitou dobu počínající dnem skončení služebního poměru, nejdéle však na dobu 1 roku
ode dne
● odvolání ze služebního místa představeného nebo
● uplynutí doby jmenování na služební místo představeného na dobu
určitou. Ø v případě
ostatních státních zaměstnanců vykonávajících
státní službu jen na určitou dobu počínající dnem skončení služebního
poměru, nejdéle však na dobu 6
měsíců ode dne skončení zařazení na takové služební místo. |
Oproti zákoníku práce přísluší
bývalému státnímu zaměstnanci peněžité
vyrovnání ve výši předchozího
průměrného výdělku po celou dobu trvání zákazu konkurence.
Pokud ovšem došlo k porušení zákazu
konkurence ze strany osoby, již byla uložena, je tato povinna
vrátit služebnímu úřadu dvojnásobek
poměrné části peněžitého vyrovnání, která se určí počtem dnů od počátku
porušení zákazu konkurence do konce jeho trvání.
VIII.
Pracovní cesty (služební cesta)
Vysílání
na pracovní cesty: |
|
(nemusí být ve smlouvě obsaženo, pak je
nutno sjednat dohodu pro každou pracovní cestu) |
|
► |
zaměstnanec souhlasí se svým vysíláním
na pracovní cesty po dobu trvání pracovního poměru |
! Za situace kdy zákon o úřednících neobsahuje zvláštní
úpravu pracovní cesty, platí obecná úprava zákoníku práce i pro úředníky územně
samosprávných celků.
V případě
státní služby zákon používá místo
pojmu pracovní cesta jeho „služebního“ ekvivalentu, tj. služební cesta, na kterou
je možno vyslat státního zaměstnance,
aniž
je to sjednáno předem. Přitom státní zaměstnanec je povinen
nastoupit služební
cestu i ve dnech pracovního klidu, jestliže to je k plnění úkolů služby
nezbytné. Jinak
se ale jedná o totožnou úpravu se zákoníkem práce, včetně vymezení osob, které
nelze vyslat. Následující výklad je proto platný jak pro pracovní, tak pro
služební poměr.
Zákoník
práce podmiňuje změnu obsahu pracovního poměru formou vyslání zaměstnance na
pracovní cestu oboustrannou dohodou zaměstnance a zaměstnavatele. Jinak řečeno,
souhlasnou vůlí zaměstnance s vysláním na pracovní cestu. Nesouhlas
zaměstnance s vysláním na pracovní cestu nemůže pak mít pro zaměstnance
pracovněprávní následky. Dohodu je samozřejmě možno uzavírat individuálně před
každou pracovní cestou.
To bude aktuální zejména, když zaměstnanec odmítne dát svůj souhlas „generálně“
již v pracovní smlouvě. Pro zaměstnavatele však bude nepochybně
výhodnější, pokud souhlas zaměstnance k vysílání na pracovní cesty bude
v pracovní smlouvě již obsažen. Nebude tak nucen dosáhnout souhlasu
zaměstnance před každou pracovní cestou. Z ustanovení zákoníku práce o
vysílání na pracovní cesty (§ 42) nevyplývá, že by zmiňovaná individuální
dohoda musela být uzavřena pouze písemně. Za souhlas (konkludentní) – uzavření
dohody je možno považovat samotné nastoupení na pracovní cestu určeným
zaměstnancem.
Zaměstnavatel
může nejlépe písemně (cestovním příkazem) stanovit podmínky pracovní cesty.
Mezi ně bude patřit určení způsobu dopravy do cílového místa pracovní cesty,
případně souhlas s použitím vlastního osobního vozidla zaměstnance, určení
spolucestujících ve vozidle, způsob ubytování apod. Limit četnosti vysílání
zaměstnanců na pracovní cesty v měsíci, roce nebo po dobu trvání
pracovního poměru, délku pracovní cesty
ani maximální možnou vzdálenost cílového místa pracovní cesty od místa bydliště
či pravidelného pracoviště zaměstnance vysílaného na pracovní cestu právní
předpisy neomezují.
Podle § 240 zákoníku práce smějí být:
-
těhotné
zaměstnankyně a zaměstnankyně a zaměstnanci pečující o děti do věku
8 let,
-
osamělé zaměstnankyně a osamělí zaměstnanci, kteří
pečují o dítě, dokud dítě
nedosáhlo věku 15 let,
-
zaměstnanci, kteří prokáží, že převážně sami dlouhodobě
pečují o osobu, která
se podle zvláštního právního předpisu považuje za osobu závislou na pomoci jiné
fyzické osoby ve stupni II (středně těžká závislost), ve stupni III (těžká
závislost) nebo stupni IV (úplná závislost),
vysíláni na
pracovní cestu mimo obvod obce svého bydliště nebo pracoviště jen s jejich
výslovným souhlasem.
IX.
Pracovní doba (služební doba)
Úprava
(rozvržení) pracovní doby: |
► |
pracovní doba se v souladu
s ustanovením § 80 zákoníku práce sjednává jako kratší, a to
v rozsahu 35 hod týdně a 7 hodin za směnu. Počátek směny se stanoví na
9,00 hod. |
Jedná
se o ujednání typu kratší nebo zkrácené pracovní doby, nerovnoměrného rozvržení
pracovní doby, pružné pracovní doby v týdnu nebo měsíci, posunutí začátku
a konce
pracovní doby, apod.. V pracovní smlouvě bude takové ujednání obsaženo zejména,
pokud bude dohodnuto s konkrétním zaměstnancem. V případě, že např.
rozvržení
pracovní doby bude platit pro více zaměstnanců, je vhodnější zahrnout rozvržení
do kolektivní smlouvy nebo vnitřního předpisu.
Toto je marginálie |
! Pracovní doba podle zákoníku práce se pro účely zákona
o státní službě považuje
za služební dobu a její právní
úprava se i v podmínkách služebních úřadů řídí zákoníkem práce.
O
formách úpravy a rozvržení pracovní doby je pojednáno dále v části
zabývající
se pracovní dobou.
●●●●●
Účelové
náležitosti pracovní smlouvy nelze jednotně vymezit, když vyplývají zejména
z předmětu činnosti zaměstnavatele a jeho potřeb. Rozhodně rozdílné
náležitosti budou vyžadovány jako podmínka výkonu práce např.
v bankovnictví a v zemědělské výrobě.
Již v pracovní smlouvě bude vhodné
splnit též povinnou informační povinnost zaměst-navatele o údajích
vyplývajících z pracovního poměru podle § 37 zákoníku práce
v rozsahu výše uvedeném, jinak do 1 měsíce od vzniku pracovního poměru. Dále
se doporučuje, aby zaměstnanec v uzavírané pracovní smlouvě potvrdil, že:
-
zaměstnavatel vůči němu splnil své povinnosti
stanovené zákoníkem práce před
vznikem pracovního poměru (§ 30 - § 32),
-
byl seznámen s vnitřními (interními)
předpisy upravujícími pracovní poměr
u zaměstnavatele.
DALŠÍ POUŽITÍ PRACOVNÍHO POMĚRU VE STÁTNÍ SLUŽBĚ
-
Služební orgán může obsadit služební místo osobou v
pracovním poměru na dobu určitou podle pracovněprávních předpisů, jestliže
-
-
a)
státní zaměstnanec nevykonává službu z důvodu dočasné neschopnosti k výkonu
služby po dobu delší než 1 kalendářní měsíc,
-
b)
státní zaměstnanec vykonává vojenské cvičení nebo mimořádnou službu,
-
c)
státní zaměstnankyně čerpá mateřskou dovolenou nebo státní zaměstnankyně nebo
státní zaměstnanec čerpá rodičovskou dovolenou,
-
d)
státní zaměstnanec byl zproštěn služby na základě usnesení o zahájení trestního
stíhání pro trestný čin nebo z důvodu vazby,
-
e)
státnímu zaměstnanci byl přerušen výkon služby za účelem dalšího vzdělání nebo
odborné stáže,
-
f)
státní zaměstnanec byl přeložen, nebo
-
g)
státní zaměstnanec byl zařazen mimo výkon služby.
-
(2) Se
zaměstnancem uvedeným v odstavci 1 se sjednají požadované činnosti jako druh
práce v pracovní smlouvě a přísluší mu plat podle části deváté.
-
(3)
Zaměstnanci uvedenému v odstavci 1 se na jeho žádost umožní vykonat úřednickou
zkoušku.
[1] § 350a zákoníku práce „Týdnem se pro účely tohoto zákona rozumí 7 po
sobě následujících kalendářních dnů“.
[2] Činnosti v oborech služby smí zaměstnanec, který dosud úspěšně
nevykonal úřednickou zkoušku, vykonávat jen pod odborným dohledem
představeného nebo jiného jím určeného státního zaměstnance